arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

رای الیوم: اتحادیه اروپا می‌خواهد اختلافاتش با آمریکا را روی میز بگذارد

از تنش و کشمکش با چین تا قطع ارتباط نظامی با اروپا و اختلافات با سازمان‌های بین‌المللی موقعیت و جایگاه آمریکا در سایه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را متزلزل کرده به طوریکه اتحادیه اروپا تمایل به بازنگری در استراتژی‌هایش پیدا کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از تنش و کشمکش با چین تا قطع ارتباط نظامی با اروپا و اختلافات با سازمان‌های بین‌المللی موقعیت و جایگاه آمریکا در سایه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را متزلزل کرده به طوریکه اتحادیه اروپا تمایل به بازنگری در استراتژی‌هایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای الیوم چاپ لندن، یک دیپلمات عالی‌رتبه اروپایی می‌گوید: مذاکرات با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در روز دوشنبه و مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور در روز پنج‌شنبه در قالب ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) لحظه مهمی برای روابط بین طرفین ائتلاف است.

همین دیپلمات اشاره می‌کند: تماس ویدیویی بین وزیران خارجه اتحادیه اروپا و مایک پومپئو در روز دوشنبه اجازه بازنگری کل چالش‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را حول محور دیدگاه‌های پراکنده و مواضع مختلف خواهد داد.

از بین مسائل مورد اختلاف که مستلزم تفسیر صریح و روشن هستند می‌توان به رویکرد خصمانه در روابط با چین، تنش در خاورمیانه در نتیجه حمایت آمریکا از سیاست الحاق در کرانه باختری طبق میل اسرائیل، خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی در اوج مقابله با اپیدمی کووید- ۱۹ و تدابیر اتخاذ شده علیه دیوان کیفری بین‌المللی اشاره کرد که اتحادیه اروپا در قبال همه این مسائل موضع‌گیری دارد.

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهدید‌ها و هشدار‌های خود افزوده، اما نتواسته اختلافات بین کشور‌های عضو را بپوشاند و برخی اظهاراتش به اسم اتحادیه اروپا نیست، زیرا تمام کشور‌های عضو این اظهارات را تایید نمی‌کنند.

این دیپلمات اذعان می‌کند، آمریکا و همچنین چین در عمق بخشیدن به این اختلاف‌نظر‌ها نقش دارند.

بورل می‌گوید: اتحادیه اروپا همچنان طرفی است که به دنبال هویت می‌گردد و نمی‌داند که چه نقشی را می‌خواهد، بازی کند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرده است: اروپا باید روند سه گانه‌ای را ابداع کند که برگرفته از قاطعیت در دفاع از منافع، اصول اساسی، استقبال از مذاکرات واقعی چندجانبه و روند سوم نه به جنگ سرد یا نه به انعطاف‌پذیری ساده‌لوحانه باشد. این استراتژی همچنان در دست بررسی است.

اما مواضع اخیری که ترامپ اتخاذ کرد باور برخی کشور‌های اروپایی درباره "دوست آمریکایی" را متزلزل کرد، خصوصاً اینکه سوالاتی در مادرید و برلین درباره واقعیت این چتر آمریکایی که همچنان کشور‌های شرق اروپا به آن شدیداً باور دارند، ایجاد می‌کند.

تصمیم به خروج بخشی از نیرو‌های نظامی در آلمان باعث تعجب و شوک در برلین شد و هایکو ماس، وزیر خارجه این کشور از ضربه شدید به روابط آمریکا و آلمان و خطر احتمالی بر امنیت صحبت کرد.

اسپر باید روز پنج‌شنبه در جریان کنفرانس ویدیویی بین وزیران دفاع ناتو خیال این افراد را راحت کند.

فک ارتباط نظامی برای برخی هم‌پیمانان غافلگیرکننده نیست. یک دیپلمات غربی بدون افشای هویتش می‌گوید: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تمام تعهدات نظامی آمریکا در جهان را بازنگری می‌کند، زیرا به دنبال مناطقی می‌گردد که می‌تواند از آن مناطق عقب‌نشینی کند و خارج شود.

خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، افغانستان و آلمان، در هر بار ائتلاف ناتو از طریق استقرار نیروهایش و ابزار‌های آمریکایی اوضاع را به دست می‌گیرد همانطور که از کشور‌های ائتلاف دیگر درخواست می‌شود توانمندی‌های خود را افزایش دهند.

این در حالی است که فرانسوی‌ها و آلمان‌ها موافق این دیدگاه نیستند، آنگرت کرامپ کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان در فوریه در جریان آخرین نشست خصوصی در مقر ائتلاف گفت، افزایش تعهد آلمان برای جایگزینی نیرو‌های آمریکایی وارد نیست.

اما به نفع هیچ‌کس نیست اختلاف با واشنگتن را جنجالی کند. خروج از آلمان ضربه‌ای از طرف ترامپ در برهه انتخاباتی است.

جودی دمپسی، از آکادمی کارینگی اروپا می‌افزاید: این اعلام برخلاف آنچه برخی امیدوارند هرگز به توسعه دفاع در اروپا شتاب نخواهد بخشید.

دیپلمات اروپایی در ائتلاف اذعان می‌کند: در حال حاضر هیچ جایگزین قابل اعتمادی به جای ناتو نیست مگر اینکه اروپایی‌ها آماده باشند مبالغ بیشتری در زمینه دفاعی بپردازند.

طبق اظهارات دیپلمات عالی‌رتبه در بروکسل، همچنان اروپا به آمریکا نیاز دارد، واشنگتن به نیرو‌های فرانسه در منطقه ساحل کمک نظامی می‌کند و بر ترکیه تاثیر می‌گذارد که یکی از طرف‌های فعال در لیبی است در حالیکه آمریکا مداخله کم‌رنگی در این کشور دارد.

نظرات بینندگان