سیدجواد سلیمانی در دیدار با رئیس سازمان ملی کارآفرینی و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: صنعت خودرو ایران در تمام مدت سال ۱۳۹۸ با تحریم مواجه بود. حتی برخی از شرکتهای چینی نیز به همکاری خود با شرکتهای ایرانی خاتمه دادند.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: در کنار تحریم به عنوان یک مانع بلندمدت، در هفتههای پایانی سال نیز شیوع ویروس کرونا محدودیتهای بیشتری را برای روند تولید ایجاد کرد، اما با برنامهریزی دقیق و تلاش مضاعف توانستهایم علاوه بر تداوم خنثیکردن اثر تحریمها و نیز مقابله با شیوع ویروس کرونا، در سطح شرکت برای حفظ سلامت کارکنان، خطوط تولید را فعال نگه داریم.
وی با بیان اینکه اگر تولید در شرایط تحریمی و کرونائی ادامه پیدا نمیکرد، التهابات اخیر بازار خودرو بسیار بیشتر میشد، گفت: خودروسازی، اجرای یک فرآیند برنامهریزی برای رساندن میلیونها قطعه متفاوت و متنوع از صدها قطعهساز داخلی و خارجی در یک زمان مشخص به خطوط تولید است. این امر در شرایط تحریم به شدت دشوار شد؛ لذا امیدوار هستیم مردم نیز این دشواری را درک کنند.
خیال منتقدان را از تولید پراید راحت کردیم
مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار کرد: بحث خروج پراید از خط تولید مدتها بود که مطرح میشد، اما پس از حضور در سایپا در یکسال گذشته، آن را عملیاتی کرده تا علاوه براینکه با پیگیری برنامه توسعه محصولات، خودروهایی با کیفیت و فناوری بالاتر تولید کنیم، خیال منتقدان را هم از مشکلات این خودرو قدیمی راحت کنیم، البته امیدواریم این عزیزان بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا باز هم یک سوژه دیگر پیدا کنند تا هر روز در رسانهها، شبکههای اجتماعی و برنامههای تلویزیونی صحبت کنند و تیتر شوند و تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو را به آن منتسب کنند.
وی به بحث قیمتگذاری محصولات خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: مواد اولیه و نهادههای تولید خودرو مثل آهن، آلومینیوم، فولاد، مس و ... براساس نرخهای جهانی و دلار آزاد و نیمایی محاسبه میشود و ما نیز ناچار به خرید آنها هستیم، بنابراین وقتی که ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را مواد اولیه و قطعات تشکیل میدهد، طبیعی است که با افزایش قیمت این مواد، هزینههای تولید خودرو افزایش یابد.
سلیمانی تاکید کرد: ما بنابر وظیفه خود با تمام توان در حال تولید هستیم و رکوردهای تولید چندساله اخیر را در اردیبهشتماه ۹۹ شکستیم تا در سال جهش تولید ضمن افزایش تولید، محصولات جدید و به روز خود را به بازار عرضه کنیم.
تنها در دو کشور مواد معدنی کاتالیستها وجود دارد که با وجود تحریمها...
مدیرعامل گروه سایپا افزود: برای هر خودرو چند هزار قطعه را از داخل و خارج کشور تامین کرده و آن را تولید کردهایم، اما به دلیل کمبود کاتالیست در کشور، این خودروها امکان تکمیل و تجاریسازی ندارند. تنها چند تولیدکننده کاتالیست در کشور وجود دارد که با تمام توان برای تامین نیاز خطوط تولید خودروسازان تلاش میکنند، اما در ساخت این قطعه، نوعی مواد معدنی استفاده میشود که فقط در دو کشور آفریقایجنوبی و روسیه وجود دارد که در شرایط تحریم و کرونا واردات آن حتی با واسطه شرکتهای چینی نیز بسیار دشوار شده است.
سلیمانی با بیان اینکه گاهی برای تامین یک قطعه، آن را در چند کشور دنیا میگردانیم تا وارد کشور شود، گفت: کاملا متوجه هستیم که این مشکلات و دشواریها به مردم و مشتریان ارتباط مستقیم پیدا نمیکند، اما امیدواریم در کنار عذرخواهی و پوزش، این مشکلات را هم از ما بپذیرند. البته در کنار پذیرش این انتقادها و تلاش برای رفع آنها، هم از نخبگان و هم از افکار عمومی میخواهیم که به محدودیتها و واقعیتهای این صنعت نیز توجه کنند.
