arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
العربی الجدید گزارش داد؛

تاثیر تحریم‌ها روی محیط زیست ایران؛ از کاهش تولید زباله تا فشار مضاعف به محیط زیست برای تامین حداکثری مواد غذایی

تحریمهای امریکا دو اثر مختلف روی محیط زیست ایران داشته است، اما به صورت غیر مستقیم: تاثیر اول، منفی و در سطوح گسترده است و تاثیر دوم، مثبت و محدود. برخی معتقدند تحریمها هیچ تاثیر مثبتی ندارد، جز اینکه باعث کاهش چشم گیر میانگین تولید زباله در کشور شده است، به این دلیل که قیمت کالاها شدیدا افزایش یافته.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تاثیر تحریم‌های آمریکا روی محیط زیست ایران؛ از کاهش تولید زباله تا فشار مضاعف به محیط زیست برای تامین حداکثری مواد غذایی

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

وبسایت روزنامه عرب زبان «العربی الجدید» متعلق به قطر که دفتر آن در لندن قرار دارد، نوشت:  تاثیر تحریمهای امریکا بر ایران، تنها منحصر به یک بخش نمی شود. بخش محیط ریست در این زمینه بیشترین تاثیر را پذیرفته و انعکاس های منفی آن روی نسلهای آینده ایران دیده می شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: به هنگام صحبت از آثار و پیامدهای تحریمهای آمریکا علیه ایران، از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته ای، تمرکزها روی ابعاد اقتصادی این تحریمهاست، بی آنکه به تاثیر تحریم روی بخش های دیگر و دیگر جنبه های منفی آن توجهی شود.

بیشتر بخوانید:

تحریمهای امریکا دو اثر مختلف روی محیط زیست ایران داشته است، اما به صورت غیر مستقیم: تاثیر اول، منفی و در سطوح گسترده است و تاثیر دوم، مثبت و محدود. برخی معتقدند تحریمها هیچ تاثیر مثبتی ندارد، جز اینکه باعث کاهش چشم گیر میانگین تولید زباله در کشور شده است، به این دلیل که قیمت کالاها شدیدا افزایش یافته، ارزش پول ایران کاهش یافته و میزان مصرف کالای مردم، نسبت به دوران قبل از تحریم، افزایش یافته و قدرت خرید نیز کاهش پیدا کرده است.

پیام جوهرچی رئیس گروه پسماند در محیط زیست ایران  تاکید می کند که به دنبال افزایش قیمتها پس از اعمال تحریمهای واشنگتن، مصرف در ایران کاهش یافته و همین مساله ناخوداگاه موجب کاهش تولید زباله شده که میزان بالای آن، خطرات زیادی برای محیط دارد.

زمانی که ایران توافق هسته ای را با شش دولت دیگر امضا کرد، زباله ها بویژه در تهران افزایش یافت، اما با اوج گیری تنش ها در منطقه و خروج آمریکا از توافق هسته ای، میزان تولید زباله تا حدی زیادی کاهش داشت.

در رابطه با آثار منفی تحریمهای آمریکا بر محیط زیست ایران، معاون سابق رئیس سازمان حمایت از محیط زیست، کاوه مدنی می گوید:« این اثار به تدریج ظاهر می شود، اما مداوم بوده و بیشتر اسیب آن به نسلهای اینده می رسد. این آثار، تمام بخش های محیطی را در بر می گیرد و می توان آن را در سه سطح طبقه بندی کرد: اول آنکه این بخشها در ایران متکی بر بودجه دولت است، که در نتیجه تحریمها و مبارزه با کرونا، در شرایط سختی به سر می برد. »

تحریمهای آمریکا از توان ایران برای مقابله با صحرا زدایی و بحران آب، خشکسالی و آلودگی کاسته است.

در سطح دوم، تحریمهای امریکا تا حد زیادی از قدرت ایران برای واردات از خارج، کاسته است، که دلیل آن، ممنوعیت فراگیر در زمینه معاملات بانکی و حواله های مالی است. همین مساله باعث تکیه بر امکانات و توانایی های داخلی برای تامین نیازهای اساسی در زمینه های مختلف بویژه مواد غذایی شده است. این امر، فشار زیادی به محیط زیست ایران وارد می کند و دلیل آن، تکیه بر درامدهای طبیعی برای تامین نیازهای کشور است.

تحریمها ایران را از واردات تکنولوژی های جدید حمایت از محیط ریست، بویژه در زمینه تولید سوخت و صنعت خودروسازی محروم کرد، به این دلیل که شرکتهای بزرگ جهان از جمله رنو و پژو از ایران خارج شدند و همین مساله باعث بروز معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران از جمله پایتخت شد، چرا که خودروهای داخلی به شدت پر مصرف بوده و کمیت زیادی از سوخت را به هوا انتقال می دهند.

اما در سطح سوم، تحریمهای آمریکا موجب ایجاد یک خلل بزرگ در همکاری بین ایران و موسسات محیط زیستی بین المللی و انتقال دانش مرتبط با محیط زیست و طبیعت، به داخل ایران و حمایت مالی بین المللی از طرحهای محیط زیستی ایران شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
2
خداوکیلی این چرت و پرتها چیه به اسم مقاله منتشر میکنید.. اینها چه روش شناسی علمی ای داره؟ این چه نتایجه بی ربطیه که از استدلالهای سطحی گرفته شده
نظرات بینندگان