arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۲۱/

محاکمه توده ای در ایران چه پیامی در برداشت؟

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه ترجمه‌ی بیست و یکمین سند وزارت امنیت آلمان شرقی درباره ایران، آمده است:

درباره رویکرد ایران در برابر حزب توده

تاریخ: 1984(۱۳۶۳)

به گفته حلقه‌های سیاسی در تهران، حکومت ایران تلاش دارد با محاکمه اعضای حزب توده، رویکردی سختگیرانه را علیه تمامی تلاش‌های اپوزیسیون برای تظاهرات در کشور اتخاذ کند. لذا انتظار می رود محدودیت‌ها و احکام سختگیرانه‎تری لحاظ شود. این شرایط به آنها امکان خواهد داد تا اقدام شدیدتری علیه دیگر گروه‌های چپ بویژه فداییان خلق انجام دهند.

با توجه به ادامه مشکلات داخلی و افزایش مجدد نارضایتی ها در آستانه انتخابات مجلس در مارس 1984، این شرایط به فعالیت وفاداران به [امام] خمینی حول نخست وزیر موسوی و رییس مجلس رفسنجانی کمک خواهد کرد که موضع خود را در برابر حلقه های رقیب در داخل روحانیون حاکم و نیز نیروهای مدنی حول بازرگان، تقویت می کنند.

علاوه بر این، زمان محاکمه هم با سیاست اعلام شده شوروی مبنی بر مخالف با سیاست ایران در ادامه جنگ، هم زمان شده است.

حلقه های اشاره شده در بالا انتظار دارند که مخالفت ایران با کشورهای سوسیالیستی، مخصوصا شوروی، سخت تر شود. آنها معتقدند ایران تلاش خواهد کرد روابط خود با کشورهای را بصورت مجزا پیش ببرد، زیرا نیاز دارد به دستاوردهای آن بویژه در حوزه کالای های مدنی، نیاز دارد.

نظرات بینندگان