arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۹ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

اردوغان در دیدار با فایز السراج: حمایت ترکیه از دولت وفاق لیبی بیشتر می‌شود

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه گفت که حمایت کشورش از دولت وفاق ملی لیبی ادامه دارد و بیشتر خواهد شد. اردوغان باردیگر افزود که با السراج برای همکاری دریایی در شرق دریای مدیترانه به توافق رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه گفت که حمایت کشورش از دولت وفاق ملی لیبی ادامه دارد و بیشتر خواهد شد.

به گزارش الجزیره، اردوغان این سخنان را روز پنجشنبه در آنکارا در دیدار با "فایز السراج" رییس دولت وفاق ملی لیبی بیان کرده است.

به گزارش ایرنا، اردوغان ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی و حامیان آن را بزرگ‌ترین موانع در راه صلح لیبی دانست و خواستار حمایت جامعه جهانی از دولت قانونی السراج شد.

رییس جمهوری ترکیه بر ضرورت شروع یک مرحله جدید سیاسی در لیبی زیر نظر سازمان ملل متحد تأکید کرد.

وی همچنین گفت که دولت آنکارا از اقدامات جامعه جهانی برای تحقق صلح در لیبی حمایت می‌کند.

اردوغان باردیگر افزود که با السراج برای همکاری دریایی در شرق دریای مدیترانه به توافق رسیده است.

از سوی دیگر، السراج در این دیدار تأکید کرد که جنگ در لیبی همچنان ادامه می‌یابد و دولت وفاق مصمم است که تمام اراضی لیبی را به کنترل خود درآورد.

رییس دولت وفاق ملی لیبی خطاب به حامیان دولت شرق لیبی گفت که شرط‌بندی بر روی [ارتش حفتر]شکست خورده است.

این دیدار دو روز پس از آن روی می‌دهد که نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی (آنسمیل) صبح سه‌شنبه اعلام کرد، دور جدید مذاکرات کمیته نظامی مشترک "۵ + ۵" برای برقراری آتش‌بس در این کشور آغاز می‌شود.

دولت آنکارا اخیراً به صورت جدی وارد موضوع لیبی شده و رسما از دولت السراج در مقابل دولت حامی ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش شرق لیبی حمایت می‌کند.

در همین ارتباط، رییس دولت وفاق ملی لیبی ۶ آذرماه ۹۸ در سفر به ترکیه دو قرارداد مهم با مقامات آنکارا امضا کرد.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و توافق دوم درباره توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف است.

بدنبال این توافق نظامی، پارلمان ترکیه ۱۲ دی ماه ۹۸ با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی برای حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

پیش از این نیز اردوغان، ۵ دی ماه ۹۸ اعلام کرده بود، کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی، ماه آینده به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

توافق آذرماه گذشته ترکیه و لیبی توافق آنکارا و دولت السراج با اعتراض دیگر کشور‌های حوزه دریای مدیترانه رو به رو شد، یونان، قبرس و مصر در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که امضای این ۲ قرارداد مشروعیت ندارد.

نظرات بینندگان