arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۰۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

پمپئو: انقضای تحریم تسلیحاتی، ایراد اساسی برجام بود که مانع آن خواهیم شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: بسیار خطرناک است که جهان به ایران اجازه دهد فقط بعد از پنج سال توافق [هسته‌ای]، بتواند خودش را تسلیح کند، سامانه‌های تسحلیاتی پیشرفته از روسیه بخرد و کار را برای ما جهت متوقف کردن تقویت برنامه هسته‌ای‌شان سخت‌تر کند. لغو تحریم تسلیحاتی ایراد اساسی برجام بود که ما مصمم هستیم هر کاری برای ممانعت از انقضای آن انجام دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده از تلاش‌های همه جانبه این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

به گزارش فارس، پامپئو طی مصاحبه‌ای مفصل با اندیشکده «اِمریکن اِنترپرایز»، مدعی شد: «تهدید ایران همچنان ادامه دارد. ایران تعدادی از تعهدات هسته‌ای خود را که ذیل برجام امضا کرده بود، نقض کرده است. ما به کارزار [فشار حداکثری] خود ادامه دادیم... ما منابعی را اختصاص دادیم تا ستیزه‌جویی ایران در عرصه میدانی را متوقف کنیم... درباره تروریسم ایران، ماه گذشته آلمانی‌ها را متقاعد کردیم تا حزب‌الله را [به عنوان یک سازمان تروریستی] بشناسد.

به همکاری با متحدان خود در سراسر جهان ادامه می‌دهیم تا توانمندی ایران برای رسیدن به سلاح اتمی را کاملا مهار کرده و ظرفیت‌های آن در حوزه موشکی و تروریسم را محدود کنیم».

به نوشته وبگاه این اندیشکده، وی ضمن ادعای اینکه از هجدهم اکتبر امسال، روسیه دیگر می‌تواند تجهیزات نظامی به ایران بفروشد، گفت: «چینی‌ها هم قادر خواهند بود به ایران [سلاح] بفروشند... ما نقشه‌ای داریم که معتقدیم با موفقیت مانع رخ دادن آن می‌شود... امیدواریم که جهان متحد شود، که انگلیس یا دیگر کشورهای عضو برجام تهدید انقضای تحریم تسلیحاتی [ایران] را که به زودی اتفاق می‌افتد، درک کنند و از حقوق خود برای مطمئن شدن از عدم وقوع آن استفاده کنند».

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن علاقه وافری به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق اجماع تمام طرف‌های عضو قطعنامه ۲۲۳۱ دارد، افزود: «اگر زمانی این اتفاق رخ ندهد، ما از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای ممانعت از آن استفاده می‌کنیم. این بسیار مهم است».

پامپئو همچنین افزود: «بسیار خطرناک است که جهان به ایران اجازه دهد فقط بعد از پنج سال توافق [هسته‌ای]، بتواند خودش را تسلیح کند، سامانه‌های تسحلیاتی پیشرفته از روسیه بخرد و کار را برای ما جهت متوقف کردن تقویت برنامه هسته‌ای‌شان سخت‌تر کند. این [لغو تحریم تسلیحاتی] ایراد اساسی برجام بود که ما مصمم هستیم هر کاری برای ممانعت از انقضای آن انجام دهیم».

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی روزهای گذشته، ضمن متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پیش‌نویس طرحی را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.

با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است.

تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
0
سلام،، امام رحمت الله علیها فرمودن،، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند،، آمریکا وحشت از آن دارد که یه روزی فرا برسد ته کشورهای ضعیف قرار بگیرد، افول قرار گرفتن آمریکا کلید خورد ه،، وفعلأ ناظر جنایت خودش در به اصطلاح دموکراسی باشد که چقدر جنایت در جهان می‌کنند،، مردک مگر کشورهای جهان نوکر حلقه بگش تو هستند که تو بگی چه باید بشود،، بهترین رفتارشما درحال حاضر یه مشت دیوانه وروانی داخل کاخ سیاه جمع شدید و نقشه جنایت را در سر می‌پروراند،، الحمدالله جواب معکوس داد وحالا گرفتار نقشه های شوم خودتان هستید،، یه مشت گاو چران که حرف زدن را بلد نیستند نمی‌توان برای جهان تصمیم بگیرند،، جوابی که چین و هندوستان و پاکستان به شما دادند برای شما های کاخ سیاه نشینان کافی نیست؟، گاگول ها دیگه جهان براتون تره خرد نمیکنن،، وتو آمریکا دیگر نمیتونی برای ایران خط نشون بکشی امروز ایران برای تو تعیین تکلیف می‌کند،، نطفه های حرامت در جهان نابود خواهند شد،،
نظرات بینندگان