arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

هشدار هواشناسی نسبت به وقوع آتش‌سوزی‌

معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین کل منابع آبی کشور طی سال زراعی امسال خبر و با اشاره به افزایش قابل ملاحظه دما نسبت به وقوع آتش‌سوزی در کشور هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سحر تاجبخش در نشست خبری با اشاره به این‌که در سال زراعی امسال (ار اول مهرماه 98 تا امروز) بارش‌های کشور قابل ملاحظه بوده است، اظهار کرد: مقدار بارش‌های کشور بالاتر از نرمال بوده در سال زراعی امسال کل منابع آبی کشور تامین شده است.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و بارش‌های سیل‌آسا اسفند 98 و فروردین 99، ادامه داد:‌به دلیل کووید 19 یک سوم نیروهای سازمان هواشناسی دورکار شدند این در حالی بود که کار هواشناسی 24 ساعته است؛ در واقع حجم کار سازمان هواشناسی کاهش نیافت اما نیروی کار کاهش یافت.

رئیس سازمان هواشناسی با یادآوری این‌که در اسفند 98 و فروردین 99 یعنی طی حدود 60 روز 80 رخداد سیلاب در کشور روی داد، گفت: در برخی استان‌های کشور بارش‌های قابل ملاحظه‌ای ثبت‌شده که به عنوان نمونه در هرمزگان بارش‌ها 100 بالاتر از نرمال، سیستان و بلوچستان 50 درصد بالاتر و جنوب کرمان نیز بارش‌ها 50 درصد بالاتر از نرمال بوده است.

تاجبخش افزود: در ایستگاه مهرآباد بارش بالاتر از نرمال 60 درصدی با دوره بازگشت حدود 70 ساله (69 ساله) و در شرق سمنان (گرمسار) بارش 43 درصد بالاتر از نرمال با دوره بازگشت 81 ساله ثبت شده است.

وی با اعلام این‌که بیشترین بارش‌های کشور با 825 میلیمتر مربوط به گیلان است، اضافه کرد: در رده‌های بعدی نیز مازندران با 680 میلیمتر و لرستان با 580 میلیمتر قرار دارند. کمترین میزان بارش نیز برای استان‌های یزد، خراسان جنوبی و اصفهان ثبت شده که بین 120 تا 160 میلیمتر بوده است.

وی با بیان این‌که میزان بارش‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه زیر نرمال بوده و بنابراین در این استان‌ها طی امسال خشکسالی حاکم خواهد بود، گفت: با توجه به این‌که از هفته آینده روند افزایش دما در کشور آغاز می‌شود، این موضوع باعث خشک شدن علفزارها، کاهش دما و گرم شدن هواشده و شرایط را برای حریق‌های با عامل انسانی و غیرانسانی فراهم می‌کند. از این رو از هموطنان خواهش می‌کنیم در گشت‌های خود حساسیت بیشتری نشان دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این‌که بارش‌های پاییز امسال دیرتر از نرمال آغاز می شود، اظهار کرد:‌به دلیل نوسانات اقیانوس آرام و اثرات موسمی هندوستان، بارش‌های پاییز امسال دیرتر آغاز خواهد شد.

تاجبخش بیان کرد: تا روز سه شنبه روند کاهش دما را پیش بینی کرده‌ایم، اما از هفته آینده افزایش دما در کشور آغاز می‌شود و دمای هوا در تهران به 38 تا 39 درجه افزایش خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به کم شدن تعداد پروازها در سطح بین المللی، یادآور شد: برخی از تجهیزات هواشناسی روی هواپیماهای ماسفری نصب هستند و داده‌های هواشناسی ار این هواپیما دریافت می‌شود. به دلیل شیوه ویروس کرونا تعداد دیده‌بانی هواشناسی از روزانه 20000 هزار به 2000 کاهش یافته است. بنابراین خطای خروجی مدل‌های هواشناسی افزایش می‌یابد به‌خصوص در ایران. امیدواریم زودتر این مسئله مدیریت شود تا بتوانیم از داده‌های هواشناسی هواپیماهای مسافری استفاده بهتری داشته باشیم.

نظرات بینندگان