arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

پرتاب موفقیت‌آمیز و تاریخی اسپیس ایکس / اولین فضاپیمای خصوصی به فضا رفت

فضاپیمای «دراگون» شرکت «اسپیس ایکس» لحظاتی قبل به سمت «ایستگاه فضایی بین‌المللی» از «مرکز فضایی کندی» در ایالت فلوریدای آمریکا پرتاب شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، ناسا بالاخره موفق شد پس از سال ۲۰۱۱ میلادی، دو تن از فضانوردان خود را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کند.

در این ماموریت که "دمو-۲" (Demo-۲) نام دارد، "داگلاس جی. هارلی" (Douglas G. Hurley) و "روبرت ال. بهنکن " (Robert L. Behnken) لحظاتی قبل به فضا اعزام شدند.

بیشتر بخوانید

به گزارش آسوشیتدپرس، قرار بود این فضاپیما که توسط شرکت SpaceX طراحی و ساخته شده، بعد از ظهر روز چهارشنبه از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود و با این کار دوران جدیدی را در سفرهای فضایی تجاری آغاز کند.  

اما از صبح روز چهارشنبه چندین بار رعد و برق رخ داد و در نهایت مشخص شد اتمسفر به اندازه‌ای دارای بار الکتریکی است که خطر اصابت رعد و برق با فضاپیما وجود دارد.

جیم برایدنستاین مدیر ناسا در این رابطه گفت ما با کمک شرکت SpaceX برای اتخاذ تصمیم درست همکاری کردیم و ایمنی را در اولویت قرار دادیم. اکنون زمانبندی اجرای این سفر فضایی به بعد از ظهر روز شنبه تغییر یافته است.

این ماموریت تقریبا از بسیاری جنبه‌ها با سفرهای پیشین انسان‌ها به فضا تفاوت دارد. سکوی پرتاب پایگاه فضایی کندی در فلوریدا که در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب آخرین شاتل فضایی مورد استفاده قرار گرفت، ‌ بازسازی شده  بود تا بتواند راکت فالکون ۹ را به فضا پرتاب کند.  

برای جابه‌جایی فضانوردان در پایگاه فضایی نیز به جای استفاده از آستروون که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد، از یک خودرو پیشرفته موسوم به X S.U.V استفاده شد که توسط شرکت تسلا ساخته شده است.

فضانوردان نیز از لباس‌های فضایی شرکت SpaceX استفاده کردند و پس از عبور از یک مسیر باریک ۷۰ متری وارد کپسول Crew Dragon ساخت شرکت SpaceX شدند که روی راکت فالکون ۹ نصب شده است.

این نخستین بار است که یک شرکت خصوصی به جای آژانس‌های دولتی، مسوولیت پرتاب فضانوردان به مدار زمین را بر عهده می‌گیرد و اتاق کنترل SpaceX توسط کارکنان این شرکت اداره می‌شود. با وجود این سرنشینان این ماموریت، فضانوردان ناسا هستند.

در این ماموریت، کپسول "دراگون" شرکت "اسپیس ایکس" سوار بر موشک "فالکون۹" از پایگاه پرتاب ۳۹ A. در مرکز فضایی کندی ناسا واقع در فلوریدا به ایستگاه فضایی رفت.

این پرتاب تاریخی با حضور مقامات سیاسی آمریکا از جمله "دونالد ترامپ" رئیس جمهور این کشور انجام شد.

نظرات بینندگان