arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ۱۸خرداد، آغاز پیش فروش ۴۵ هزار دستگاه از ۱۲ مدل از محصولات ایران خودرو / مقرری بیمه بیکاری کرونا چقدر است؟ / بازداشت عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز / آیا تبادل زندانی جدید میان ایران و آمریکا اتفاق افتاده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ۱۸خرداد، آغاز پیش فروش ۴۵ هزار دستگاه از ۱۲ مدل از محصولات ایران خودرو / مقرری بیمه بیکاری کرونا چقدر است؟ / بازداشت عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز / آیا تبادل زندانی جدید میان ایران و آمریکا اتفاق افتاده است؟

زیر پوست اخبار: دیروز -پنج‌شنبه- در میانه تمرکز رسانه‌ها بر تداوم اعتراضات در آمریکا، به نظر می‌رسد تبادل زندانی جدیدی میان تهران و واشنگن اتفاق افتاد. در ابتدای امر، دونالد ترامپ و رسانه‌های آمریکایی خبر آزادسازی مایکل وایت، زندانی آمریکا از ایران را اعلام کردند و سپس وزیر امور خارجه کشورمان، آزادی دکتر مجید طاهری را نیز تایید کرد. این روند را می‌توان گامی مثبت در مسیر تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا مورد ارزیابی قرار داد که شای دریچه‌ای برای اغاز مذاکرات میان دو طرف در آینده نزدیک باشد. در سطحی دیگر، خبر نسبتا مثبت برای شهروندان ایرانی این بود که در 18 خرداد سال جاری دومین مرحله از پیش فروش محصولات ایران خودرو اعلام خواهد شد اما این بار به جای 4 محصول، 12 گونه از محصولات این شرکت خودروسازی به فروش گذاشته خواهد شد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

۱۸خرداد، آغاز پیش فروش ۴۵ هزار دستگاه از ۱۲ مدل از محصولات ایران خودرو: بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از آغاز عرضه ۴۵ هزار دستگاه دیگر از محصولات این خودروساز از ۱۸ خردادماه خبر داد و گفت: در این طرح پیش فروش، ۱۲ مدل از خودرو‌های تولیدی ایران خودرو قابل عرضه است. وی افزود: متقاضیانی که در قرعه کشی طرح فروش فوق العاده ایران خودرو برنده نشده اند نیز می‌توانند در طرح پیش فروش ۱۲ مدل از محصولات تولیدی این خودروساز مشارکت کنند.

بازداشت عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز: مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از بازداشت عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده «خائیز» خبر داد. سید اسد الله هاشمی در گفتگو با ایسنا افزود: براساس گزارشاتی که از سوی مراجع قضایی شهرستان بهبهان به اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه داشته ایم، دادستان عمومی و انقلاب شهر بهبهان بعنوان مدعی العموم در روزهای ابتدایی آتش سوزی به این موضوع ورود کرده و ۲ نفر عامل آتش سوزی را شناسایی، دستگیر و بازداشت کردند.

مقرری بیمه بیکاری کرونا چقدر است؟: با آغاز پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونا و واریز آن به حساب ۱۰۳ هزار نفر از مشمولان توسط سازمان برنامه و بودجه، میزان و مبلغ این مقرری مورد سوال و پیگیری بسیاری از متقاضیان و مشمولان دریافت بیمه بیکاری کرونا است. به گزارش ایسنا، گر چه در خصوص حداقل و حداکثر مبلغ تصویب شده برای مقرری بیمه بیکاری ناشی از کرونا اطلاعاتی منتشر نشده اما اصلانی رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در گفت وگویی با ایسنا ضمن اعلام این مبلغ گفت: در جلسه کمیسیون کارگری که روز دوشنبه در استانداری البرز برگزار شد، اعلام کردند که دستورالعمل آن آمده و بر اساس این دستورالعمل، مبلغ مقرری بیمه بیکاری برای اسفند ۹۸، ۸۰۰ هزار تومان و برای ماههای فروردین و اردیبهشت ۹۹، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

آزادی زندانی آمریکایی در ایران: خبرنگار آسوشیتدپرس مدعی شد که مایکل وایت، آمریکایی زندانی در ایران آزاد شده و با یک هواپیمای متعلق به دولت سوئیس خاک ایران را ترک کرده است. این خبرگزاری گزارش داد که «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران ساعاتی پیش به همراه یک پزشک عازم سوئیس شده است تا با مایکل وایت دیدار و او را در بازگشت به آمریکا همراهی کند.

ظریف آزادی دکتر مجید طاهری از زندان آمریکا را تأیید کرد: محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران گزارش‌های پیشتر منتشرشده درباره آزادی دکتر مجید طاهری از بازداشت آمریکا را تأیید کرد. ساعتی پیش شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که آمریکا توافق کرده در ازای آزادی مایکل وایت، یک پزشک ایرانی-آمریکایی به نام «مجید طاهری» را آزاد کند.

تجارت زمینی ایران و ترکیه از سرگرفته شد: صادق نامدار  مدیرکل گمرک بازرگان از بازگشایی مرز ۲۴ ساعته زمینی بازرگان در شمال غربی‌ترین نقطه ایران خبر داد و اظهار کرد: این مرز استراتژیک صبح امروز ۱۵ خرداد بر پایه رعایت نکات و ضوابط بهداشتی آغاز به کار کرد.

تعداد بازداشت‌شدگان اعتراضات آمریکا از ۱۰ هزار تن گذشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری اعلام کرد: اعتراضات نسبت به مرگ جورج فلوید مرد سیاه‌پوست غیرمسلحی که به دست افسر سفیدپوست مینیاپولیس کشته شد، در سراسر شهرهای مختلف آمریکا ادامه دارد در حالیکه تعداد بازداشتی‌ها تا عصر چهارشنبه از ۱۰ هزار تن فراتر رفت.

آخرین آمار کرونا در ایران: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  از دیروز تا امروز ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. جهانپور افزود: از بین مبتلایان جدید، ۴۹۴ مورد بستری و سه هزار و ۸۰ مورد از افراد معادل ۸۶ درصد از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۶۴ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.  متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.  مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۷۱ نفر رسید.

نظرات بینندگان