arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۳۷۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
مسیح مهاجری:

کرونا نشان داد از نظر اقتصادی جامعه‌ای بشدت شکننده داریم / نگاه اقتصادی اسلام و امام، این نیست که مردم صدقه‌خور باشند / بنا نبود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور نیازمند کمک‌های معیشتی باشند / حتی کرونا هم نتوانست ما را از شعارزدگی دور کند؛ به جای عیب‌یابی از خودمان، عیوب کشور‌های دیگر را به رخشان می‌کشیم

درست است که انقلاب اسلامی یک انقلاب اقتصادی نبود ولی اسلام و کسی که به نام اسلام این انقلاب را رهبری کرد و نظام جمهوری اسلامی را بنا نهاد، بالا بردن سطح زندگی مردم و تأمین رفاه آنان را از اولویت‌ها می‌دانند و بنا نبود بعد از گذشت ۴۱ سال از پیروزی این انقلاب هنوز ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور نیازمند کمک‌های معیشتی باشند. این بیماری از کرونا خطرناک‌تر است و باید در اولویت معالجه قرار گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: از ويژگي‌هاي ممتاز ماه مبارک رمضان که همواره با آن بوده و هست و خواهد بود، توجه مردم به همديگر و دستگيري نيازمندان است. ديديم که امسال اين ويژگي به دليل شيوع بيماري کرونا و ايجاد مشکلات اقتصادي براي اقشار ضعيف، جلوه بيشتري يافت و مردم از اين فرصت براي ايثار حداکثر بهره‌برداري را به عمل آوردند. آنچه تلويزيون از کمک‌هاي رمضاني نشان داد فقط بخشي از کار بزرگي بود که انجام شد. بخش بزرگ‌تر مربوط به ايثارهاي پنهاني بود که بسياري از مردم بدون آنکه اقدام خود را در برابر دوربين‌ها قرار دهند انجام دادند و البته دستگيري واقعي نيازمندان نيز همين است که دور از تبليغات و بدون بوق و کرنا انجام مي‌شود.

ترديد نمي‌توان کرد که دستگيري نيازمندان در هر حال لازم و ارزنده است. بر اين نکته نيز بايد تأکيد نمائيم که خداي رحمان و رحيم به‌خاطر همين ايثارها به اين ملت و اين کشور توفيقاتي در تخفيف آثار بيماري عالم‌گير کرونا عطا فرموده و براي مهار کردن آن کمک کرده است. اين، يک امتحان بزرگ هم بود که خوشبختانه ملت ايران از آن سربلند بيرون آمد.

بیشتر بخوانید:

در کنار اين واقعيت، نبايد از نکات مهمي که در سه ماه اخير يعني در شرايط دشوار کرونائي رخ نموده‌اند غافل ماند. يکي از اين نکات که هم مهم است و هم تلخ اينست که شيوع ويروس کرونا به ما نشان داد جامعه‌اي بشدت شکننده از نظر اقتصادي و وضعيت معيشتي داريم. با ايجاد محدوديت‌هاي کسب و کار که ستاد ملي مقابله با کرونا وضع کرد و لازم بود چنين کند، ميليون‌ها خانواده دچار عسرت شدند. همين عسرت بود که مسئولين را وادار به اتخاذ تدابيري براي کمک‌رساني به اين خانواده‌ها کرد و در کنار اين تدابير، حرکت عظيم مردم براي ياري رساندن به همنوعان خود توانست تا حدودي اين آلام را تسکين دهد.

مسئولان نظام جمهوري اسلامي بايد با مشاهده اين وضعيت غيرقابل‌قبول، به اين سؤال اساسي پاسخ بدهند که چرا کشور ثروتمندي مثل ايران نبايد به نقطه‌اي برسد که بخش عمده‌اي از مردم آن در برابر يک حادثه اقتصادي اين‌چنين شکننده باشند؟ مي‌دانيم که تحميل جنگ و تحريم‌ها در ايجاد مشکلات اقتصادي مؤثرند، اما شرايط کرونائي نشان داد که شکنندگي اقتصادي بيش از آنست که بتوان آن را نتيجه اين امور دانست. بدون پرده‌پوشي بايد اعتراف کنيم که مديريت اقتصادي قابل قبولي نداشته و نداريم. اين ناکارآمدي مديريتي را به يک دولت و يک جناح نبايد نسبت داد، واقعيت اينست که جناح‌ها و دولت‌ها همه مقصرند و همه بايد در برابر ملت پاسخگو باشند.

