arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹

ابتلای ۳۰۰۰ عضو کادر درمانی کشور به کرونا / ۱۱۰ نفر فوت کردند

رئیس بیمارستان شهدای تجریش گفت: در طی این مدت ۳۰۰۰ نفر از کادر درمان کشور به ویروس کرونا آلوده شده و متاسفانه حدود ۱۱۰ نفر از آنان جان باخته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر رضا جلیلی خشنود در نشست خبری جشنواره "فرشته مهر" اظهار کرد: این جشنواره روز پنجشنبه ۸ خردادماه با حضور مسئولین لشکری و کشوری و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بیمارستان شهدای تجریش برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا تمام بیمارستا‌ن‌ها زیر بار کرونا رفتند، اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا، لباس‌های حفاظت شخصی آن‌گونه که مد نظر سازمان جهانی بهداشت بود نداشتیم و این امر باعث شد بسیاری از کادر بهداشتی و درمانی به بیماری کرونا مبتلا شوند. در بیمارستان شهدای تجریش تاکنون بیش از ۲۰۰۰ بیمار بستری کرده‌ایم.

وی افزود: در طی این مدت ۳۰۰۰ نفر از کادر درمان کشور به ویروس کرونا آلوده شده و متاسفانه حدود ۱۱۰ نفر از آنان جان باخته‌اند؛ با هدف گرامی‌داشت یاد این پرسنل، تندیس و تمبر "فرشته مهر" به‌عنوان نمادی از خدمت‌رسانی صادقانه نیرو‌های درمانی و بیمارستانی شامل پزشک، پرستار، پرسنل آزمایشگاه، رادیولوژی، پشتیبانی، اداری، نقلیه، خدمات و... با حضور مسئولین رونمایی خواهد شد.

خشنود با اشاره به درخواست نامگذاری هشتم خرداد به عنوان روز "مدافعان سلامت" تصریح کرد: درخواست تغییر نام خیابان حمید در محدوده بیمارستان شهدای تجریش به خیابان "مدافعان سلامت" یا "فرشته مهر" نیز از سایر برنامه‌های این جشنواره است.

ارائه خدمات روانشناختی به مدافعان سلامت

رئیس بیمارستان شهدای تجریش در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که آیا خدمات روانشناختی به مدافعان سلامت ارائه می‌شود یا خیر تصریح کرد: با توجه به اینکه هم در حوزه درمان و هم در بیماران کرونایی و همراهانشان ما شاهد افسردگی و رنجش روحی بودیم روانپزشکان و روانشناسان از سوی وزارت بهداشت به ما معرفی شدند و از سوی حوزه علمیه نیز افرادی معرفی شدند و تعدادی از روانپزشکان و روانشناسان نیز به‌صورت خودجوش به بیمارستان‌ها مراجعه و مشاوره ارائه کردند.

روند کند افزایشی در پی بازگشایی مشاغل

وی در پاسخ به این سوال که روند تغییر تعداد بیماران در بیمارستان چگونه است، گفت: در ابتدای شیوع کرونا ظرف چند هفته تعداد بیماران زیاد شد و این بیماری برای ما و تمام جهان کاملا ناشناخته و مباحث درمانی مختلف بود و این امر باعث می‌شد در روش‌های درمانی، آزمون‌های مختلفی انجام دهیم و به همین دلیل با خیل عظیمی از بیماران مواجه شویم.

وی ادامه داد: پس از اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش توجه مردم به حفاظت فردی شیب نزولی بیماری رخ داد، اما باتوجه به اینکه ما نیز مانند تمام کشور‌های جهان مجبور هستیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سمت بازگشایی‌ها برویم، مراجعات بیمارستانی مقداری بیشتر شده است و به همین دلیل است که از تمام افراد جامعه خواهش می‌کنیم که بدانند بیماری به قوت خود باقی است و در عین برگشت به کار باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و دچار خستگی رفتاری نشوند.

