arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تعداد کشته‌های حوادث آبان در ایران  ۲۳۰ نفر اعلام شد / اجرای قطعی طرح ترافیک از شنبه هفته آینده / دو انتصاب پرحرف و حدیث قالیباف! / قیمت جدید ۸ محصول ایران خودرو چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تعداد کشته‌های حوادث آبان در ایران  ۲۳۰ نفر اعلام شد / اجرای قطعی طرح ترافیک از شنبه هفته آینده / دو انتصاب پرحرف و حدیث قالیباف! / قیمت جدید ۸ محصول ایران خودرو چقدر است؟

زیر پوست اخبار: دیروز -دوشنبه- مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم بعد از حدود هشت ماه آمار جان‌باختگان حوادث آبان 98 را اعلام کرد. بر اساس اعلام او 230 نفر اعلام شده و تعداد زخمی‌ها حدود 2000 نفر اعلام شده است. این آمارها در صورتی که از سوی وزارت کشور  تایید شود در بازگشت اعتماد عمومی به دولت می‌تواند نقشی تاثیرگذار و مثبت داشته باشد. همچنین، شرکت خودروسازی ایران خودرو دیروز قیمت قطعی 8 محصول خود را اعلام کرد که این مساله نیز می‌تواند در تثبیت قیمت خودرو در کشور نقشی تاثیرگذار داشته باشد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تعداد کشته‌های حوادث آبان در ایران۲۳۰ نفر اعلام شد: مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس با ارایه آماری از خسارات جانی و مالی حوادث آبان ۹۸  تعداد کشته‌های این حوادث را ۲۳۰ نفر اعلام کرد. وی افزود: ۴۹۷ مرکز دولتی و بخش خصوصی مورد خسارت جدی قرار گرفت، ۴۲۲ خودرو مردم  آسیب جدی دیدند و سوختند،۲۳۰ خودرو دولتی و عمومی را آسیب دیدند و به ۵۶۹ خودرو و موتور نیروهای امنیتی و انتظامی آسیب زدند. ۹۹۱ بانک یا تخریب شد یا آتش زدند، ۱۲۳ مرکز سوخت و تخریب شد. همچنین، ذوالنور با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی از جان مایه گذاشتند تا کسی آسیب نبیند، افزود:۲۰۰۰ نفر مجروح شدند در این تجمعات و آمار مجروحان نیروهای امنیتی و انتظامی بیشتر از ۵ هزار نفر بود و این یعنی نیروی خود را صرف دفاع گذاشته بودند نه تهاجم.

اجرای قطعی طرح ترافیک از شنبه هفته آینده: شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح ترافیک از روز شنبه هفته آینده اعلام کرد: قطعا این طرح از روز ۱۷ خردادماه اجرا می‌شود. وی افزود: در اجرای مجدد طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در پایتخت تلاش بر این است تا به گونه ای اقدام شود تا کارمندان بتوانند پیش از شروع طرح با وسیله شخصی در محل کار خود حاضر شوند.

دو انتصاب پرحرف و حدیث قالیباف!: شنیده‌ها حاکی از آن است که محمدباقر قالیباف، رئیس جدید مجلس قرار است چند تغییر کلیدی در پست‌های پارلمان انجام دهد. بر این اساس، محسن اسماعیلی رئیس حوزه ریاست قوه مقننه خواهد شد و علی محمد قلی‌ها، معاون اجرایی مجلس. محسن اسماعیلی، تنها عضو غیر معمم مجلس خبرگان رهبری است که پیشتر سه دوره عضو حقوقدان شورای نگهبان هم بوده. علی‌محمد قلی‌ها، نیز در دوران حضور قالیباف در شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو بود.

قیمت جدید ۸ محصول ایران خودرو چقدر است؟: در راستای تعیین نرخ جدید محصولات شرکت های خودروساز از سوی شورای رقابت، این شورا قیمت جدید 8 محصول ایران خودرو را ابلاغ کرد. بر این اساس قیمت دنا 82 میلیون تومان و هایما S5 معادل 223 میلیون تومان و پژو پارس اتوماتیک 105 میلیون تومان تعیین شده است. به دنبال تعیین قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بر اساس دستورالعمل مصوب شورای رقابت، قیمت جدید 8 محصول ایران خودرو با افزایش 4 تا 48 درصدی از سوی شورا به این خودروساز ابلاغ شد. بر این اساس، قیمت هر دستگاه پژو پارس اتوماتیک TU5 با رشد 32 درصدی معادل 105 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت هایما توربو S5 با بیشترین رشد قیمت (48 درصد) معادل 223 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است.

