arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: آمریکا دیگر نمی تواند ادعا کند «هنوز هم عضو برجام است»

جوزف بورل گفت: روشن است که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و هیچ ادعایی نمی‌تواند داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جوزف بورل گفت: روشن است که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و هیچ ادعایی نمی‌تواند داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر با اشاره به خروج یکجانبه‌ آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران که در ماه مه ۲۰۱۸ و از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آن کشور اتفاق افتاد، تاکید کرد آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند چنین ادعا کنند که هنوز هم عضوی از برجام هستند.

جوزف بورل که در نشست خبری دهمین گفتگوی راهبردی چین و اتحادیه‌ی اروپا در محل کمیسیون اروپا در بروکسل سخن می‌گفت افزود: «آن‌ها (آمریکایی ها) نمی‌توانند هر زمان دلشان خواست و بر اساس برنامه زمانی خودشان گام بردارند. آمریکا از برجام کنار رفته است و اکنون نمی‌تواند ادعا کند که هنوز بخشی از توافق است تا با این موضوع (تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل ضد ایران) از جایگاه توافق هسته‌ای برخورد نماید. آن‌ها (آمریکایی ها) کنار رفتند؛ این خیلی روشن و صریح است.»

تلاش روسیه و چین برای جلوگیری از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران
خبرگزاری رویترز در گزارشی از نیویورک به قلم میشل نیکولز نوشت: روسیه و چین در سازمان ملل تلاش‌ها علیه ادعای آمریکا را آغاز کرده اند مبنی بر این که این کشور می‌تواند ماشه بازگشت همه تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت بچکاند.

در شرایطی که آمریکا تهدید کرده است ماشه بازگرداندن تحریم‌ها را در چارچوب موافقتنامه هسته‌ای ایران خواهد چکاند، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وانگ یی دیپلمات ارشد دولت چین، هر دو، با شورای امنیت که ۱۵ عضو دارد، و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نامه نگاری کرده اند. واشنگتن سال ۲۰۱۸ از توافق با تهران خارج شد.

لاوروف در نامه‌ای به تاریخ بیست و هفتم ماه مه، که این هفته علنی شد، نوشته است رفتار آمریکا "مضحک و غیرمسئولانه" است. وی افزود: "این کاملا غیرقابل قبول و فقط یادآور ضرب المثل معروف انگلیسی است که می‌گوید هم خدا را می‌خواهد هم خرما را".

آمریکا تهدید کرده است اگر شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، ماشه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور را خواهد چکاند. قرار است تحریم تسلیحاتی براساس توافق هسته ای ایران، ماه اکتبر منقضی شود. کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، هفته گذشته اعلام کرد پیش نویس قطعنامه‌ای درباره تحریم تسلیحاتی به زودی منتشر خواهد شد.

مسکو و پکن که قدرت‌های برخوردار از حق وتو در شورای امنیت هستند، پیش از این تلویحا اعلام کرده اند مخالف اعمال مجدد تحریم تسلیحاتی تهران هستند. وانگ نیز در نامه خود به تاریخ هفتم ماه ژوئن نوشته است: "آمریکا، که پس از خروج از برجام (موافقتنامه هسته ای) دیگر از طرفین آن نیست، حق ندارد از شورای امنیت بخواهد به بازگرداندن تحریم‌ها متوسل شود".

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با "بدترین توافقنامه" خواندن این موافقتنامه که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به دست آمد، سال ۲۰۱۸ از این پیمان خارج شد. آمریکا مدعی است که همچنان می‌تواند ماشه بازگشت تحریم‌ها را بچکاند، زیرا در قطعنامه سال ۲۰۱۵ سازمان ملل از این کشور به عنوان یکی از طرفین این موافقتنامه نام برده شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند واشنگتن احتمالا با نبردی سخت، رو به رو خواهد بود.

نظرات بینندگان