arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

یادداشت‌های علم، جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۴۶ / ممکن است در استعفای ناصر یک حقه‌بازی باشد، مصدق هم از این بازی‌ها داشت

در یادداشت های اسدالله علم آمده است: مشغول صحبت بودیم که نخست‌وزیر تلفن کرد ناصر پس از نطق استعفا داد. مارشال حکیم عامر هم استعفا داد. امروز عرض کردم: «ممکن است در استعفای ناصر یک حقه‌بازی باشد. [محمد] مصدق هم از این بازی‌ها داشت.» فرمودند: «ببینیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ممکن است در استعفای ناصر یک حقه‌بازی باشد، مصدق هم از این بازی‌ها داشت

سرویس تاریخ «انتخاب»: یادداشت‌های روزانه اسدالله علم، هر شب در «انتخاب» در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

در یادداشت های علم در جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۴۶ آمده است:

صبح [سر دنیس رایت] سفیر انگلیس، دیدنم آمد که از الطاف شاهنشاه و امریه اجازه ورود اتباع انگلیس تشکر کند. عقیده او هم راجع به نتایج جنگ همان بود که دیروز من به شاهنشاه عرض می‌کردم. ضمنا راجع به پافشاری شاهنشاه در مقابل ناصر خیلی تعریف می‌کرد که معنی یک [دولتمرد] Homme d Etat یعنی این.

بعد سواری رفتم، البته خیلی خوب بود، کمی گرم بود. ظهر برای ناهار شرفیاب شدم. مجددا مذاکرات مفصلی تا ناهار انجام شد. در این ضمن پیام‌هایی از [لیندون] جانسون رئیس‌جمهور آمریکا و [دین] راسک وزیر خارجه رسید، هم تشکر از اقدامات و هم استدعای مسافرت به آمریکا قبول فرمودند. حال اربابم بسیار خوب بود. پیش‌بینی سقوط ناصر شد. خیلی روز خوبی گذشت.

عصری یکی دو ساعت به دیدن دوستم رفتم. دوباره شرفیاب شدم. مشغول صحبت بودیم که نخست‌وزیر تلفن کرد ناصر پس از نطق استعفا داد. مارشال حکیم عامر هم استعفا داد.

دیدی که خون ناحق پروانه شمع را

چندان امان نداد که شب را سحر کند

عصر دیروز هم [زوری دوریل] سفیر غیررسمی اسرائیل پیش من آمد. به او حالی کردم ما میل داریم ملک‌ حسین را نگاه داریم، زیرا شاهنشاه فرموده بودند این مطلب را بگویم. امروز عرض کردم: «ممکن است در استعفای ناصر یک حقه‌بازی باشد. [محمد] مصدق هم از این بازی‌ها داشت.» فرمودند: «ببینیم.»

نظرات بینندگان