arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

بهترین فیلم ترسناک تاریخ سینما

بهترین فیلم ترسناک تاریخ سینما چیست؟ این سئوالی که شاید بسیاری در ذهن داشته باشند؛ در این مطلب سعی کرده ایم ده فیلم برتر ترسناک تاریخ سینما را معرفی کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ژانر‌های سینمایی هر یک طرفداران خاص خود را دارند، برخی به سینمای درام علاقه مندند و برخی با سینمای رمانتیک احساس بهتری دارند، برخی مایلند فیلم‌های معمایی و جنایی ببینند و برخی دیگر حتی یک سکانس درگیری را هم نگاه نمی‌کنند در این میان طرفداران ژانر وحشت را می‌توان از پرشمار‌ترین مخاطبان سینما دانست. 

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، اسامی برخی سینماگران مانند آلفرد هیچکاک با نام سینمای وحشت گره خورده است، در بین تعداد زیادی از فیلم‌های ترسناک و دلهره آوری که هر سال ادرنالین خون مخاطبان را افزایش می‌دهند، تنها تعداد معدودی از این فیلم‌ها مخاطبان بین المللی پیدا می‌کنند. با این همه انتخاب تنها ۱۰ فیلم در سینمای وحشت دشوار به نظر می‌رسد. در ادامه سعی کرده ایم فیلم‌هایی را گلچین کنیم که به دهه‌های مختلف و سبک‌های فیلمسازی خاصی مرتبطند:

بیشتر بخوانید:

فیلم روانی

روانی (۱۹۶۰)

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم امکان ندارد صحبت از فیلم ترسناک باشد و به یاد استاد وحشت و دلهره:آلفرد هیچکاک نیفتیم. آلفرد هیچکاک فیلم‌های به یادماندنی متعددی داد و از میان فیلم‌های وی روانی یک شاهکار روانشناختی خاص است. این فیلم یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده و در فهرست «صد سال… صد فیلم» بنیاد فیلم آمریکا قرار دارد. در این فیلم بازیگرانی مانند آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلز، جان گوین و مارتین بالسام حضور دارند. در این فیلم یک دختر جوان من دزدی از صاحبکار خود به یک هتل بین راهی پناه می‌برد، ولی با مادر رونی صااحب هتل به مشکل بر می‌خورد، اما باطن ماجرا بسیار پیچیده‌تر از این روایت ساده است. سکانس به سکانس این فیلم با تعلیق و اصول روانشناختی ساخته شده است. سکانس «قتل زیر دوش حمام» در فیلم روانی دارای چنان اهمیتی در تاریخ سینما است که در بسیاری از دانشکده‌های سینمایی جهان تدریس می‌شود. در این سکانس سه‌دقیقه‌ای از ۷۷ زاویه دوربین و ۵۰ کات استفاده شده‌است.

فیلم جن گیر

جن گیر (۱۹۷۳)

جن گیر یکی از نخستین فیلم‌های ژانر ترسناک است که شهرت جهانی کسب کرده و تقریبا همه مخاطبان با نام و صحنه‌های این فیلم آشنایی دارند. به نظر می‌رسد ویلیام فریدکین کارگردان این فیلم موفق شده یک بدعت گذاری قابل توجه در خصوص فیلم ترسناک ایجاد کند. جن‌گیر در چهل و ششمین مراسم جایزهٔ اسکار، نامزد ۱۰ اسکار بود که نهایتاً موفق به کسب ۲ اسکار در رشته‌های «بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی» و «بهترین صدابرداری» شد. شاید یکی از دلایل حساسیت مخاطبان در هنگام تماشای این فیلم را بتوان تشنج‌های دختر فیلم در ابتدای داستان دانست. تشنج در ۴ دهه پیش موضوع عجیبی نبوده است، اما این که مشخص شود این تشنج‌ها به علت حلول شیطان در بدن فرد است می‌تواند بسیار ترسناک باشد. یکی از دیدنی‌ترین صحنه‌های جن گیری در تاریخ سینما را می‌توان به همین نسخه از فیلم جن گیر نسبت داد. بعد‌ها نسخه‌های دیگری از جن گیر ساخته شد، اما این نسخه با بازی الن برستین، ماکس فون سیدو، جیسون میلر و لیندا بلر در نوع خود منحصر به فرد است. 

