arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

منابع طبیعی بوشهر: ۱۱۰۰ هکتار از مراتع کوه سیاه دشتستان در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: یکهزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع ارتفاعات کوه سیاه بخش بوشکان دشتستان در اثر صاعقه و آتش برآمده از آن سوخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

غلامرضا منتظری روز یکشنبه  افزود: براساس برآوردهای اولیه ۳۰ درصد از پوشش درختی و 80 درصد از پوشش مرتعی در محدوده آتش سوزی ارتفاعات کوه سیاه خسارت وارده شده است.

به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: در ارتفاعات کوه سیاه دشتستان درختچه‌های بنه، بادام کوهی، کلخنگ، انجیرکوهی و شیربادام و پوشش مرتعی نیز شامل بوته‌های قیچ، گون، تنگرس، گونه‌های علفی بروموس، بهمن،افدرا ،بارهنگ، گونه‌های گیاهان دارویی هلپه و مشکورک وجود دارد که تحت تاثیر آتش قرار گرفتند.

عصر چهارشنبه هفته گذشته به علت وقوع صاعقه ارتفاعات کوه سیاه بخش بوشکان دشتستان دچار آتش سوزی شد و بعد از چهار روز با تلاش نیروهای امدادی روز شنبه خاموش شد.

منتظری اضافه کرد: علت افزایش و وقوع آتش سوزی‌ها در روزهای اخیر افزایش دما، خشکی، کاهش رطوبت و خشکیدگی پوشش علفی و مرتعی است به همین دلیل انتظار می‌رود مردم در پیشگیری و مهار آتش‌سوزی‌ها پیشگام باشند.

وی گفت: باتوجه به شرایط خاص آب و هوایی، گرما، خشکیدگی مراتع احتمال آتش سوزی عرصه‌ها همچنان وجود دارد به همین دلیل نگاه این اداره کل بیشتر پیشگیرانه و تقویت یگان حفاظت است و باید این یگان به امکانات و تجهیزات بهتر و مناسب تری تجهیز شود.

منتظری ادامه داد: در زمان حاضر مسئولیت حفاظت از ۸۰ درصد مساحت یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی در استان برعهده این اداره کل است این درحالی است که یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تنها ۵۹ نفر نیرو در اختیار دارد.

وی ادامه داد: براساس استاندارد موجود باید برای هر ۱۵هزار هکتار یک نیروی یگان حفاظت در منطقه باشد اما در زمان حاضر برای هر ۳۵هزار هکتار یک نیروی یگان حفاظت در استان وجود دارد که این کمبود نیرو کنترل عرصه‌ها را برای یگان حفاظت سخت کرده است.

منتظری اضافه کرد: انتظار می‌رود مسئولان استان با پیش بینی راهکارهای مناست و تامین اعتبار لازم زمینه جذب نیرو با هدف تقویت یگان حفاظت را در استان فراهم کنند.

وی یادآورشد: با توجه به حضور موثر جوامع محلی در خاموش کردن چند مورد آتش سوزی اخیر در استان آماده سازی و سازماندهی این نیروها از دیگر برنامه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر است.

منتظری با تاکید بر اهمیت خرید تجهیزات و امکانات خاموش کردن آتش گفت: با توجه به وضعیت مراتع به خصوص در سال‌های پربارش و احتمال وقوع آتش وجود بالگرد آبپاش از ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد در همین راستا هماهنگی بیش از پیش وزارت دفاع و سازمان جنگل‌ها برای تامین بالگرد ضروری است.

وی اضافه کرد: درصورت حضور به موقع بالگرد آبپاش و پشتیبانی در چند مورد آتش سوزی‌های صورت گرفته دراستان وسعت کمتری از مراتع در آتش می‌سوخت و کمتر به عرصه‌ها خسارت وارد می‌شد.

نظرات بینندگان