arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

تراز دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تغییر محسوسی نکرده / اوج پرآبی ارومیه در سال ۷۴ و قعر کم آبی در سال ۹۶

دکتر علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تغییر محسوسی نکرده، گفت: تراز این دریاچه در سال ۱۳۷۴ به ۱۲۷۸.۵ متر رسید. پس از آن به واسطه کاهش بارش و آب‌های ورودی به این دریاچه، تراز آب به تدریج کاهش یافت و در تابستان ۱۳۹۶ به پایین‌ترین سطح یعنی کمتر از ۱۲۷۱ متر رسید که کاهش تراز نزدیک به ۸ متر طی ۲۲ سال را نشان می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد: بررسی تغییرات تراز آب دریاچه ارومیه با استفاده از داده‌های ماهواره‌های ارتفاع سنجی حاکی از آن است که تراز این دریاچه در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تغییر محسوسی نکرده است.

به گزارش انتخاب،‌ به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، دکتر علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزرومدی این سازمان با اعلام این خبر افزود: «نگاهی به تغییرات تراز دریاچه ارومیه در بازه سی ساله گذشته حاکی از افزایش قابل ملاحظه تراز این دریاچه در سال ۱۳۷۴ است. بررسی داده‌های ماهواره‌های ارتفاع سنجی نشان می‌دهد که تراز دریاچه در این سال به میزان ۱۲۷۸.۵ متر رسیده است. پس از آن تراز این دریاچه به واسطه کاهش بارش و آب‌های ورودی به این دریاچه به آرامی رو به کاهش گذاشته؛ به‌طوری‌که در تابستان ۱۳۹۶ تراز این دریاچه به پایین‌ترین سطح یعنی کمتر از ۱۲۷۱ متر رسید که کاهش تراز نزدیک به ۸ متر در طی ۲۲ سال را نشان می‌دهد».

وی در ادامه بیان کرد: «سپس طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ بواسطه افزایش بارندگی و آب ورودی به دریاچه، تراز دریاچه با سرعت زیادی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که طی چند ماه تراز دریاچه بیش از یک متر افزایش یافته و از تراز ۱۲۷۲ متر عبور نمود که این موضوع امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد نمود. اگرچه در ماه‌های بعدی و بواسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشته است، ولی اطلاعات بدست آمده از داده‌های ماهواره‌های ارتفاع سنجی نشان می‌دهد که تراز دریاچه ارومیه در مهرماه و دی‌ماه سال ۱۳۹۸ همچنان نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۷ به ترتیب به میزان ۷۵ و ۶۰ سانتیمتر افزایش داشته است».

سلطانپور سپس گفت: «بررسی تراز این دریاچه با استفاده از داده‌های ماهواره ارتفاع‌سنجی جیسون ۳ در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده آن است که تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال ۱۳۹۹ و با افزایش آب‌های ورودی به این دریاچه روند صعودی داشته و با نیم متر افزایش به میزان ۱۲۷۱.۹۶ متر رسیده است. مقایسه میزان این عدد با میزان تراز دریاچه در زمان مشابه در سال گذشته (۱۲۷۲.۰۲ متر) نشان دهنده آن است که این دریاچه توانسته است تراز سال گذشته خود را تقریبا حفظ نموده و همچنان به احیای کامل در سال‌های آتی امیدوار بماند. بدیهی است که با توجه به کاهش شدید تراز دریاچه در طی بیش از دو دهه اخیر احیای نسبی آن در دو سال اخیر بسیار شکننده بوده و کاهش بارش و آب‌های ورودی به این دریاچه می‌تواند احیای آن را به مخاطره اندازد».

نظرات بینندگان