arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تشکر ترامپ از ترامپ! / کاهش درآمد نفتی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار / روایت محمد هاشمی از پیشنهاد قائم مقامی به آیت الله هاشمی توسط امام خمینی پس از مرحوم آیت ‌لله منتظری/ فوتبال ایران در دو راهی تعلیق یا اصلاح

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تشکر ترامپ از ترامپ! / کاهش درآمد نفتی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار / روایت محمد هاشمی از پیشنهاد قائم مقامی به آیت الله هاشمی توسط امام خمینی پس از مرحوم آیت ‌لله منتظری/ فوتبال ایران در دو راهی تعلیق یا اصلاح

زیر پوست اخبار: دیروز -سه‎شنبه- یکی از مهم‌ترین اخبار را می‌توان در ارتباط با تحولات سیاسی سه دهه قبل مورد ارزیابی قرار داد. محمد هاشمی، برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفتگویی تاکید می‌کند بعد از کنار گذاشته شدن آیت‌لله منتظری از قائم مقامی، امام خمینی (ره) این منصب را به آیت‌الله هاشمی پیشنهاد می‌کند که او با اصرار و طی گفتگوهای چند باره این مسئولیت را نمی‌پذیرد. در حقیقت، این خبر نشان می‌دهد که آیت‌الله هاشمی تا چه اندازه در نقش خدمت‌گذار کشور بوده و هیچ گاه در پی منافع شخصی نبوده است. در سطحی دیگر، بر اساس اعلام ریس سازمان برنامه بودجه طی یک سال گذشته درآمد نفتی کشور به شکلی عجیب کاهش داشته و همزمان رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از احتمال کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی خبر داد. مجموع این روند نشان می‌دهد که یک سال جاری برای مسئولین کشورمان بسیار دشوار خواهد بود و دولت و مسئولین می‌بایست دقت‌نظر و تاملی ویژه در تامین منابع بودجه داشته باشند.  

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تشکر ترامپ از ترامپ!: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از خودش و تدابیر دولتش برای سرکوب اعتراضات شب گذشته واشینگتن پایتخت این کشور قدردانی کرد. رئیس جمهوری آمریکا که پیشتر اعتراضات این کشور را اقدامات تروریستی خوانده و گفته بود که چپگرایان افراطی پشت آن قرار دارند، درر توییتر نوشت: «قدرت قاطع… هژمونی… مینیاپولیس هم عالی رفتار کرد…ازت ممنونم رئیس جمهور ترامپ».

فوتبال ایران در دو راهی تعلیق یا اصلاح: فیفا در نامه آخرش، از فدراسیون فوتبال خواسته طبق پیش نویسی که در تاریخ ۸ شهریور ۹۸ در اختیار آن‌ها قرار داده، اساسنامه جدید را تنظیم کنند و اساسنامه فعلی، در مسیر اشتباهی قرار دارد. این نهاد بین المللی در نهایت تا ۵ژوئن ۲۰۲۰ یعنی تا روز جمعه هفته جاری به فدراسیون فرصت داده تا با اصلاح موارد اشتباه، اساسنامه را برای آن‌ها ارسال کند.

کاهش درآمد نفتی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار: محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وضعیت صادرات نفت و میعانات گازی همواره با فراز و نشیب روبه‌رو بوده اضافه کرد: صادرات نفت و گاز و درآمد آن از ۱۱۹ میلیارد دلار در آغاز دهه ۹۰ به ۸.۹ میلیارد دلار رسیده و این‌که در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم اما همت ما این است که نفت را از اقتصاد کنار بگذاریم و برنامه‌های کشور را بدون نفت اداره کنیم.

رئیس شورای شهر تبریز بازداشت شد: شهرام دبیری در ادامه بررسی پرونده‌های مربوط به شورای چهارم و دوران شهرداری صادق نجفی در تبریز، امروز بازداشت شد. در روز‌های گذشته هم سه تن از مدیران میانی و یک شهردار منطقه هم به لیست دستگیر شدگان اضافه شد تا روند رسیدگی به پرونده فساد در شهرداری صادق نجفی و شورای چهارم شهر تبریز ابعاد تازه‌تری به خود بگیرد.

محمد هاشمی: امام خمینی پس از مرحوم آیت الله منتظری، قائم مقامی را به آیت الله هاشمی پیشنهاد داد: محمد هاشمی رفسنجانی، می گوید: بعد از عزل آقای منتظری، آقای هاشمی خیلی ناراحت بود امام به آقای هاشمی پیشنهاد داده بودند که خبرگان شما را به‌عنوان قائم مقام معرفی کنند، از امام خواهش می‌کرد که چنین کاری نکنند، یعنی کرارا خواهش کرده بودند که چنین کاری نکنند.

واکنش باراک اوباما به اعتراضات اخیر آمریکا: باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا با انتشار یک یادداشت اعلام کرده که اعتراضات سراسری اخیر در این کشور تجلی سرخوردگی واقعی مردم آمریکا است. همچنین، باراک اوباما درباره قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» شهروند 46 ساله سیاه پوست آمریکایی و اعتراضات سراسری در محکومیت این قتل اظهارنظر کرد و از ضرورت انجام اصلاحات واقعی در سیستم کیفری و قوانین مرتبط با پلیس آمریکا سخن گفت.

تاکید قالیباف بر احتمال کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی: محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه اولویت مجلس یازدهم را ساماندهی معیشت و اشتغال مردم می‌داند، معتقد است که دولت باید مسیر اصلاح ساختار بودجه را شروع کند. وی افزود: مثلا در بودجه سال 99، بحث این است که ممکن است بیش از 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم.

تاکید شورای شهر تهران بر عمدی بودن آتش سوزی بوستان چیتگر: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر گفت: در انتهای شمال غربی بوستان چیتگر به دلیل اموال پلی اتیلن که وجود دارد آتش سوزی رخ داد که این آتش سوزی عمدی بود. «زهرا صدراعظم نوری» دیروز سه شنبه در دویست و هفدهمین جلسه شورا، این مطلب را عنوان کرد و گفت: در انتهای شمال غربی بوستان چیتگر به دلیل اموال پلی اتیلن که وجود دارد آتش سوزی رخ داد که این آتش سوزی عمدی بود.

آخرین آمار کرونا در ایران: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۱۵۷ هزار و ۵۶۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار جان باختگان کرونا در کشور به ۷۹۴۲ نفر رسید. وی روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۱۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۹۴۲ نفر رسید.

 

برچسب ها: صبحانه خبری
نظرات بینندگان