arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

واریز کفاره 10 میلیاردی جمع آوری شده ازسوی هلال به حساب نیازمندان

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از جمع آوری 10 میلیارد ریالی کفاره روزه از سوی هلال احمر خبر داد و گفت: با توجه به مسائل شرعی مربوط به کفاره این رقم صرفا با امکان خرید از نانوایی‌ها در حساب حدود 10 هزار خانوار جزو دهک‌های پایین درآمدی جامعه واریز خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از جمع آوری 10 میلیارد ریالی کفاره روزه از سوی هلال احمر خبر داد و گفت: با توجه به مسائل شرعی مربوط به کفاره این رقم صرفا با امکان خرید از نانوایی‌ها در حساب حدود 10 هزار خانوار جزو دهک‌های پایین درآمدی جامعه واریز خواهد شد.

محمد نصیری  دراین باره گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که درپی شیوع ویروس کرونا برای طبقات کمتر برخوردار جامعه به وجود آمده بود، امسال برای اولین بار با اخذ موافقت نماینده محترم ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، طرح جمع آوری کفاره را آغاز کردیم. همانطور که می‌دانید پیش از این بهزیستی و کمیته امداد مسئولیت جمع آوری فطریه و کفاره را داشتند اما امسال با توجه به وضعیت موجود ما در بحث جمع آوری کفاره روزه نیز ورود کردیم؛ اما در مورد فطریه با توجه به مسائل شرعی که پیرامون نحوه دریافت و زمان هزینه کرد آن وجود دارد، جمعیت هلال احمر ورود نداشت.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز با معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکسری هماهنگی‌ها را انجام دادیم و ظرفیتی ایجاد شد که شماره حساب متعلق به یارانه افراد جزو دهک‌های پایین درآمدی را دریافت کردیم. همچنین با توجه به اینکه بخشی از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داشتند، ما اولویتمان را معطوف به خانوارهایی کردیم که تحت پوشش این دو نهاد نیستند اما جزو دهک‌های پایین نیز محسوب شده و در دوران شیوع کرونا نیز با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شده بودند.

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به دستورات و ملاحظات شرعی که پیرامون کفاره روزه وجود دارد، گفت: در این مورد نیز باید یکسری موارد رعایت شود، از جمله اینکه این مبلغ حتما باید صرف خرید قوت قالب یعنی نان شود. به همین دلیل نیز ما برای نخستین بار در کشور شرایطی را فراهم کردیم که مبلغ واریزی به حساب این خانواده‌ها و افراد فقط صرف خرید نان شود. به همین دلیل نیز با هماهنگی‌های انجام شده و با توجه به توسعه و تکمیل بسیاری از زیرساخت‌ها در بانکداری الکترونیک شرایطی فراهم شد تا با این مبلغ تنها بتوان از دستگاه کارتخوان نانوایی‌ها خرید شود.

نصیری با بیان اینکه امکان خرید مستقیم نان و توزیع آن در سطح دهک‌های پایین جمعیتی به این شکل وجود نداشت، اظهارکرد: با این کار دیگر مسائل مربوط به خرید نان نیز حل و فصل شد چرا که افراد می‌توانند مبلغ مذکور را صرفا برای خرید نان با استفاده از عابر بانک و دستگاه کارتخوان مغازه نانوایی هزینه کنند.

وی در مورد مبلغ جمع‌آوری شده نیز به ایسنا گفت: حدود 10 میلیارد ریال یا همان یک میلیارد تومان از ابتدای خرداد تا پایان هفتم خرداد از سوی جمعیت هلال احمر جمع آوری شد و در حال حاضر نیز دیگر فرآیند دریافت کفاره روزه در هلال احمر متوقف شده است.

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر درباره نحوه هزینه کرد و توزیع این مبلغ نیز تصریح کرد: برابر توافقات صورت گرفته به هر خانوار که عضو دهک‌های پایین درآمدی بوده و عمدتا تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز نباشند، مبلغی نزدیک به 100هزارتومان تعلق می گیرد و همانطور که گفته شد این رقم در حساب دریافت یارانه این افراد شارژ خواهد شد. با این حساب می توان گفت که بیش از 10هزار خانوار این رقم را دریافت خواهند کرد.

به گفته نصیری، فرآیند مربوط به واریز این مبلغ به زودی و طی روزهای آتی انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان