arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

پمپئو: روسیه و چین برای فروش تسلیحات به ایران صف کشیده‌اند

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید امیدوار است کشورهای عضو برجام برای تمدید تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی با ایالات متحده همراهی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پومپئو دوشنبه در سخنانی در واشنگتن با اشاره به پایان دوره تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران در هجدهم اکتبر، ۲۷ مهر سال جاری، روسیه و چین را متهم کرد که "برای فروش تسلیحات و تانک به ایران صف کشیده اند."

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، پومپئو که دوشنبه با پادکست موسسه آمریکن اینترپرایز، از اتاق های فکر راست گرا در واشنگتن مصاحبه می کرد، ابراز امیدواری کرد بریتانیا و دیگر کشورهای امضا کننده توافق هسته ای متوجه تهدید انقضای تحریم های تسلیحاتی ایران باشند و از حقوق خود برای جلوگیری از این رخداد بهره ببرند.

 پومپئو گفت:‌ "اگر اعضای برجام با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران موافقت نکنند، ما از همه توانایی دیپلماتیک خود برای ممانعت از انقضای تحریم ها استفاده خواهیم کرد."

مایک پومپئو در سخنانش انقضای تحریم های ایران را از "ایرادهای بنیادین" برجام نامید.

اشاره آقای پومپئو به پایان دوره تحریم های تسلیحاتی ایران است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید.

قطعنامه ۲۲۳۱ در تایید توافق نامه هسته ای موسوم به برجام به تصویب رسید و محدودیت هایی را برای فعالیت های نظامی و هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های این کشور در نظر گرفته است.

این قطعنامه خرید و فروش تسلیحات متعارف با ایران را به مدت ۵ سال تحریم کرده است.

آمریکا در ماه های گذشته خواستار تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران شده است و خواهان به کارگیری مکانیسم های مندرج در برجام برای تمدید آن شده است.

روسیه و چین با انتقاد از این رویکرد آمریکا می گویند این کشور دو سال پیش برجام را ترک کرد و نمی تواند از ابزار تعریف شده از آن برای پیش بردن خواسته هایش استفاده کند.

 پومپئو همچنین از تحرکات دیپلماتیک آمریکا برای تشویق پیوستن کشورهای دیگر به تلاش های کشورش علیه ایران خبر داد و در این راستا به اقدام آلمان در تروریستی خواندن حزب الله لبنان اشاره کرد.

نظرات بینندگان