arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
الخلیج آنلاین گزارش داد؛

ترامپ به دنبال مسدود کردن «روزنه قطر» / نقشه انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده، دونالد ترامپ تحرکاتی را برای حل بحران خلیج فارس، که وارد سال چهارمش شده، آغاز کرده است؛ و این بار، ترامپ تلاش می‌کند مرز‌های هوایی عربستان، امارات و بحرین را به روی قطر بگشاید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نقشه رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران تا قبل از انتخابات / ترامپ به دنبال مسدود کردن «روزنه قطر»

محمد أبو رزق در الخلیج آنلاین نوشت: با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده، دونالد ترامپ تحرکاتی را برای حل بحران خلیج فارس، که وارد سال چهارمش شده، آغاز کرده است؛ و این بار، ترامپ تلاش می‌کند مرز‌های هوایی عربستان، امارات و بحرین را به روی قطر بگشاید.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در کنار این تلاشها، دولت آمریکا برای حل بحران خلیج فارس فشار وارد می‌کند، همچنانکه ترامپ در تاریخ ۲۳ آوریل، یک تماس تلفنی با، ولی عهد ابوظبی داشته و در جریان آن، بن زاید را تشویق به اتخاذ اقداماتی در راستای پایان دادن به «شکاف» کرد.

اخبار و ویدیوهای بیشتر:

در این رابطه، ماجد الانصاری، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قطر تاکید می‌کند که تمرکز اساسی دولت ترامپ روی این پرونده، به دو دلیل است: دلیل اول، درک و دریافت دولت ترامپ از شکست امارات و عربستان در تحقق حمایت از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه است و دلیل دومی که ترامپ را به سمت فشار بر دولت‌های محاصره کننده قطر برای گشودن مرز‌های هوایی خود به روی آن سوق داد، اموالی است که در نتیجه عبور و مرور خطوط هواپیمایی قطر از اسمان ایران، نصیب این کشور می‌شود.

الانصاری در گفتگو با الخلیج انلاین تاکید می‌کند که دولت آمریکا شدیدا به دنبال محروم کردن ایران از این منبع درآمد است و تنها راه تحقق این هدف، دریافت اجازه دولت‌های محاصره کننده برای ورود هواپیما‌های قطری به آسمان این کشورهاست.

در رابطه با اوراق فشاری که ترامپ در اختیار دارد، الانصاری تاکید می‌کند که طی سه سال اخیر، مشخص شد که دولت آمریکا توان وارد آوردن یک فشار واقعی به هم پیمانان یا دشمنانش در سطح جهان را ندارد. به عقیده این استاد علوم سیاسی، دلیل این مساله، آن است که دولت‌های مختلف در تمام جهان، کیفیت تعامل با دولت آمریکا و تحریم‌های آن را آموخته اند.

اهداف ترامپ

از سوی دیگر، محجوب الزویری، مدیر مرکز مطالعات خلیج فارس در دانشگاه قطر و کارشناس مسائل ایران، دلیل این تحرکات ترامپ را به تمایل او برای وارد آوردن فشار بیشتر بر ایران و جلوگیری از ادامه استفاده دوحه از آسمان ایران، باز می‌گرداند.

الزویری در گفتگو با الخلیج انلاین تاکید می‌کند که ترامپ به دنبال فشار بر عربستان، امارات و بحرین است تا خطوط هوایی خود را به روی قطر باز کنند، تا به این شکل دوحه جایگزینی به جای خطوط هوایی ایران بیابد.

به عقیده الزویری، تحرکات آمریکا در زمان فعلی، به دور بعدی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و شروع رقابت‌های انتخاباتی ترامپ، مربوط می‌شود.

به اعتقاد این تحلیلگر مسائل ایران، ترامپ با این تلاشها، قصد دارد بر ایران فشار وارد کند، تا از این مهم به نفع سیاست داخلی خود بهره ببرد. ترامپ می‌تواند برای واداشتن دولت‌های محاصره کننده قطر به رفع تحریم هوایی این کشور، از گزینه توقف فروش سلاح به آن‌ها استفاده کند، آنچه که البته هزینه داخلی سنگینی برای ترامپ دارد که از نتیجه آن بیمناک است.

الزویری تصریح می‌کند که موفقیت تلاش‌های ترامپ، به میزان قدرت ریاض و ابوظبی با مقابله با فشار‌های آمریکا، مرتبط است.

نظرات بینندگان