arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

جو بایدن: ترامپ ممکن است شکست در انتخابات را نپذیرد / امکان دخالت ارتش برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات چهل و ششمین دوره ریاست جمهوری آمریکا در یک برنامه تلویزیونی ابراز نگرانی کرده رقیبش زیر بار شکست احتمالی در انتخابات ماه نوامبر نرود و برای مصادره کردن نتیجه به نفع خود تلاش کند. وی درباره امتناع ترامپ از نپدیرفتن شکست احتمالی و امکان دخالت ارتش برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت گفته "کاملا مطمئن است" که نیروهای نظامی "خیلی سریع" ترامپ را برای خروج از کاخ سفید همراهی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه سی‌ان‌ان CNN پنج‌شنبه ۲۲ خرداد (۱۱ ژوئن) نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که مطابق آن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از رقیب خود دونالد ترامپ پیش افتاده است.

به گزارش انتخاب به نقل از یورو نیوز، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات چهل و ششمین دوره ریاست جمهوری آمریکا در یک برنامه تلویزیونی ابراز نگرانی کرده رقیبش زیر بار شکست احتمالی در انتخابات ماه نوامبر نرود و برای مصادره کردن نتیجه به نفع خود تلاش کند.

به نوشته روزنامه "دی ولت"، جو بایدن می‌گوید ترامپ کسی است که در همان لحظه که مشغول پر کردن برگه رای خود برای شرکت در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری و ارسال آن از طریق پست است، درباره سلامت رای دادن از طریق پست ابراز تردید می‌کند.

بایدن که همزمان با بهبود جایگاهش در نظرسنجی‌ها حمله به رقیبش را شدیدتر کرده گفته مشغول تهیه نقشه‌ای برای احیای اقتصاد ایالات متحده است که مطابق آن شهروندان آمریکا مجبور نباشند میان سلامت و تامین نیازمندی‌های ابتدایی خود یکی را انتخاب کنند.

بیش از دو میلیون مبتلا به کرونا در آمریکا

با گسترش شیوع ویروس کرونا اقتصاد آمریکا وارد یک رکود عمیق شده است. مطابق فهرستی که پژوهشگران دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز منتشر می‌کنند تا صبح شنبه ۲۳ خرداد بیش از ۲ میلیون و ۲۳ هزار مبتلا به بیماری کووید۱۹ در آمریکا شناسایی شده و حدود ۱۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

دونالد ترامپ اواخر ماه مه در چند پیام توئیتری ابراز نگرانی کرده بود که در رای دادن از طریق پست "تقلب گسترده" انجام شود یا حتی صندوق‌های پستی حامل آراء دزدیده شوند.

تردید ترامپ در مورد سلامت انتخابات پستی پس از آن مطرح شد که مسئولان ایالت کالیفرنیا اعلام کردند قصد دارند به دلیل گسترش ویروس کرونا امکان رای دادن از طریق پست در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در یکی از بخش‌های این ایالت را گسترش دهند.

راه بیرون کردن ترامپ از کاخ سفید

جو بایدن درباره امتناع ترامپ از نپدیرفتن شکست احتمالی و امکان دخالت ارتش برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت گفته "کاملا مطمئن است" که نیروهای نظامی "خیلی سریع" ترامپ را برای خروج از کاخ سفید همراهی می‌کنند.

کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این سخنان، اظهارات جو بایدن را "مضحک" خوانده و او را به فراهم کردن زمینه برای تئوری‌های توطئه متهم کرده است.

گرچه ترامپ بدون ارائه سند و شواهد قانع‌کننده ادعا کرده انتخابات پستی امکان تقلب را افزایش می‌دهد، بسیاری از ایالات آمریکا اعلام کرده‌اند برای مقابله با شیوع کرونا و کاهش خطر سرایت آن امکان رای دادن غیرحضوری و از طریق پست را افزایش می‌دهند.

آمریکا که در حال حاضر درگیرترین کشور جهان با پاندمی کرونا به شمار می‌رود از حدود سه هفته پیش با تظاهرات اعتراضی شدیدی در مخالفت با نژادپرستی و رفتار خشونت‌آمیز پلیس نیر روبروست. این اعتراض‌ها پس از برخورد خشن ماموران پلیس با جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی که به مرگ او منجر شد آغاز شده است.

انتقاد از مدیریت بحران در دولت ترامپ

جو بایدن روز پنج‌شنبه در میزگردی در فیلادلفیا از برنامه‌های ترامپ برای مقابله با بحران به شدت انتقاد کرد و گفت تمام برنامه‌های او در یک نکته خلاصه می‌شود و آن بازگشایی کسب و کارها است.

او می‌گوید برنامه ترامپ به حفظ اشتغال و ادامه کسب و کارها کمکی نمی‌کند زیرا اقدام‌های لازم برای افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان در آن پیش‌بینی نشده است.

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر وعده داده در صورت پیروزی در این انتخابات آزمایش تشخیص کرونا و اهدای تجهیزات لازم برای پیشگیری به شاغلان را تضمین کند تا آنها بتوانند کار خود را از سر گیرند.

معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، پس از رقابت‌های شدید درون حزبی به تازگی به طور رسمی به عنوان نامزد حرب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده است.

بایدن در نظرسنجی تازه شبکه سی‌ان‌ان ۱۴ درصد از رقیب خود دونالد ترامپ پیشی گرفته است. این پیشتازی با انتقادهای روزافزون از برنامه مدیریت بحران ترامپ که منتقدان آن را ناکارآمد ارزیابی می‌کنند، بی‌ارتباط نیست.

نظرات بینندگان