arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

فیلم کوتاه برنده اسکار در مزمت تبعیض نژادی پلیس آمریکا

«اسپایک لی» کارگردان و نویسنده آمریکایی برنده جایزه اسکار با انتشار فیلمی کوتاه در فضای مجازی، الگوی تکراری خشونت پلیس آمریکا علیه شهروندان آفریقایی‌تبار را برجسته کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«اسپایک لی» کارگردان و نویسنده آمریکایی برنده جایزه اسکار با انتشار فیلمی کوتاه در فضای مجازی، الگوی تکراری خشونت پلیس آمریکا علیه شهروندان آفریقایی‌تبار را برجسته کرد.

به گزارش ونیتی‌فر، اسپایک لی در بحبوحه اعتراضات گسترده جهانی به قتل جورج فلوید شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار به دست ماموران پلیس آمریکا، فیلم کوتاه جدیدی را با عنوان سه برادر (3Brothers) در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن شباهت ماجرای شخصیت خیالی ردیو رحیم در فیلم کار درست را انجام بده (۱۹۸۹) را به تراژدی اخیر و مرگ اریک گارنر به تصویر می‌کشد.

این فیلم کوتاه که با پیام «آیا تاریخ از تکرار خود دست برمی‌دارد؟» آغاز می‌شود، در کمتر از دو دقیقه به طور همزمان صحنه مرگ دلخراش این سه سیاه‌پوست را به تصویر می‌کشد.

فلوید هفته گذشته در اثر فشار زانوی یکی از ماموران پلیس آمریکا به گلویش جان خود را از دست داد. در اتفاقی مشابه، روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ (۲۶ تیر ۱۳۹۳) ۴ مامور پلیس ایالت نیویورک به اریک گارنر سیاهپوست بی‌گناه که پدر ۶ کودک بود به جرم فروش سیگار حمله کردند و او را کشتند. در فیلمی که از لحظه حمله ماموران پلیس آمریکا به گارنر منتشر شده، مشخص است در حالی که دیگر افسران دست و پای وی را گرفته‌اند، یکی از ماموران گردن او را تا حدی فشار می‌دهد که نفسش قطع شده و جان می‌دهد.

در این فیلم صدای گارنر به وضوح شنیده می‌شود که می‌گوید نمی‌تواند نفس بکشد؛ اما ماموران سفیدپوست به لحن ملتمسانه او اعتنا نمی‌کنند. این فاجعه تکان‌دهنده در سال ۲۰۱۴ با موجی از اعتراضات گسترده علیه رفتار بی رحمانه پلیس آمریکا همراه شد. در فیلم کار درست را انجام بده اسپایک لی نیز که با الهام از واقعیت در باب بالا گرفتن تنش‌های نژادی ساخته شده، شخصیت ردیو رحیم به دست ماموران سفیدپوست پلیس خفه شده و این ماجرا خشم مردم را برمی‌انگیزد.

اسپایک لی کارگردان نام‌آشنای ۶۳ ساله در اعتراضات اخیر آمریکا فعال بوده و با انتشار عکس‌هایی از فلوید، برونا تیلور زن جوان سیاه‌پوستی که یک نیمه‌شب در خانه‌اش با اصابت هشت گلوله ماموران پلیس جان خود را از دست داد و احمد آربری، جوان سیاه‌پوستی که در ایالت آنلانتا مورد حمله مسلحانه دو مرد سفیدپوست آمریکایی قرار گرفت، با موج اعتراضات مردمی همراه شده است.

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان