arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

تعویق نشست وزرای دفاع و خارجه روسیه و ترکیه

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای بدون اشاره به اینکه قرار بود امروز وزیران امور خارجه و دفاع روسیه راهی ترکیه شوند، اعلام کرد: وزیران امور خارجه و دفاع دو کشور بزودی در توافقی که میان دو طرف صورت خواهد گرفت دیدار و گفتگو خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای بدون اشاره به اینکه قرار بود امروز وزیران امور خارجه و دفاع روسیه راهی ترکیه شوند، اعلام کرد: وزیران امور خارجه و دفاع دو کشور بزودی در توافقی که میان دو طرف صورت خواهد گرفت دیدار و گفت: وگو خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، در پیام توئیتری وزارت امور خارجه روسیه هم آمده است: وزرای امور خارجه و دفاع دو کشور به طور فعال در جهت رسیدن به راه‌حلی برای پایان دادن به بحران لیبی تلاش می‌کنند.

این پیام در حالی منتشر شده است که وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مطابق با توافق به دست آمده بین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه، سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو وزیران خارجه و دفاع روسیه فردا دوشنبه در راس هیاتی به استانبول سفر می‌کنند.

در بیانیه خاطرنشان شد که هدف این سفر رایزنی درخصوص مسائل منطقه‌ای مورد علاقه دو طرف است.

تاکنون سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو وزیران خارجه و دفاع روسیه چند بار با مولود چاووش اوغلو و خلوصی آکار همتایان ترکیه‌ای خود در قالب ۲+۲ دیدار و گفت: وگو کرده اند.

در زمان حاضر مساله لیبی و سوریه مهم‌ترین موضوعاتی است که روسیه و ترکیه به آن توجه دارند و روسای جمهوری دو کشور روز پنجشنبه در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص اوضاع لیبی و سوریه مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین نیز پیشتر اعلام کرده بود: دو طرف مساله لیبی را بررسی کرده و درخصوص ادامه زد و خورد‌های مسلحانه در این کشور که تلفات جانی و ویرانی‌های گسترده به همراه داشته است، ابراز نگرانی کردند.

پوتین خواستار برقراری هرچه سریعتر آتش‌بس در لیبی و ازسرگیری گفتگو‌ها بین طرف‌های مناقشه در این کشور برمبنای تصمیم‌های گرفته شده در کنفرانس بین‌المللی برلین مورخه ۱۹ ماه ژانویه و نیز قطعنامه ۲۵۱۰ شورای امنیت و سایر ابتکارات صلح آمیز است.

لیبی مدت‌هاست که بعد از سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ جولانگاه بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی شده است، ولی برخی محور‌های فعال در بحران لیبی از جمله روسیه سیاست میانجیگرانه در پیش گرفته‌اند که به نظر می‌رسد همزمان با همه طرف‌های درگیر در ارتباط و تعامل هستند.
پس از سقوط "معمر قذافی" در لیبی، یک نزاع دو طرفه بر سر قدرت در این کشور شمال آفریقا در جریان است که در این میان بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله عربستان، امارات، مصر، ترکیه، اروپا و آمریکا هر کدام ظاهرا از یکی از طرف‌های درگیر در این بحران حمایت می‌کنند.

گفتنی است یکی دیگر از توافق‌های مهم روسای جمهوری روسیه و ترکیه به شمال سوریه برمی گردد که استانی به نام ادلب در آن قرار دارد و جولانگاه گروه‌های تروریستی شده است.

جداسازی تروریست‌ها از افراد مسلح وظیفه‌ای بود که ترکیه برعهده گرفت، اما مسکو بار‌ها از آنکارا بخاطر عدم پایبندی به تعهد خود برای جداسازی تروریست‌ها از مردم جنگ زده انتقاد کرد.

روس‌ها بار‌ها اعلام کرده اند که تروریست‌ها از ادلب مناطق دیگر سوریه ازجمله پایگاه حمیمم روسیه را مورد حمله قرار می‌دهند و ترکیه مسئول بروز این وضعیت است در طرف مقابل ترکیه مدعی است که نیاز به فرصت بیشتری دارد و بسیاری از نیرو‌های مخالف بشار اسد در این منطقه پناه گرفته اند که حقوق قانونی دارند و نمی‌توان آن‌ها را تروریست خواند ضمن اینکه حمله گسترده به این منطقه برای نابودی گروه‌های تروریستی علاوه بر به خطر افتادن جان مردم بی گناه، سه میلیون آواره را راهی مرز‌های این کشور خواهد کرد.

نظرات بینندگان