این در حالی است که چندی پیش معاون برنامهریزی جامع تولید سایپا در رابطه با احتمال بازگشت خودروهای ناقص به دلیل نبود کاتالیست و انباشت آنها، اعلام کرده بود که ۹۲ درصد کمبود قطعات حدود ۱۲ هزار خودرویی که در پارکینگهای سایپا پارک شده و تصاویر آن منتشر شده، مربوط به کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است. مواد معدنی و فلزات گرانبهای مورد نیاز برای ساخت کاتالیست در کشور وجود ندارد؛ بنابراین امکان تجاریسازی و تحویل به موقع آنها به مشتریان وجود ندارد. در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمانهای ذیربط نیز مجوز تحویل این خودروها را صادر نمیکنند.
علاوه براین در رابطه با آخرین تولید پرایدها نیز هفته گذشته، قائم مقام مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرد که پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ نیز از مدار تولید خارج شده و تولید پراید ۱۳۱ نیز از اواخر تیر ماه سال جاری متوقف خواهد شد، ضمن اینکه خطوط دیگر برای تولید خودروهای جدید نیز آماده هستند و تا تیرماه بنا داریم همه تعهداتمان را به مشتریان تحویل دهیم و از اواخر تیرماه مدل ۱۳۱ هم از مدار خارج خواهد شد. ضمن اینکه پیش فروش خودروی شاهین از عید فطر به بعد آغاز خواهد شد. همچنین ظرفیت خط تولید تیبا و ساینا نیز افزایش یافته است.
رفع بخشی از نابسامانیهای خودرو در اختیار مدیران این صنعت نیست
در ادامه این دیدار حسین سلاحورزی نیز پس از بازدید مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و امضای تفاهمنامه توسعه همکاری سازمان ملی کارآفرینی با این گروه خودروسازی، اظهار کرد: به دلایل مختلف از جمله محدودیتهای اقتصادی و از دست رفتن بخشی از درآمدهای کشور، ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و مردم برای خرید محصولات باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند. این همان چیزی است که در سطح جامعه با عنوان گرانی از آن یاد میشود. متاسفانه در برخی حوزهها از تولیدکنندهها و صنعتگران به عنوان مسئول این گرانی یاد میشود که این درست نیست و آنها نقشی در این افزایش قیمت ندارند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: البته در صنعت خودروسازی عدم افزایش کیفیت در دورههای گذشته و بدعهدیهای اخیر در تحویل خودروها نیز باعث شده تا انتقاداتی به فعالان این صنعت شکل بگیرد، اما آنچه که امروز در گروه سایپا دیده میشود، حکایت از آن دارد که این گروه خودروسازی برنامههای قابل اعتنایی برای رفع این مشکلات در دستور کار دارد.
وی با بیان اینکه برنامههای آینده سایپا با محصولاتی که این خودروساز برای عرضه در دو سال آینده درنظر دارد، گفت: بنابراین میتواند تا اندازه زیادی به اصلاح تصویر ذهنی جامعه در خصوص این گروه خودروسازی کمک کند و آن را بهبود بخشد. براساس آنچه در بازدید امروز مشاهده کردیم و برنامههای مدیرعامل سایپا، احتمالا شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها بسیار میتوانند این گروه خودروسازی را در زمینههای زنجیره تامین، فرآیند تولید، بازاریابی و فروش و همچنین خدمات پس از فروش یاری کنند.
سلاح ورزی با بیان اینکه ما در اتاق بازرگانی ایران و سازمان ملی کارآفرینی آماده توسعه همکاری با گروه خودروسازی سایپا برای پیشبرد برنامهها هستیم، افزود: صنایع بزرگ از جمله صنعت خودرو به دلیل تاثیر در ارزش افزوده و رونق کسب و کارهای کوچک و همچنین سهمی که از تولید ناخالص داخلی دارند؛ از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و باید مراقبت شوند تا آسیب نبینند.
شماکه.میکین.ماتوی.همه.چی.خودکفاهستیم.....
البته فرغونم همینطور
نفهمییم چی بچیه والله فقط شاخ دراوردیم
مثل ان طرف
بار کردن یا بار نکردن یا کی بار میکنند
یا نمیاند
آخه خداییش چرا یه خارجی میخواد ماشین ایرانی بخره باید کمتر از یه ایرانی پول بده؟
آخه چرا اینقدر با مردم دشمن هستید و دوست دارید مردم همیشه توی سختی و تنگنا باشن
درزم چراباید یه خارجی یه ماشین ایرانی بخره
خدا ریشه ظلم رو نابود کند انشاالله
کولر بگیر ببین چطوره
صد به بالا برو ببین چی میشه
خدایی خجالت نکشیدی اینارو گفتی
کیفیت بدنه ظاهر و آبشن و آلایندگی و کیفیت موتور زیبایی ظاهری و...
همون پراید رو سوار شین به امثال شما ماشین خوب نیومده باید پراید 90 میلیونی سوار بشی
نمیدونی حرف نزن به عراق و سوریه و افغانستان و بحرین و پاکستان و آذربایجان و ترکمنستان و......
به خیلیا صادرات داریم اونم با قیمت ارزان و کیفیت..
