arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۹

وزات خارجه قطر: دوحه قصد خروج از شورای همکاری را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه قطر در آستانه سومین سال تحریم این کشور از سوی عربستان، بحرین، امارات و مصر، خروج دوحه از شورای همکاری خلیج فارس را که در برخی رسانه‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس منتشر شد، تکذیب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت خارجه قطر در آستانه سومین سال تحریم این کشور از سوی عربستان، بحرین، امارات و مصر، خروج دوحه از شورای همکاری خلیج فارس را که در برخی رسانه‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس منتشر شد، تکذیب کرد.

" لولوة الخاطر " سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد که اخبار مربوط به قصد قطر برای خروج از شورای همکاری خلیج فارس کاملاً نادرست و بی‌اساس است.

وی در عین حال اظهار داشت: تلاش سه عضو این شورا (عربستان، امارات و بحرین) برای منزوی کردن دوحه برای بسیاری شورای همکاری خلیج فارس را زیر سوال برده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر با بیان این که چنین شایعاتی ناشی از ناامیدی و از بین رفتن آرزوهای افرادی است که به شورای همکاری خلیج فارس به عنوان منبع امید و آرزوی مردم ۶ کشور عضو دل بسته بودند، تصریح کرد: این که آنان به دنبال خروج قطر از شورای همکاری هستند، بسیار خطرناک است.

وی گفت: با نزدیک شدن به سومین سال محاصره غیرقانونی قطر از سوی عربستان سعودی، امارات و بحرین جای تعجب نیست که ما می‌بینیم افرادی به شورای همکاری خلیج فارس شک دارند و سرنوشت این شورا را زیر سوال می‌برند.

طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی در برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مبنی بر خروج قریب الوقوع قطر از شورای همکاری خلیج فارس به دلیل به سرانجام نرسیدن تلاش‌ها برای صلح بین کشورهای تحریم کننده (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) و قطر منتشر شده بود.

پس از انتشار این اخبار یک منبع دیپلماتیک در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت که کویت تلاش‌های جدی خود را برای جلوگیری از نیت دوحه برای خروج از شورای همکاری خلیج فارس به کار بسته است.

شورای همکاری خلیج فارس از سال ۱۹۸۱ با حضور عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، عمان و قطر تشکیل شد.

در ژوئن سال ۲۰۱۷، کشورهای عربستان سعودی امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر به اتهام حمایت از گروه‌های شبه نظامی و نزدیکی آن‌ها به ایران قطع کردند اما قطر همواره این اتهام را رد کرده است.

نظرات بینندگان