arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
«اسرائیل هیوم»؛

رایزنی مخفیانه اسرائیل و عربستان درباره قدس / آیا ریاض کلید قفل معامله قرن است؟

روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» گزارش داد که اسرائیل و عربستان سعودی اخیرا در مورد قدس با یکدیگر گفتگو و رایزنی کرده‌اند. این روزنامه افزود که این مذاکرات در راستای اجرای طرح صلح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا موسوم به معامله قرن انجام گرفته است. این روزنامه بیان کرد که اسرائیل و آمریکا می‌خواهند از عربستان برای پیشبرد معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختری بهره ببرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» گزارش داد که اسرائیل و عربستان سعودی اخیرا در مورد قدس با یکدیگر گفتگو و رایزنی کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» از رایزنی‌های مخفیانه اسرائیل و عربستان سعودی از دسامبر سال گذشته در مورد قدس و مسجد الاقصی خبر داد.

این روزنامه افزود که این مذاکرات در راستای اجرای طرح صلح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا موسوم به معامله قرن انجام گرفته است.

البته اسرائیل هیوم در مورد اینکه این مذاکرات نتیجه‌ای در پی داشته یا خیر، اطلاعاتی ارائه نکرده است.

ظاهرا آمریکا و اسرائیل سعی دارند تا عربستان را در اداره امور اوقاف اسلامی قدس و مسجد الاقصی سهیم کنند.

روزنامه مذکور به نقل از یک منبع عربستانی آورده است که موضع اردن، به عنوان اداره‌کننده امور اوقاف اسلامی قدس ـ. به سبب آنچه (این روزنامه) نفوذ روزافزون ترکیه در مسجد الاقصی خوانده، تغییر کرده است.

این روزنامه اشاره کرد که هدف از مذاکرات بین اسرائیل و عربستان این است که ریاض نقش نظارت بر اداره امور اوقاف اسلامی قدس را بر عهده داشته باشد تا خدشه‌ای به جایگاه اردن در این زمینه وارد نشود.

اسرائیل هیوم تصریح کرد که اردن هم تا حدودی در این زمینه نرمش نشان داده و به آمریکا و اسرائیل اعلام کرده که با عضویت نمایندگانی از عربستان در اداره اوقاف اسلامی قدس موافق است، به شرطی که خدشه‌ای به جایگاه اردن به عنوان اداره کننده مقدسات اسلامی قدس وارد نشود.

روزنامه مذکور تاکید کرد که اردن شرط گذاشته که عربستان اموال و کمک‌های مالی را به انجمن‌های اسلامی در قدس تحویل دهد و ترکیه را برای خارج کردن انجمن‌ها و نهاد‌های ترک از قدس تحت فشار قرار دهد.

این روزنامه بیان کرد که اسرائیل و آمریکا می‌خواهند از عربستان برای پیشبرد معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختری بهره ببرند.

نظرات بینندگان