خشنود با اشاره به اینکه نسبت به اوایل شیوع کرونا در کشور، وضعیت مناسبی داریم و به نسبت قبل از عید با کاهش مراجعات بیمارستانی مواجهیم، تصریح کرد: با توجه به بازگشایی مشاغل و کاهش دقت مردم در رعایت موازین بهداشتی شیوع بیماری مقداری بیشتر شده است و مطمئن هستیم که اگر مردم دوباره نکات بهداشتی را رعایت کنند وضعیت خوبی پیدا می‌کنیم.

وی افزود: نباید با استناد به یک مقاله رفتار خود را تغییر دهیم و این مقاله باید به یک سند در مجامع علمی جهانی تبدیل شود تا بتوانیم آن را بپذیریم. اینکه یک مقاله، مطالعه دیگری را نقض می‌کند مسئله‌ای طبیعی است و بنابراین نباید مردم به مقالاتی که ارائه می‌شود استناد کنند، زیرا راه و روش رشد علم این است که مقالات متعدد نوشته و حتی نقض شود و مردم فقط باید به پیام‌هایی که دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کنند توجه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ابتلای مجدد بهبودیافتگان در کشور مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: این موارد بسیار محدود و کم بوده است و باید توجه داشت که ممکن است تست پی‌سی‌آر به صورت منفی کاذب شود و پس از شعله‌ور شدن مجدد بیماری در بدن فرد، تست مثبت شود.

ارائه خدمت ۳۸ بیمارستان نیروی مسلح به بیماران کرونایی

در ادامه این نشست دکتر رضا لاری‌پور، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه جامعه پزشکی کرونا را از یک تهدید به یک فرصت تبدیل کرد، تصریح کرد: نیروی کار بهداشتی بدون چشم‌داشت به ارائه خدمت پرداختند و نتیجه آن بیش از ۱۰۰ شهید راه خدمت شد.

وی افزود: همواره در شرایط مختلف جنگ، سیل، زلزله، مشکلات و بیماری‌های مختلف و ... نیرو‌های مسلح به‌عنوان خط مقدم کمک به مردم و دولت است؛ همچنین تشکیل ستاد‌هایی که در سیستم‌های نظامی صورت گرفت باعث ایجاد قوامی در روز‌های اول شد و معاونت بهداشت و درمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته است فعالیت خوبی داشته باشد و کمترین میزان فوتی در بین مجموعه‌های کشوری داشته‌ایم و در ۳۸ بیمارستان در سطح کشور بیشترین خدمات را با نزدیک به ۲۰۰۰ تخت کرونا ارائه کردیم.

همچنین در این نشست، حمید رحیمی بافرانی، سازنده تندیس فرشته مهر، با بیان اینکه تاکنون ارتباط بین جامعه هنری و پزشکی برقرار نشده بود، اظهار کرد: یک تندیس با نام فرشته مهر ساخته شده است که نماد مدافعان سلامت است و در پای آن شاخه‌های گل رشد کرده، که نمادی از تشکر جامعه از این عزیزان است. سبک هنری انتخاب شده برای ساخت این تندیس سورئالیستی است.

وی در خصوص جشنواره فرشته مهر گفت: این جشنواره، رویکرد هنری دارد و مهلت ارسال آثار تا یکم شهریور، همزمان با روز پزشک است و در تمام زمینه‌ها از جمله خطاطی، نقاشی، خط‌نقاشی، گرافیک و تصویرسازی، کاریکاتور، انیمیشن، عکاسی و فیلم کوتاه، موسیقی، هنر‌های تجسمی و نمایشی، مجسمه‌سازی، شعر و ادبیات ارائه مقالات علمی و ... آثار دریافت و داوری خواهد شد و پس از به نمایش گذاشته شدن، به آثار برگزیده جوایزی اهدا می‌شود.

نظرات بینندگان