سردرد و تشنج؛ نشانه‌ای جدید از ابتلا به کرونا: براساس تازه‌ترین پژوهش‌های صورت گرفته، نه تنها گلو درد، تب و از بین رفتن حس بویایی بلکه بروز سردرد و گاهی تشنج نیز می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا باشد. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد کرونا روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و عوارض عصبی را ایجاد می‌کند.

رییس سازمان بازرسی: ماموران شهرداری فاقد دستور قضایی تخریب خانه آسیه پناهی بودند: حجت الاسلام درویشیان، رییس سازمان بازرسی درمورد حادثه ی منجر به فوت «آسیه پناهی» زن کرمانشاهی اظهار کرد: ماموران شهرداری فاقد دستور قضایی تخریب بودند و برای اینکه مقاومت آسیه پناهی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود، از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند.

هشدار شدید وزیر بهداشت نسبت به گل خوردن از کرونا در دقیقه ۹۰: سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: من پریروز که به مشهد مشرف شدم در رفت و برگشت با صحنه های غم انگیزی مواجه شدم، متاسفانه ما در دقیقه ۹۰ از کرونا گل خواهیم خورد چون هم برخی مسئولین و هم مردم کرونا را تمام شده میدانند. نمکی تاکید کرد: مردم به ما رحم کنید، بیایید به خودمان رحم کنیم، مسئولان دولتی هم خسته می شوند. اگر غفلت کنیم شرایط به عقب بر می گردد.

بانک مهر اقتصاد در بانک سپه ادغام شد: بانک مهر اقتصاد در ادامه ساماندهی بانک‌های نظامی، به عنوان دومین بانک نظامی در بانک سپه ادغام شد. این ادغام در پی برگزاری مجمع عمومی بانک مهر اقتصاد انجام شد. پیش از این، بانک حکمت نیز در بانک سپه ادغام شده بود.

جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اعلام شد: وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس را با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ کرد. در این دستورالعمل بر رعایت اصل تکریم، کرامت انسانی و حفظ احترام خانوده‌ها، انتخاب افرادی دارای حسن خلق، صبور و آگاه به قوانین و مقررات در ستاد‌های ثبت نام، دستورالعمل‌های بهداشتی با توجه به شیوع کرونا، اجرای پروتکل‌های بهداشتی، تعیین سهمیه‌های ثبت نام در مدارس در دوره‌های مختلف تحصیلی از طریق سامانه دانش آموزی، اطلاع رسانی به موقع و تمهید مقدمات لازم به منظور پیشگیری از ازدحام تاکید شده است.

تغییر زمان معاملات «شستا»: روز چهارشنبه (۲۷ فروردین ماه) بزرگترین عرضه اولیه سهام در بورس رقم خورد و بعد از مدت‌ها پیگیری بالاخره سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) وارد بورس شد. در همان روز عرضه اولیه اعلام شد که نماد معاملاتی این شرکت بزرگ از روز شنبه (۳۰ فروردین ماه) برخلاف سهام دیگر شرکت‌ها در زمان جلسه معاملاتی (۰۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰) معامله نخواهد شد و زمان انجام معامله در نماد مذکور از ساعت ۱۲:۳۵ تا ۱۳:۳۰ و بدون مرحله پیش‌گشایش انجام می‌شود.

کره جنوبی طلب ایران را پرداخت کرد: سخنگوی وزارت خارجه در مورد بدهی میلیاردی کره جنوبی به ایران و این که کره به تازگی اعلام کرده محموله پزشکی به قیمت ۵۰۰ هزار دلار به ایران ارسال خواهد کرد و در مرحله دوم این رقم به دو میلیون دلار می‌رسد گفت: زحمت کشیده‌اند. ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم، ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند.

آخرین آمار «کرونا» در ایران: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۹۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۶۵۲ مورد بستری و دو هزار و ۳۲۷ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسید.

موافقت وزیر کار با بررسی افزایش حقوق بازنشستگان در شورای عالی کار: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با نمایندگان بازنشستگان با بررسی افزایش حقوق امسال بازنشستگان در شورای عالی کار موافقت کرد. همچنین به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد تا موضوع حداکثر افزایش حقوق بازنشستگان حداقل بگیر سازمان با اعضای هیات مدیره به نوعی که در چهارچوب درآمد‌های سازمان باشد، مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

نظرات بینندگان