arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

۱۰۰ هکتار از جنگل های خائیز کهگیلویه بر اثر آتش سوزی آسیب دید

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق بررسی کارشناسان، ۱۰۰ هکتار از جنگل های منطقه حفاظت شده خائیز بر اثر آتش سوزی چهار روز گذشته خسارت دیده که از این میزان ۴۰ هکتار دچار آسیب جدی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۱۰۰ هکتار از جنگل های خائیز کهگیلویه بر اثر آتش سوزی آسیب دیدشعله‌های آتش از ساعت ۱۹ پنجشنبه هفته گذشته به دامنه‌های منطقه حفاظت شده خائیز رسید.

حسین کلانتری روز دوشنبه در جلسه ستاد بحران شهرستان گچساران با حضور معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل های کشور افزود:  بیش از۴۰۰ نفر از نیروهای مردمی، بسیج، منابع طبیعی و محیط زیست  روزانه برای مهار آتش سوزی این منطقه فعالیت کردند.

وی بیان کرد: آتش سوزی در جنگل ها و مراتع حفاظت شده خائیز پس از چهار روز تلاش طاقت فرسا مهار شد.

کلانتری اظهار داشت: برای مهار آتش کوه خائیز همچنین  ۱۵ گروه پنج نفره از سراسر استان،هشت تیم مردمی آموزش دیده فعالیت کردند.

وی تصریح کرد: ۲ مظنون آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان بهبهان شناسایی و دستگیر شدند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۶ فروند بالگرد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران ، نیروی هوا فضای  سپاه پاسداران، هلال احمر و  شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در زمینه جابجایی  امدادگران را به محل حادثه در ارتفاعات سخت گذر خائیز فعالیت کردند.

کلانتری با اشاره به انتشار عکس و تصاویر از آتش سوزی خائیز در فضای مجازی گفت: در آتش سوزی های اخیر در کوه خائیز کهگیلویه اغراق نمایی در فضای مجازی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از  ۱۸ هزار گونه جانوری در کوه خائیز وجود دارد  گفت: بیش از یکهزارو ۶۰۰ راس کل و بز وحشی در منطقه حفاظت شده کوه خائیر کهگیلویه وجود دارد که بر اثر اتش سوزی هیچ کدام از آنها تلف نشده است.

 کلانتری آماده سازی ۳۰۰ نیروی تجهیز شده و آموزش دیده  را از برنامه های کوتاه مدت خود برای مقابله با آتش سوزی در استان اعلام کرد: پس از تجهیز و اموزش این نیروها در صورت  نیاز به استان های همجوار در زمان بحران امدادرسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه  با عاملان آتش سوزی باید برخورد جدی صورت گیرد گفت: دستگاه قضایی و نظارتی گچساران در اسرع وقت مسبب آتش سوزی  چند روز گذشته در استان را شناسایی وبا آنها برخورد جدی کنند.

کلانتری گفت: هفت منطقه حفاظت شده، پنج منطقه شکار ممنوع  در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر شناسایی عوامل احتمالی این آتش سوزی تاکید کرد و گفت: کمیته حقیقت یاب باید در این زمینه تشکیل و عوامل احتمالی این آتش سوزی ها را شناسایی و با آنها برخورد قانونی شود.

کلانتری آتش سوزی در میان جنگل‌ها را یکی دیگر از بحران‌های مهم در  کشور اعلام کرد و افزود: با استفاده از تجهیزات پیشرفته می‌توان از گسترش آتش جلوگیری کرد.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

نظرات بینندگان