arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران کاهش یافته / مصوبه‌ای برای بازگشایی تالارهای پذیرایی نداشتیم / اگر ماسک بزنیم و تراکم جمعیت داشته باشیم، ماسک فاقد ارزش است / کرونا از طریق آب منتقل نمی‌شود

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ۲۷ اردیبهشت ماه میزان رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران ۵۶ درصد بود و تا ۱۵ خرداد ماه این میزان به ۱۰.۵۴ درصد کاهش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ۲۷ اردیبهشت ماه میزان رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران ۵۶ درصد بود و تا ۱۵ خرداد ماه این میزان به ۱۰.۵۴ درصد کاهش یافته است.

محسن فرهادی روز چهارشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: وضعیت اجرای پروتکل‌ها تا ۲۷ اردیبهشت ماه مطلوب بود و تا آن زمان در شهر تهران میزان رعایت پروتکل‌ها به ۵۶ درصد می‌رسید. تا ۱۵ خرداد ماه میانگین کل کشور به ۲۲.۶۶ درصد رعایت پروتکل رسید و در شهر تهران این میزان به ۱۰.۵۴ درصد کاهش یافت. این زنگ خطری را برای ما به صدا در آورد. زمانی می‌توان بازگشایی‌ها را ادامه داد و با ویروس کرونا هم‌زیستی داشت که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی ادامه داد: همان طور که مردم می‌دانند، ستاد ملی مقابله با کرونا دو مصوبه بسیار مهم داشت که از این بازگشایی‌ها نیز مهم‌تر است. اولین مصوبه این بود که کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور را موظف کرد که با کرونا زندگی کنند. یعنی همه برنامه‌های عملیاتی تا پایان سال را با وجود کرونا تصویب و اجرایی کنند. مصوبه مهم دیگر این بود که کنترل‌ها برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی تشدید شود.

آغاز به کار فعالیت‌های فرهنگی از اول تیر

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: مصوبه قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا که ۱۷ خرداد تشکیل شد، مسائل مهمی را از جمله بازگشایی مهدکودک‌ها و شروع تورها از ۲۴ خرداد را شامل می‌شد. همچنین فعالیت‌های فرهنگی از جمله سینماها، تئاتر، کنسرت‌ها هم از اول تیر ماه اجازه فعالیت دارند.

تعطیلی ۲۵۰ هزار واحد صنفی متخلف در کل کشور

فرهادی  درباره عدم رعایت پروتکل‌ها و ادامه بازگشایی‌ها گفت: بازگشایی‌ها فقط در ایران انجام نمی‌شود و در همه دنیا اتفاق می‌افتد. بازگشایی‌ها اول باید با نظارت تشدید شده و قانونی انجام شود و دوم این‌که خدمت دهنده و خدمت گیرنده با هم در این زمینه کمک کنند. کنترل‌های بهداشتی در پروتکل‌های گام دوم تشدید می‌شود و این تشدیدها ممکن است با یک سری از تعطیلی‌ها روبه‌رو شود. خواهش ما این است که برخوردهای قانونی که با سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود هم منعکس شود.

وی ادامه داد: اجرای پروتکل فقط توسط خدمت دهنده انجام نمی‌شود و خود خدمت گیرنده هم باید پروتکل‌ها را رعایت کند. اگر بخواهیم زندگی با کرونا را داشته باشیم و کار خود را ادامه بدهیم، باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها به دلیل جمعیت زیاد و حمل و نقل‌ها و سفرهای درون شهری، پروتکل‌ها کمتر رعایت شده است. پاساژها در تهران، کسب و کار سایر شهرها را هم هدایت می‌کنند و رعایت پروتکل در تهران امیدوارکننده نیست.

فرهادی بیان کرد: تاکنون ۲۵۰ هزار واحد صنفی متخلف در کل کشور به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها تعطیل شده‌اند.

کدام صنف‌های متخلف تعطیل شدند؟

وی اظهار کرد: تعطیلی واحدهای صنفی در مکان‌هایی انجام شده که حجم مراودات آنها بیشتر بود. حجم زیادی از آنها رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هایی بودند که فعالیت خود را آغاز کرده بودند، اما به عرضه مواد دخانی به شکل غیرمجاز ادامه می‌دادند. برخی مربوط به تالارهای پذیرایی است که مراسم تجمعی مثل عروسی و ختم برگزار کرده بودند. همچنین برخی مکان‌های بین راهی هم که پروتکل‌ها را رعایت نکرده بودند، تعطیل شدند.