بماند ولی مهم اینه که میخرن تازه راضی ام هستن
سریال زیر خاکی گواه این امر هست.
مرگبر خائنین که زحمت نظام رو خدشه دار میکنه.
حتما برا سرکیسه کردن و کشتن مردم روشهای نوین دیگری یافته اید.......
قیمت بیار پایین بیا از رده خارج کردن
ناراحتم ماشین که مردم انتقاد میکنن
من نمیگویم بخریدیانه چون ماموظف به دفاع ازتولیدداخلی هستیم هرچندمدیران ومسئولین ومتولیان نه تنها نگاهشان تکریم مشتریان نیست تکریم ملت صبوروانقلابی نیست۰ چرا؟
مگرمیشود من دهم مهر۹۷یک دستگاه ساینابرای فرزندم ثبت نام کنم وتمام پولش را هم داده باشم البته قراربوده تیر۹۸ ماشین را تحویل بگیرم اماامروز که ۶ خرداد۹۹ است یعنی حدود ۲۰ ماه است که هنوز هم ماشین را به من تحویل ندهنددرحالی که اخیرا اعلام کرده اند سه ماهه تحویل میدهند درتعجبم که امروز به ملت شریفمان وعده ۳ماهه میدهندآیاباورکردنی است۰این حقیربازنشسته فرهنگی رزمنده ۶۳ساله وساگن گرگانباشماره تماس ۰۹۱۱۳۶۹۲۸۷۷ هستم
7
اشتباه بزرگ ملت ما اینه که تو دام داستان پیش فروش خودرو، مسکن و . . . افتادند با این ترفند که ارزان و به صرفه است. متاسفانه در طول این سالها این سیاست فقط و فقط به ضرر مردم بوده. چون نهایتا جنس نامرغوب عایدشون چه در حوزه خودرو و چه درحوزه مسکن شده. ای کاش می فهمیدیم واونقدر آگاه می بودیم که تمام این داستان اختلاف قیمت بازار و کارخونه و . . . یه ترفند برای تهییج مردم به خرید و خرج کردن نقدینگیشونه. متاسفانه متولیان امر اقتصاد و تامین وساماندهی معیشت مردم یه مشت سرمایه دار نئولیبرالند که مثل همتایان غربیشون البته با لباس ظاهر خدمتگزاران به مردم!!! سر مردم رو تو کیسه می کنند.
متاسفانه همه کسایی که در انقلاب و جنگ جونشون رو گذاشتندکف دستشون، برای مبارزه با این طاغوت زدگی، رفتند به میدون. اما حالا . . . !
حرف آخر، بار کج به منزل نمیرسه. هیچوقت!
بخدا فرقون سوارشی شرف داره به این آشغالای سایپا....
به قیمت دولار واسه ما حساب میکنید یعنی هم تو کشور مل این مواد استخراج میشه به جای اینکه واسه ما منفعت داشته باشه به قیمت ارز واسه ما حساب میشه
نه که در حسرت ی ماشین بمونن جوان ها.
هنر کردی که خط تولیدش رو متوقف کردی ،
ما توی خرید پراید مدل ۸۴ گیر کردیم زنگ میزنیم میگیم چند میگن ۳۰ میلیون
اخه انصافه واسه ماشینی که ۱۵ سال کار کرده ۳۰ میلیون بدی
هنوز شما که دیگه خط تولید رو قطع کردی
پراید میشه خداتومن
خدا رو به خداییش قسم میدم بیماریهای بدتری از کرونا بفرسته تا هممون بمیریم راحت شیم از این همه بخور و نمیر
آخه من تیباشو دارم ؛جرات نمی کنی گاز بدی کل صدای موتور میاد تو، اونقدر باید صدای ضبط رو زیاد کنی که این صدا رو نشنوی بعد میری سایپا می گی این چرا اینجوریه ،؛ میگه طبیعیه. پول بیشتری میگیرن همون پراید رو البته بدتر در قالب دیگه به آدم می اندازن . دعا کنید امام زمان بیاد شاید این مشگل ما حل شه.
تمام خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا همگی بی کیفیت هستند
توکشورما هیچ رقابتی بین خوردن ساز نیست ،،،فقط به این فکمیکنن مالم مال نباشه بازارش بازار باشه رقابت یعنی پیشرفت بهترین ولی خبری نیست تازه ماشالله دارن به عقب کار میکنن دیسکو رینگ المنیوم چیزای دیگه حذف میشه ماشالله به این پیشرفت
درضمن انگار با این کارشون کل دنیا رو فتح کردن خوب داداش ازون حلبی که برای ساخت اطاق پراید استفاده میکردی میخوای رو ماشینهای دیگه استفاده کنی بی کیفیت ونا امن والا جوری حرف میزنه انگار از الیاژ اطاق بنز میخوان استفاده کنن تو این فرغون های جدید این خودرو سازا بخدا مایه خفت ماشدن کاش کلا نبودن حداقل تکلیفمون مشخص بود
اگه راست میگین، و اینقدر تعریفو تمجید، میکنید،چرا خودتون از تولیدات خودتون سوار نمیشین .