نکته ديگر اينست که مسئولان نظام بايد همزمان با افتخار کردن به ايثارگري مردم در شرايط دشوار کرونائي به اين واقعيت تلخ نيز توجه کنند که نگاه اقتصادي اسلام و امام خميني که احياگر اسلام در ايران و در عصر حاضر است، به مردم اين نيست که مردم صدقه‌خور باشند. نگاه اسلام و امام اينست که مردم آقا باشند. درست است که انقلاب اسلامي يک انقلاب اقتصادي نبود ولي اسلام و کسي که به نام اسلام اين انقلاب را رهبري کرد و نظام جمهوري اسلامي را بنا نهاد، بالا بردن سطح زندگي مردم و تأمين رفاه آنان را از اولويت‌ها مي‌دانند و بنا نبود بعد از گذشت 41 سال از پيروزي اين انقلاب هنوز 60 ميليون نفر از جمعيت 80 ميليوني کشور نيازمند کمک‌هاي معيشتي باشند. اين بيماري از کرونا خطرناک‌تر است و بايد در اولويت معالجه قرار گيرد.

و نکته سوم اينکه حتي کرونا هم نتوانست ما را از شعارزدگي دور کند و هنوز هم تلاش مي‌کنيم نارسائي‌هاي خودمان را ناديده بگيريم و عيوب کشورهاي ديگر را به رخشان بکشيم. کرونا ضعف‌هاي همه را آشکار کرده ولي روش صحيح اينست که ما قبل از آنکه عيوب ديگران را ببينيم، عيب‌يابي از خودمان را در اولويت قرار دهيم و با رفع نواقص و حل مشکلات خودمان جامعه‌اي نمونه را در معرض ديد جهانيان قرار دهيم تا بدون آنکه نيازي به تبليغ باشد، چشم‌هاي ناظران بيدار و کنجکاو که در سراسر جهان فراوانند در مقايسه‌اي متکي به آمار و ارقام، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان الگو و نمونه مشاهده کنند. در آن شرايط است که سخن ما نيز همه جا مقبول خواهد بود و ملت‌ها که اصل هستند، پذيراي چنين سخني خواهند بود. اکنون که در آستانه سالگرد رحلت بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي قرار داريم، به اين نکته توجه کنيم که او راه آقا شدن مردم را عدالت‌محور شدن جامعه ايراني مي‌دانست، آرمان بلندي که ما هنوز به آن نرسيده‌ايم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۰
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
5
3
ریشه این نابهنجاری ها تفکر بت فکری شما مرحوم هاشمی رفسنجانیست و افکار کمونیستی میرحسین جونت اقای مهاجری
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
2
4
درود بر شرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
2
5
حرفای ایشان کاملاً منطقیه
محسن محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
3
2
مطلب خیلی واضح وروشن.اگر درخانه کس هست...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
1
2
واقعا عجیب هست. همه مدعی هستند.همه می فرمایند زندگی مردم باید درست شود.چه کسی و چه زمانی قرار هست این کار را بکند؟!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
4
2
آقای مهجری شما دیگه از این حرفا نزنید ...دو دوره هم مجلس هم دولت طیول شما بود هر توافقی ه خواستید کردید و نظام هم دم در نیاورد وشما به عنان لشگر رسانه ای اونها هر کاری کردن شما بزک کردید وبه به وچه چه گفتید وحالا که آخر کار دولته ومجلسی دیگه پا گرفته لباس اپوزسیون پوشیدید ودایه دل سوزتر از مادر شدید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
2
4
هر چند در دیدگاه متکلم نظر کم نیست اما کلام بسیار متین و منطقی است
عدالت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
2
3
از لحاظ اعتقادی و فرهنگی هم جامعه ای به شدت شکننده ای داریم
ابویسانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
6
1
تحلیلهای این شخص مبتی بر چیزی است که واقعیّت ندارد آیا واقعاً 60 میلیون از 80 میلیون، صدقه خور و فقیرند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
4
2
آقای مهاجرانی مگر کشورهای دیگر در برابر کرونا شکننده نبودند؟
شصت میلیون ایرانی میخواهند چیزی غنیمت ببرند وگرنه این همه فقیر نداریم ... آیا دوران کرونا و این همه سفر، نشانه فقر است؟ در این ایام هنرپیشه های پولدار آمریکا، کمتر از مردم فقیر ایران به سفر می روند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
6
1
ترامپ از آدرسهای شما برای تحریم ایران استفاده می کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
2
4
احسنت شرع و دین می گوید اول خودت دوم کسی. یعنی اول عیوب خودمان و سپس عیوب دیگران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
3
5
تنها کسی هستی که توی نظام حرفت درسته دمت گم
نظرات بینندگان