مصوبه‌ای برای بازگشایی تالارهای پذیرایی نداشتیم

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تاکنون مصوبه‌ای برای بازگشایی تالارهای پذیرایی نداشتیم و در دستور کار قرار دارد. کم کم سالن‌های رو باز شاید بتوانند فعالیت خود را شروع کنند. البته برخی تالارها به صورت زیرزمینی و غیرقانونی خدمات می‌دهند. اتاق‌های اصناف ایران و تهران طبق وظایف خود و مطابق ماده ۱۷ قانون نظام صنفی می‌توانند نظارت خود را تشدید کرده و همکاری خود با بازرسان بهداشت را افزایش بدهند تا با متخلفان برخورد شود.

استفاده از تهویه مطبوع در مهدکودک‌ها

فرهادی اظهار کرد: نکته مهم در مهدکودک‌ها، تهویه مطبوع است. مهدکودک‌ها باید نحوه استفاده از کولرها و تهویه را جدی بگیرند. دریچه کولر را به سمت افراد تنظیم نکنند. اگر ممکن است، ضمن استفاده از کولر، باید پنجره را برای هوادهی طبیعی باز کنند.

وی افزود: همچنین مهدکودک‌ها باید از مواد ضدعفونی کننده و گندزدا استفاده کنند. قبل از این‌که بچه‌ها در مهدکودک باشند باید از این مواد استفاده شود و از ترکیبات کلره استفاده نکنند.

گلایه ادامه‌دار وزارت بهداشت از وضعیت مترو

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره وضعیت حمل و نقل عمومی و رعایت پروتکل‌ها گفت: گلایه ما نسبت به وضعیت مترو وجود دارد. اجرای طرح ترافیک و بازگشایی مراکز کسب و کار و اداره‌ها، حجم تردد در تهران را افزایش می‌دهد. امکانات شهرداری تهران محدود است و باید ناوگان عمومی تقویت شود. با ناوگان حمل و نقل عمومی فعلی هم رعایت پروتکل‌ها الزامی است.

وی ادامه داد: البته اگر ماسک بزنیم و تراکم جمعیت داشته باشیم، ماسک فاقد ارزش است. اتوبوس‌ها و هواپیماها باید با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند. در مورد سینماها و مراکز فرهنگی هم این درصد وجود دارد.

فرهادی اظهار کرد: اگر طرح ترافیک اجرا شود و ترددها زیاد باشد و پروتکل‌ها رعایت نشوند، این وضعیت وجود دارد. بنابراین حمل و نقل عمومی باید تقویت شده و مردم از ترددهای غیرضروری اجتناب کنند. تردد فقط برای تهیه مایحتاج و سر کار رفتن انجام شود.

کرونا از طریق آب منتقل نمی‌شود

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق آب گفت: بر اساس آخرین مستندات علمی، ویروس کرونا از طریق آب منتقل نمی‌شود، اما ممکن است در آب حضور داشته باشد. میزان کلر آزاد باقی مانده که در آب شرب یا استخرها زده می‌شود، به راحتی ویروس کرونا را از بین می‌برد و در آب شرب شهری تاکنون موردی از جداسازی ویروس کرونا نداشتیم. در استخرهای شنا از خود آب استخر نگرانی نداریم. زیرا میزان کلر باقی مانده و کدورت آب طبق استاندارد است و اجازه نمی‌دهد ویروس کرونا در آب فعالیت کند.

وی افزود: ولی فضاهای مشترک مثل راهروها، حمام و دوش، سرویس‌های بهداشتی، رختکن‌ها و سایرسطوح در استخر وجود دارد و از این سطوح ممکن است ویروس کرونا منتقل شود.

فاصله‌گذاری توسط تولیت‌ها انجام شده است

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اماکن زیارتی گفت: بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت فعالیت زمانی برای حرم‌های مطهر برداشته شد. تولیت‌ها موظف شدند در زمینه نظارت با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال باشند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، تولیت‌ها از نظر فاصله گذاری به وظیفه خود عمل کرده‌اند.

وی افزود: مصوبه‌ای برای زیارت ضریح تاکنون نداشتیم. نمازهای یومیه در همه مناطق بازگشایی شده و برای نمازهای جمعه، علاوه بر مناطق سفید، مناطق زرد هم باز شده است. البته نماز جمعه شهر تهران به بررسی دقیق‌تر نیاز دارد.

نظرات بینندگان