خداییش نمیدونم چرا اینکار رو میکنید؟
آخه مرد حسابی ،پول مرسدس میگیرین، ولی یا ماشین چینی و یا ماشینهای ۵۰ سال قبلو قالب میکنین، و یا با کمی تغییرات ،قیمت ،ماشینو باز هم بالا میبرین، بهوالله به کار شما خیانت میگن.
بنده العان درست ۳ ساله ماشینمو از در خونم ،اونم درست سر ظهری ،دزد برده، و العان هم که العانه نمیتونم بگیرم، دیگه نمیدونم چی بگم.
پس چرا دروغ میگی وجدان نداری ارز دولتی میگیری بعد با مردم ازاد حساب میکنی جناب اقای رئیسی شما رو به خون مطهر شهدا بویژه سردار عزیزمون سلیمانی باز هم یک انقلاب صنعتی بکن و پراید رو به همون پنج یا حداکثر ده میلیون برسون جوونها دارن از دست میرن
چر ا که پس از اینکه به قیمت یک ماشین لوکس به مردم فروختید گفتید بسه دیگه به اندازه کافی سود کردیم خدا راشکر که بالاخره سود اوری سیری ناپذیر شماها داره به اتمام می رسه گرچه هنوز هم معلوم نیست ممکنه فردا از خواب بیدار شوید ونظرتان عوض شود ادم حریص هیچوقت سیر نمی شود
کشورهای عربی سال یه سال ماشیناشون رو عوض میکنن و ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رو میخرن...
انهم ماشیناشون شاستی بلند که اگر سرعت ۲۰۰هم بری هچ احساس نمیکنی
اونوقت این ها ده کنفرانس میگیرن واسه این که تولید کنیم یا نکنیم ...انگار شق القمر کردن.
ما مدیون پراید هستیم
اگر پراید نبودحتی دنا که برای ایرانخودرو هست هم نبود
اگه پراید نبود ما رکورد بیشترین تولید یه خودر تو خاور میانه رو نداشتیم
اگه پراید نبود ما رکورد بیشترین فروش تو خاور میانه رو نداشتیم
ما مدیون پرایدیم
مدیون......
اگه پراید نبود اون قدیما یه نفر که از روستا میومد شهر دیگه نمیتونس خرشو بفروشه و ماشین بخره و اگه نمیتونس چی میشد؟ماشین مورد نظر تولید نمیشد چون کسی نبود که بخره
بخاطر همین کارگرای زیادی از کار بی کار میشدند
خلاصه یبار گفتم ولی بازم میگم
ما مدیون پرایدیم
فقط ما مردم نه مسئولین.....
ولی خبر بد اینکه میخوان پرایدرو جم کنن
فکری بحال درآمد ما کنید من زمانیکه درآمد نداشته باشم پراید برام زیادیه و اگر ثبات شغلی نباشه مردم فقط پول جمع میکنن و دولت اصلاح طلبی هم با شعار میاد و تنها امید ما را از ما میگیره و ما را هر روز فقیر و فقیرتر میکنه.
دادرسی برای ما پیدا خواهد شد که حق مارا از شما بگیرد
امیدواریم همه
افغانستان و عراق و هر کشور عقب مانده تری ، پیشرفت کردند و ما ، داعیه رهبری جهان را دارین و نهایتا ما ماندیم و ونزوئلا و کره شمالی !!!
متاسفم چی شد نشد با کیفیت اش شوخی بکنید مجبور شدی متوقف کنید.
بعد میگه خیال مردمو از پراید راحت کردیم
این ماشین های جدید هم فقط ظاهرشان مثل خارجی هاست
ملتو چی فرض کردین
اما پراید فقط در ایران سالانه یک میلیون نفر جان گرفته
البته این روهم قبول دارم که پراید ماشین ایمنی نیست . وهمه مون هم قبول داریم . ولی کدام یک از ما با رانندگی با این ماشین ها غیر ایمن بودن آنهارا مد نظر قرار داده وسرعت حرکتش رو با ایمنی این ماشین هماهنگ می کنه؟
حقوق چند هزار نفری کارکنان سايپا و ایران خودرو رو بکشید روش تا آخر خدمتشون که بازنشسته بشن بازم بنفع ما هست
اگه تولید داخله پس دردتون چیه که میگن تخم بزار میگی من شترم میگن بار ببر میگی من مرغم
مثل معروف اینجا فقط برای شما بدرد میخوره
ی کم فک نکنید حل مسائل و بدی دست 5تا کلاس پنجمی براتون حلش میکنن
ناراحت بود