arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۵۰۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۱ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

تماشا کنید: تیان‌آن‌منِ خونین / در واقعه کشتار معترضان چینی در سال ۱۹۸۹ چه گذشت؟

اعتراضات میدان تیان‌آن‌من به مجموعه‌ای تظاهرات اعتراضی در میدان تیان‌آن‌من شهر پکن، جمهوری خلق چین اطلاق می‌شود که به رهبری دانشجویان و از ۱۵ آوریل ۱۹۸۹ تا ۴ ژوئن همان سال ادامه داشت. این اعتراضات با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار شد. گفته می‌شود بین چندصد نفر تا هزار نفر در این اعتراض‌ها کشته شدند، سازمان صلیب سرخ چین آمار ۲۶۰۰ کشته را منتشر کرده است و تخمین سفیر سوئیس ۲۷۰۰ کشته بوده است، ولی اسناد بریتانیا که در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۷ از طبقه‌بندی خارج شده نشان می‌دهد تخمین بریتانیایی‌ها این بوده است که حداقل ده هزار معترض چینی در تابستان سال ۱۹۸۹ در میدان تیان‌آنمن پکن کشته شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتراضات میدان تیان‌آن‌من به مجموعه‌ای تظاهرات اعتراضی در میدان تیان‌آن‌من شهر پکن، جمهوری خلق چین اطلاق می‌شود که به رهبری دانشجویان و از ۱۵ آوریل ۱۹۸۹ تا ۴ ژوئن همان سال ادامه داشت. این اعتراضات با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار شد. گفته می‌شود بین چندصد نفر تا هزار نفر در این اعتراض‌ها کشته شدند، سازمان صلیب سرخ چین آمار ۲۶۰۰ کشته را منتشر کرده است و تخمین سفیر سوئیس ۲۷۰۰ کشته بوده است، ولی اسناد بریتانیا که در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۷ از طبقه‌بندی خارج شده نشان می‌دهد تخمین بریتانیایی‌ها این بوده است که حداقل ده هزار معترض چینی در تابستان سال ۱۹۸۹ در میدان تیان‌آنمن پکن کشته شدند. آلن دونالد سفیر وقت بریتانیا در چین خاطر نشان می‌کند که این افراد به دست نیرو‌های چینی سرکوب شدند. این در حالی است که آمار بیمارستان پکن نشان می‌دهد که ۴۷۸ نفر کشته و ۹۸۰ نفر زخمی شده اند.

دانشجویان در این واقعه به ناپایداری اقتصادی چین و سرکوب‌های حزب کمونیست و فساد دولتی اعتراض کردند. جنبش دموکراسی چین در این اعتراضات نقش رهبری داشت.

ارتش چین در ژوئن ۱۹۸۹ در جریان سرکوب اعتراضات به طرفداری از دموکراسی در میدان تیان آن‌من پکن دست کم ۱۰ هزار نفر را کشته است.

این سند که ۲۸ سال بعد از این واقعه منتشر شده از دخترانی که با سرنیزه زخمی شده بودند، اجسادی که زیر خودرو‌های زرهپوش له می‌شدند و بقایای اجسادی که با فشار آب به داخل دریچه‌های فاضلاب ریخته می‌شدند سخن می‌گوید.

در همین حال سایت بی بی سی انگلیسی نیز در خبری نوشت: آلن دونالد سفیر وقت انگلیس در چین در تلگرام محرمانه‌ای به لندن که خبرگزاری فرانسه در آرشیو ملی انگلیس موفق به رویت آن شد می‌گوید: «حداقل تلفات غیرنظامیان ۱۰ هزار نفر است.»

این تخمین که در پنجم ژوئن سال ۱۹۸۹ یعنی یک روز بعد از این سرکوب صورت گرفته است تقریبا ده برابر بیش از ارقامی است که آن زمان اعلام شد یعنی از چند صد نفر تا بیش از یک هزار نفر.

در گزارش دونالد به جزئیات وحشتناکی در مورد خشونت‌هایی که در شامگاه سوم تا چهارم ژوئن صورت گرفت یعنی زمانی که ارتش وارد پکن شد تا به هفت هفته اعتراضات در میدان تیانانمن پایان دهد اشاره شده است. دونالد نوشته است نفربر‌های زرهی ارتش در جریان پیشروی خود «به سمت جمعیت آتش گشودند و سپس آن‌ها را زیر گرفتند.»

دونالد گفته است منبع او شخصی بود که این اطلاعات را که از ناحیه دوست نزدیکش به او داده شده بود به سفیر انگلیس منتقل می‌کرد.

در اواخر ژوئن سال ۱۹۸۹ دولت چین اعلام کرد در جریان سرکوب این «شورش‌های ضدانقلابی» ۲۰۰ غیرنظامی و ده‌ها مامور پلیس و افراد نظامی کشته شده اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
1
12
خطر این رزیم ضد بشری چین برای جهان کمتر از امریکا و روسیه نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
10
3
امام خمینی
آن ها مسابه شوروی را مطرح می کنند تا موضوع آمریکا به فراموشی سپرده شود
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
12
3
انتخاب جان من معمولا اخبار رو ازشما میگیرم ولی از بعداز درگیری‌های آمریکا وسکوت شما دارم به این نتیجه میرسم که باید تجدید نظر کنم. یعنی واقعا وقایع چین بعداز 31 سال هنوز از اتفاقات جاری آمریکا مهمتره.
نانشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
2
13
کمونیست هاازکشتارابایی ندارندوننگ وبدنامی جنایت برایشان امری عادی است بیچاره مردم تحت سلطه کمونیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
6
2
آمریکا هم انگار خبرایی هست البته تو قرن 21
شما نشنیدید؟
نظرات بینندگان