فیلم آرواره‌ها

آرواره‌ها (۱۹۷۵)

فیلم سینمایی آرواره‌ها را می‌توان یکی از شاهکار‌های اسپیلبرگ دانست که با توجه به امکانات جلوه‌های ویژه زمان خود بسیار قوی و خوش ساخت بود. دیدن این فیلم حتی اکنون و در سال ۲۰۲۰ نیز خالی از لطف نیست. نبرد انسان و موجودات دریایی از سال‌های سال پیش مورد توجه بسیاری از نویسنده‌ها و فیلمسازان قرار داشته و اسپیلبرگ نیز در آرواره‌ها به خوبی به این نبرد جذاب پرداخته است. این فیلم اولین به شهرت و ثروت اسپیلبرگ کمک شایانی کرد و جالب است بدانید که تا سال ۱۹۷۷ پرفروش‌ترین فیلم جهان بود. این فیلم همچنین جز ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت imdb است و در ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب مجله امپایر جز ۱۰ فیلم اول است. این فیلم جوایز ارزشمندی نیز کسب کرده است برای مثال برنده اسکار بهترین موسیقی، برنده اسکار بهترین تدوین، برنده اسکار بهترین میکس صدا، نامزد اسکار بهترین فیلم، برنده گلدن گلوب بهترین موسیقی، برنده بفتای بهترین موسیقی و بسیاری موارد مهم دیگر است. بازیگران این فیلم روی شایدر، رابرت شاو، ریچارد درایفس و لورن گری هستند. 

فیلم درخشش

درخشش (۱۹۸۰)

حتی اگر شاهکار استنلی کوبریک را تماشا نکرده اید اگر اهل فیلم باشید، حتما تصویر جک نیکلسون را که سر خود را از یک در خارج کرده و تبر به دست دارد را دیده اید. ماجرای این فیلم با کارگردانی کوبریک و بازی‌های درخشان جک نیکلسون و شلی دووال را می‌توان ترکیبی از روانشناسی و هنر سینما دانست. ماجرای این فیلم به مرد نویسنده‌ای مرتبط است که به همراه همسر و پسرش در یک هتل اقامت کرده اند. البته نه این مرد یک مرد عادی است و نه این هتل یک هتل عادی است. مرد داستان ما یک مرد با زمینه اختلالات روانی است و هتل نیز یک هتل دورافتاده و مشکوک است. این هتل در آغاز به عنوان یک بهشت آرامش بخش دیده می‌شود چرا که در طول فصل زمستان به دلیل بارش برف راه‌هایی که به هتل می‌رسند، بسته می‌شوند، اما به مرور ترس ریشه دار آدمی از تنهایی، تاریکی و... رخ می‌نماید و افراد قصه ما هر یک درجاتی از وهم و تعلیق را حس می‌کنند. این فیلم خواه از لحاظ فیلمنامه نویسی و خواه بازی و تدوین نمره عالی می‌گیرد و می‌توان گفت: درخشش یکی از برترین شاهکار‌های درام، ترسناک و روانشناسی جهان است. 

فیلم سکوت بره ها

سکوت بره‌ها (۱۹۹۱)
سکوت بره‌ها یکی از فیلم‌هایی است که اصول روانشناسی را با سینمای دلهره پیوند زده است. این فیبلم که با کارگردانی جاناتان دمی در سال ۱۹۹۱ ساخته شده است را می‌توان از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت دانست. بازیگران این فیلم نیز از سرشناس‌ترین ستاره‌های هالیوود محسوب می‌شوند. برای مثال نقش‌های اصلی را جودی فاستر، آنتونی هاپکینز و اسکات گلن ایفا می‌کنند. بسیاری از افراد معتقدند جودی فاستر در این فیلم قابلیت‌های بازیگری خود را به نمایش گذشته است. فیلم بر اساس رمانی به همین نام ساخته‌شده و به هانیبال لکتر، نابغهٔ روان‌پزشکی، آدم‌خوار و آدم‌کش زنجیره‌ای می‌پردازد.

فیلم اره

مجموعه فیلم‌های اره (۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰)

اره مجموعه فیلمی در ژانر وحشت است که تقریبا همه علاقه‌مندان به ژانر وحشت حداقل یک سکانس یا یک اپیزود از این مجموعه فیلم را دیده اند. نخستینِ قسمت با عنوان اره در سال ۲۰۰۴ توسط جیمز ون و لی ونل ساخته شد و تا کنون نیز ۹ فیلم از این مجموعه ساخته و اکران شده‌است. بسیاری از ما چهره ماسک دار شخصیت اصلی این فیلم را دیده ایم. این فیلم‌ها صحنه‌های خشونت بار متعددی دارند. به همین دلیل نیز افراد زیر ۱۸ سال مجاز به تماشای این فیلم‌ها نیستند. کارگردان‌های اره‌های ۹ گانه شامل جیمز ون، دارن لین بوسمن، دیوید هکل و کوین گرویترت است و بازیگران نیز شامل توبین بل، شاونی اسمیت، کوستاس مندلیور، بتسی راسل و بهار سومخ است. 

