arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جزئیات و ابعاد قتل غیرانسانی رومینا اشرفی / تداوم وضعیت فاجعه‌بار مردم غیزانیه و امید مردم به ۱۲ تانکر آب / تخلف مدرک حوزوی و دانشگاهی 8 نماینه دیگر محرز شد / کدام مشمولان سهام عدالت می‌توانند سهام خود را از طریق بانک بفروشند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جزئیات و ابعاد قتل غیرانسانی رومینا اشرفی / تداوم وضعیت فاجعه‌بار مردم غیزانیه و امید مردم به ۱۲ تانکر آب / تخلف مدرک حوزوی و دانشگاهی 8 نماینه دیگر محرز شد / کدام مشمولان سهام عدالت می‌توانند سهام خود را از طریق بانک بفروشند؟

زیر پوست اخبار: دیروز -سه‌شنبه- قتل رومینا اشرفی، دختر نوجوان 14 ساله توسط پدرش همچون پتکی سنگین و دردناک بود که فضای رسانه‌ای و افکار عمومی جامعه ایران را متاثر ساخت. این رخداد غیرانسانی دور از کرامت بشری، با واکنش‌های انتقادی در جامعه همراه شد و انتظار این است که قوانین محکم‌تری در زمینه وقوع چنین قتل‌هایی تصویب شوند. در سطحی دیگر، در افصله تنها یک روز مانده تا آغاز بهکار مجلس یازدهم، همچان خبرهایی جدید از تخلف در مدارک حوزوی و دانشگاهی نمایندگان منتخب منتشر می‌شود کهدر نوع خود بی سابقه است.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جزئیات و ابعاد قتل رومینا اشرفی: قتل رومینا اشرفی خبری حزن انگیز بود که دیروز در فضای رسانه‌های کشور منتشر شد. اشرافی در ارتباط با انگیزه قتل نیز، سرپرست معاونت اجتماعی پلیس استان گیلان از قتل دختر ۱۴ ساله توسط پدرش در بخش حویق شهرستان تالش خبر داد و گفت: متهم در تحقیقات پلیس، علت و انگیزه قتل دخترش را اختلافات خانوادگی و فرار او از منزل عنوان کرد. همچنین، در ارتباط با مجازات احتمالی پدر رومینا، حمیدرضا گودرزی وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به جنبه عمومی قتل رومینا اشرفی توسط پدرش اظهار کرد: از لحاظ قانونی پدر در صورت قتل فرزندش قصاص نمی‌شود، اما جنبه عمومی جرم را که ۳ تا ۱۰ سال حبس است، باید بگذراند.

دومین نفتکش ایرانی به ونزوئلا رسید: دومین نفتکش ایرانی از ناوگان پنج فروندی اعزامی به ونزوئلا با نام «فارست» که بامداد دیروز ۲۶ ماه می (ساعت ۰۰:۳۸ به وقت محلی) با عبور از آب‌های شمال «کاراکاس» به محدوده اسکورت وارد شده بود، در بندر «پانتا کاردین» (Punta Cardin) پهلو گرفته و در آستانه لنگراندازی است.

تخلف مدرک حوزوی و دانشگاهی 8 نماینه دیگر محرز شد: اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس دهم گفت: منتخبین استان اصفهان و استان‌های جنوبی جزو نمایندگانی هستند که مدارک‌شان دچار ایراد است. انتظار می‌رود در این فرصت باقی مانده از مراجع ذی صلاح استعلام‌ها صورت گیرد و ریاست حوزه و وزیر علوم اگر نامه‌ای جهت استعلام ارجاع شد، سریعا پاسخ دهند و برای دوره آینده مجلس جدی‌تر عمل کنند. وی افزود: حدود ۸ مورد از منتخبین به طور قطع مدرک حوزی و دانشگاهی آنها دچار مشکل است و تخلف آنها محرز است. به‌جای فرافکنی شفاف‌سازی شود. انتظار برخورد قاطع از سوی شورای نگهبان داریم زیرا به آنها اطلاع داده شده است.

تمدید مهلت «انتخاب نحوه مدیریت سهام عدالت» تا ۱۵ خرداد: حسین فهیمی با بیان اینکه پیش از این، مشمولان سهام عدالت تا هشتم خرداد فرصت داشتند روش مدیریت خود برای سهام عدالت را انتخاب کنند، اظهار کرد: این فرصت تا ساعت ۲۴ پانزدهم خرداد تمدید شد. البته سهامداران باید توجه داشته باشند که چنانچه روش مستقیم را انتخاب کردند امکان لغو آن و انتخاب روش غیرمستقیم را ندارند.

کدام مشمولان سهام عدالت می‌توانند سهام خود را از طریق بانک بفروشند؟: درحالیکه امکان فروش سهام عدالت از دیروز (ششم خرداد) از طریق بانک‌ها فراهم شده است، مشمولان باید توجه داشته باشند که این موضوع فقط شامل افرادی می‌شود که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند. هفته گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه‌شنبه (ششم خرداد) به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهدنامه مربوطه، اقدام کنند.

اجرای چهار مرحله دیگر فروش فوق العاده خودرو تا پایان سال: مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات طرح فروش فوق العاده خودرو گفت: چهار مرحله دیگر فروش فوق العاده تا پایان سال خواهیم داشت. وی در ادامه افزود: برای واقعی کردن تقاضا یکسری محدودیت‌ها وضع شده است. صادقی نیارکی اظهارداشت: زمان ثبت نام ۵۰ درصد قیمت خودرو از فرد متقاضی دریافت خواهد شد.

تداوم وضعیت فاجعه‌بار مردم غیزانیه و امید مردم به ۱۲ تانکر آب: سرپرست شرکت آبفا روستایی خوزستان بیان داشت: برای حل موقت مشکل مردم منطقه غیزانیه به طور روزانه ۱۲ تانکر آبرسانی شبانه روز در حال انتقال آب هستند. بخش غیزانیه استان خوزستان یکی از مناطق نفت خیز کشور است که کم آبی این بخش در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و مدیران این استان درصدد هستند که به زودی آب پایدار به غیزانیه برسد. وجود ۳۰۰ چاه نفت در بخش غیزانیه اهواز این منطقه را به یکی از مناطق نفت خیز خوزستان و کشور مبدل کرده است. وجود هزاران لوله انتقال نفت در کنار خانه و کاشانه اهالی غیزانیه شکلی از همزیستی صنعتی و سنتی را به نمایش گذاشته است.

به طول انجامیدن مصونیت از کرونا به مدت فقط شش ماه: مطالعه‌ای که گروهی از دانشمندان در دانشگاه آمستردام هلند انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که به طور معمول مصونیت انسان از کووید ۱۹ تنها شش ماه طول می‌کشد و ویروس کرونا بعد از آن می‌تواند از مجاری مختلف وارد بدن انسان شود.

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم: سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: بحث خروج پراید از خط تولید مدت‌ها بود که مطرح می‌شد، اما پس از حضور در سایپا در یکسال گذشته، آن را عملیاتی کردیم تا خیال منتقدان را هم از مشکلات این خودرو قدیمی راحت کنیم. امیدواریم بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو حل شود.

۱۷۸۷ ابتلا و ۵۷ فوتی جدید کرونا در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۶ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۷۸۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. به گفته وی، از بین مبتلایان جدید، ۳۵۲ مورد بستری و یک هزار و ۴۳۵ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. وی افزود: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر رسید. جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

.

نظرات بینندگان