arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
مینو محرز، عضو کمیته مبارزه با بیماری‌های واگیر:

عینک انتقال دهنده کرونا نیست

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه ویروس کرونا از طریق مخاط بینی، چشم و دهان منتقل می‌شود، گفت: عینک به دلیل فاصله‌ای که با چشم دارد، منتقل کننده ویروس کرونا نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه ویروس کرونا از طریق مخاط بینی، چشم و دهان منتقل می‌شود، گفت: عینک به دلیل فاصله‌ای که با چشم دارد، منتقل کننده ویروس کرونا نیست.

مینو محرز روز جمعه در گفت وگو با ایرنا، در مورد نگرانی های مردم در استفاده از لنز و عینک افزود: کرونا از طریق لنزی که تمیز شسته شده باشد و سپس داخل چشم قرار بگیرد منتقل نمی شود و مشکلی ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: در صورتی که دست آلوده به ویروس به چشم زده یا مالیده شود، کرونا از این طریق منتقل می شود. بنابراین اگر دست آلوده باشد و لنز هم درست شسته نشده باشد ویروس ها خواه ویروس کرونا یا هر نوع ویروس دیگری را به بدن منتقل می کند. اما اگر همه نکات بهداشتی رعایت شود استفاده از لنز مشکل ساز نخواهد بود. موضوعی که انجمن اپتومتریست آمریکا هم اعلام کرده که شواهدی مبنی بر تاثیر استفاده از لنزهای تماسی بر افزایش خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در مورد استفاده از عینک هم متذکر شد: عینک به دلیل فاصله ای که با چشم دارد راه انتقال کرونا از طریق چشم به بدن نیست. همانطور که بارها گفته شد وقتی با دست آلوده، چشم مالیده می شود ویروس وارد چشم می شود اما به دلیل فاصله عینک با چشم، به هیچ وجه راه ویروس انتقال نخواهد بود. اما بهتر است افرادی که از عینک استفاده می کنند روزانه عینک‌های خود را با آب و صابون ضد عفونی و خشک کنند.

با رعایت نکردن نکات بهداشتی به استقبال کرونا خواهیم رفت

محرز در ادامه این گفت وگو با گلایه از اینکه فعالیت بیشتر مراکز اداری و تجاری آغاز شده بدون اینکه کسی ماسک بزند یا نکات بهداشتی را رعایت کند، خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم نکات بهداشتی و استفاده از ماسک را رعایت و در آن دقت نکنند دوباره ویروس باز می‌گردد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در مورد بازگشایی رستوران ها هم همین مساله وجود دارد، یعنی وقتی افراد بدون رعایت فاصله و بدون ماسک در رستوران کنار هم می نشینند و با هم حرف می زنند ویروس از راه صحبت کردن منتقل می شود. بنابراین آن هم خطرناک است زیرا کرونا می‌تواند از طریق ترشحات تنفسی که هنگام نفس کشیدن، صحبت کردن، سرفه یا عطسه از دهان و بینی خارج می‌شود انتقال پیدا کند. بنابراین خوب است که در صورت امکان چشم‌ها با عینک، شیلد یا دیگر وسایل حفاظتی پوشانده شود.

وی تاکید کرد: باید هر شخص که از منزل خارج می شود ماسک بزند موضوعی است که سازمان جهانی بهداشت به همه مراکز بهداشتی دنیا توصیه کرده است. واقعا نگران کننده است که بیشتر مردم بخصوص قشر جوان ماسک نمی زنند موضوعی که احتمال بازگشت دوباره کرونا را دوچندان می کند.

گرما پاشنه آشیل کرونا نیست

محرز با یادآوری این موضوع که ویروس کرونا در محیط گرم در عرض چند دقیقه از بین می رود اما طبق مطالعات انجام شده این ویروس از محیط منتقل نمی شود بلکه در بدن انسان با ۳۷ درجه ویروس زنده می ماند و از انسان به انسان دیگر سرایت می کند، به مردم توصیه کرد: گمان نکنید که با گرم شدن هوا ویروس از بین می رود زیرا در گرمای وحشتناک خوزستان شاهد اپیدمی شدن آن بودیم.

وی افزود: درست است که در تابستان پنجره ها باز است و تهویه هوا بهتر از زمستان صورت می گیرد اما باز هیچکدام از اینها تاثیری در نابودی کرونا ندارد اگر رعایت اصول اولیه بهداشتی نشود.

امکان تعطیلی مدارس در پاییز در صورت رعایت نکردن بهداشت

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد احتمال تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات در فصل پاییز هم اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه ها و مدارس و مراکز آموزشی تعطیل هستند و جهت برگزاری امتحان با رعایت و کنترل نکات بهداشتی باز شده اند. اما اگر تا فصل سرما، هنوز ویروسی در جامعه وجود داشته باشد و دانشگاه ها و مدارس باز شود بیش‌ترین پخش کنندگان ویروس همین نوجوانان و جوانان خواهند بود زیرا نوع بدون علامت ویروس را می گیرند و ناقل هستند.

ویروس از طریق مخاط و پوست ناسالم منتقل می شود

محرز در بخشی دیگر از این گفت وگو ادامه داد: ویروس کرونا از طریق پوست سالم منتقل نمی شود و بیشتر از طریق مخاط منتقل می شود.

وی توضیح داد: اگر خون آلوده به اچ آی وی روی دست و پوست سالم ریخته شود به هیچ وجه از طریق پوست سرایت نمی کنند مگر اینکه زخم باشد. در مورد ویروس کرونا هم وضعیت به همین منوال است.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: بنابراین ویروس از راه پوست سالم انتقال پیدا نمی کند اما از طریق چشم، بینی و دهان یا پوست ناسالم سرایت می‌کند.

نظرات بینندگان