فیلم فعالیت فراطبیعی

فعالیت فراطبیعی (۲۰۰۷)

فیلم سینمایی فعالیت فراطیعی دقیقا همان فیلمی است که افرادی که از تاریکی می‌ترسند نباید ببینند. این فیلم با نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانیِ اورن پلی تولید شده است و یکی از فیلم‌هایی است که با حالت مستندگونه خود بسیاری از افرادی را که از تاریکی خانه می‌ترسند به شدت دچار وحشت کرده است. جالب است بدانید کارگردان فیلم برای تامین بودجه مشکلاتی جدی داشته، اما در نهایت با هزینه شخصی خود این فیلم را کارگردانی کرده است. داستان فیلم به یک زوج جوان از طبقهٔ متوسط می‌پردازد که به خانه‌ای در حومهٔ شهر نقل‌مکان می‌کنند، اما حضور نیرویی در نیمه‌های شب، که ممکن است شیطانی باشد، آرامششان را برهم می‌زند. 

فیلم بابادوک
بابادوک (۲۰۱۴)

فیلم سینمایی بابادوک را می‌توان یکی از برترین فیلم‌های سال‌های اخیر دانست که با محوریت حضور یک کودک و یک کتاب داستان ساخته شده است. اغلب فیلم‌های این سبک کودک را شریر نشان می‌دهند، اما در این فیلم به جزئیات توجه زیادی شده است و شاید علت این موضوع را بتوان کارگردانی خوب جنیفر کنت دانست. ماجرا به یک مادر به نام آملیا وانک و پسر شش ساله‌اش ساموئل مرتبط است. پدر خانواده در یک تصادف جان باخته است. ساموئل شروع به نمایش رفتار‌های عجیب می‌کند و از یک هیولای خیالی سخن می‌گوید و شب‌ها نمی‌خوابد. یک شب مادر ساموئل کتابی را برایش می‌خواند: آقای بابادوک. ساموئل اعتقاد دارد بابادوک واقعی است. 

فیلم برو بیرون

برو بیرون (۲۰۱۷)

فیلم سینمایی برو بیرون محصول سال ۲۰۱۷ و یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت نزد منتقدان است. شاید حتی خود کارگردان فیلم جوردن پیل نیز تصورش را نمی‌کرد پس از اکران فیلمش در سال ۲۰۱۷ تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد. شاید علت این محبوبیت را بتوان این دانست که در فیلم سینمایی برو بیرون خبری از صحنه‌های بیش از حد خشن یا خونریزی‌های شدید نیست. این فیلم بر محور روانشناسی استوار است و در نتیجه مخاطب با یک درام ترسناک و روانکاوانه رو به رو است. فیلم سینمایی برو بیرون پدیده اکران بهار سال ۲۰۱۷ لقب گرفته‌است و به عنوان یکی از تحسین شده‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما شناخته می‌شود. فیلم برو بیرون در وبسایت راتن تومیتوز بر پایه ۲۱۸ نقد امتیاز باورنکردنی ۹۹/۱۰۰ را دارد. برو بیرون برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی در مراسم اسکار نیز شده است. داستان فیلم درباره جوان سیاهپوستی است که همراه با نامزدش که دختری سفید پوست است در رابطه عاشقانه به سر می‌برد. آن‌ها قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، اما قبل از آنکه بتوانند به این تصمیم جامه عمل بپوشانند از طرف والدین رز به یک ملاقات عجیب در روستایی دور افتاده دعوت می‌شوند. دنیل کالویا، الیسون ویلیامز، کاترین کینر و کلب لندری جونز در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. 

فیلم موروثی

موروثی (۲۰۱۸)

یکی از فیلم‌هایی که طی دو سال اخیر بازدید قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، فیلم موروثی است. این فیلم به کارگردانی آوی استر ساخته شده است. بازیگران این فیلم نسبتا شناخته شده اند و نقش‌های اصلی را تونی کولت، گابریل بیرن و آن داود ایفا می‌کنند. داستان فیلم در دورانی رخ می‌دهد که بزرگ خاندان گراهام از دنیا می‌رود، اما دختر متوفی حس می‌کند که روح وی همچنان در خانه است. از سوی دیگر پس از مدتی این فرضیه مطرح می‌شود که نوه متوفی:چارلی با روح پدربزرگ خود در ارتباط است و یک نیروی ماوراء الطبیعه اعضای خانواده را تهدید می‌کند. ترکیب این فیلم در ژانر‌های ترسناک، هیجانی و معمایی این فیلم را برای مخاطبان مشکل پسند جذاب کرده است.

نظرات بینندگان