arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جو بایدن با چه شرطی حاضر به بازگشت به برجام است؟ / وعده وزیر کشور برای اعلام تعداد کشته‌های آبان ماه / پیشنهاد ختم روزانه قرآن از سوی نمایندگان مجلس یازدهم / روایت وزارت علوم از مدیران سیاسی که در دو ترم ارشد و دکتری می‌گیرند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جو بایدن با چه شرطی حاضر به بازگشت به برجام است؟ / وعده وزیر کشور برای اعلام تعداد کشته‌های آبان ماه / پیشنهاد ختم روزانه قرآن از سوی نمایندگان مجلس یازدهم / روایت وزارت علوم از مدیران سیاسی که در دو ترم ارشد و دکتری می‌گیرند!

زیر پوست اخبار: دیروز -شنبه- همچنان از ابعاد جدید قتل تاسف‌برانگیز رومینا اشرفی پرده برداشته شد. بر اساس روایت جدیدی که یکی از دوستان این دختر 14 ساله مطرح کرده بر این مبنا است که احتمالا بهمن (پسری که دلداه رومینا بود) با گرفتن فیلم، او را با فشار و تهدید با خود همراه کرده است. با این وجود، همچنان فشار رسانه‌ها پیراون این فاجعه ادامه دارد و به نظر می‌رسد افکار عمومی خواهان اعمال مجازات سنگین بر پدر رومینا هستند. در سطحی دیگر، پس از ماهها سکوت، وزیر کشور اعلام کرد طی روزهای آینده آمار کشته‌های اعتراضات آبان ماه را اعلام خواهند کرد. این رخداد در حالت حداقلی در افزایش اعتماد شهروندان به دولت نقشی مثبت و مهم می‌تواند برجای بگذارد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

وعده تیم انتخاباتی بایدن برای بازگشت به برجام: تونی بلینکن، مشاور ارشد جو بایدن در مورد برجام و ایران گفت: برجام یک اکسیر معجزه‌آسا نیست. ما قصد نداشتیم تمامی مشکلات را حل کنیم. بلکه هدف ما این بود که یک مشکل را برطرف کنیم، همان مسئله‌ای که برای ما حادتر بود و آن ممانعت از دستیابی ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای است. نشنال اینترست نوشت: تونی بلینکن مشاور سیاست خارجی جو بایدن گفت كه اگر ایران مانند گذشته عمل کند، دولت آینده‌ی بایدن به توافق 2015 با ایران باز خواهد گشت.

وزیر کشور: تعداد کشته‌های آبان همین روزها اعلام می‌شود: عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دیشب در برنامه نگاه یک، با اشاره به حوادثی مثل اعتراضات آبان، تحریم‌ها، شهادت سردار سلیمانی و مشکلات اقتصادی پیش از انتخابات، تاکید کرد: در آبان ۹۸ تمام رسانه‌های آمریکا و مخالف ایران از جمله سلطنت‌طلبان، مناققین و داعش آموزش مسلحانه می‌دادند. می‌گویند رحمانی اینترنت را در اعتراض‌ها قطع کرد. وقتی از طریق اینترنت آموزش نظامی می‌دهند، باید اینترنت قطع شود. آنها می‌خواستند در ایران جنگ داخلی راه بیندازند. رحمانی فضلی افزود: همین روزها تعداد کشته‌های آبان اعلام می‌شود. حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند.

ایراد شورای نگهبان به لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، درباره لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور و نظر شورا درباره حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و در تبصره یک این طرح تعهداتی در برابر صندوق بین المللی پول ایجاد شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد این تعهدات به روشنی مطرح شود و دارای ابهام است.

روایت متفاوت دوست رومینا اشرفی از ماجرای قتل: بعد از توجه ویژه جامعه و رسانه‌های به ماجرای قتل رومینا اشرافی توسط پدرش، یکی از دوستان او روایتی متفاوت از آن‌چه تا کنون پیرامون این رخداد تلخ مطرح شده را ارائه می‌کند.  مونا با لحن کودکانه‌ای به روزنامه اینترنتی «فراز» می‌گوید: «رومینا به من گفت که در اینستاگرام در لایوی شرکت کرده و در آن زمان بهمن همه آن لایو را ضبط کرده است و حالا با آن مرا تهدید می‌کند.» بر اساس اظهارات مونا، رومینا حتی هنگامی که با بهمن صحبت می‌کرد از جانب وی تهدید می‌شده است.

پیشنهاد ختم روزانه قرآن از سوی نمایندگان مجلس یازدهم: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جلالی، منتخب مردم رفسنجان و انار در مجلس یازدهم درباره پیشنهاد خود مبنی بر ختم روزانه قرآن کریم از سوی نمایندگان اظهار کرد: براساس این پیشنهاد به هر نماینده روزی دو صفحه از این کتاب الهی اختصاص می‌‌یابد و بنا داریم از جلسه روز یکشنبه این کار را آغاز کنیم.

روایت وزارت علوم از مدیران سیاسی که در دو ترم ارشد و دکتری می‌گیرند!: به گفته دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی، وقتی ملاحظه می‌شود مدیری سیاسی در حال مدیریت کلان هم زمان در دانشگاه هم ثبت نام کرده و مدرک دکتری و ارشد می‌گیرد بدون حضور در کلاس ۱۴۰ واحد در دو ترم بالاتر از نابغه ترین نابغه‌ها پاس می‌کند شاید مدرکی ظاهرا صحیح داشته باشد اما قطعا جعلی و بی اعتبار است. وی در ادامه تصریح کرد: در واقع وقتی در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های غیر دولتی و موسسات غیر انتفاعی نظارت و دقت کافی در نحوه و صدور مدرک دیده نمی‌شود در نتیجه با پدیده‌ای با عنوان مدرک فروشی مواجه خواهیم شد.

جزئیات سازوکار برگزاری  امتحانات پایان ترم دانشجویان: معاون آموزشی وزارت علوم با ابلاغ بخشنامه ای چگونگی ارزشیابی پایانی و برگزاری امتحانات نیم سال تحصیلی جاری دانشجویان را تشریح کرد. در بخشنامه وزارت علوم آماده است؛ با توجه به تداوم شیوع بیماری کووید-19 در کشور و ضرورت حفظ سلامت همه دانشگاهیان از جمله استادان، دانشجویان، کارشناسان و کارکنان، شایسته است در صورت عدم امکان رعایت کامل و همه‌جانبه ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارزشیابی پایان نیم سال تحصیلی به صورت غیرحضوری به انجام رسد.

آخرین آمار کرونا در کشور: سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲هزار و ۲۸۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور خبر داد و گفت: از بین مبتلایان جدید، ۴٣۵ مورد بستری بوده و ١٨۴٧ بیمار نیز به صورت سرپایی خدمات رسانی شدند. دکتر کیانوش جهانپور گفت: از دیروز تا امروز ١٠ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ٢٨٢ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۴٣۵ مورد بستری و ١٨۴٧ بیمار به صورت سرپایی خدمات رسانی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ١۴٨ هزار و ٩۵٠ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵٧ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ٧٣۴ نفر رسید.

نظرات بینندگان