arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۵۴ / موضوع از انتخابات و رای خانم‌ها شروع شد، ولی بعد به موضوعات خودمانی‌تر کشید!

عجیب آن‌که نیم ساعت تمام صحبت از دخترهای این دوره بود. با آن‌که موضوع از انتخابات شروع شد و راجع به رای خانم‌ها بود، ولی بعد به موضوعات خودمانی‌تر کشید و شاهنشاه فرمودند: «عجیب است که بالاخره هرکدام از این‌ها یک عبیبی دارند و هیچ‌کدام [بی‌نقص] perfect نیستند.» عرض کردم: «اولا که آدم [بی‌نقص] perfect در دنیا خدای متعال نیافریده، ثانیا اگر جسارت نکنیم این‌ها آثار پیری هم هست! گویا شاهنشاه فقید از حاج محتشم‌السلطنه، رئیس وقت مجلس، سوال فرموده بودند که آثار پیری چیست؟ آثار مختلفی به عرض رسانده بود. فرموده بودند هیچ‌کدام این‌ها نیست. پیری وقتی می‌آید که نسبت به زن ایرادبگیر بشوید!» شاهنشاه خیلی خندیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موضوع از انتخابات و رای خانم‌ها شروع شد، ولی بعد به موضوعات خودمانی‌تر کشید!

سرویس تاریخ «انتخاب»: در مورد انتخابات مدتی عرایض کردم که «بالاخره یک آزادی نسبی داده شده و مردم با کمال میل و رغبت اسم‌نویسی می‌کنند، حتی دانشجویان دانشگاه‌ها و واقعا برای اعلیحضرت همایونی چه فرق می‌کند که حسین یا حسن انتخاب بشود. بگذاریم این احساس مردم درست از کار درآید.» فرمودند: «همین‌طور است و این کار را باید کاملا مراعات کرد.» فرمودند: «تلگراف سادات و ولیعهد را منتشر کن.»

بقیه کارهای جاری بود. اما عجیب آن‌که نیم ساعت تمام صحبت از دخترهای این دوره بود. با آن‌که موضوع از انتخابات شروع شد و راجع به رای خانم‌ها بود، ولی بعد به موضوعات خودمانی‌تر کشید و شاهنشاه فرمودند: «عجیب است که بالاخره هرکدام از این‌ها یک عبیبی دارند و هیچ‌کدام [بی‌نقص] perfect نیستند.» عرض کردم: «اولا که آدم [بی‌نقص] perfect در دنیا خدای متعال نیافریده، ثانیا اگر جسارت نکنیم این‌ها آثار پیری هم هست! گویا شاهنشاه فقید از حاج محتشم‌السلطنه، رئیس وقت مجلس، سوال فرموده بودند که آثار پیری چیست؟ آثار مختلفی به عرض رسانده بود. فرموده بودند هیچ‌کدام این‌ها نیست. پیری وقتی می‌آید که نسبت به زن ایرادبگیر بشوید!» شاهنشاه خیلی خندیدند. فرمودند: «شاید هم این خوب باشد و خواست خدا، وگرنه ممکن بود دلبستگی پیدا بشود و آن برای من اسباب زحمت است.» عرض کردم: «همین‌طور است.»

بعد مرخص شدم باز هم با دو دختر آمریکایی یک قهوه صرف شد. بعد به کارهای جاری رسیدم. بعدازظهر هم تمام کار کردم. من‌جمله سفیر آلمان را پذیرفتم که به کلی موضوع مسخره کردن وزیر جنگ آلمان را از این‌که ایران اسلحه آلمانی نمی‌خرد تکذیب می‌کرد و می‌گفت «خیلی مشتاق به معامله اسلحه با ایران هستیم.»

با خانم علم به دبستان نیاوران رفتم و کارت الکترال گرفتم، بدون هیچ تشریفات یا عکاس! مردم خیلی خوشحال شدند، اما من واقعا تعجب کردم که چه هجومی برای کسب کارت هست! از آن‌ها علت را جویا شدم که «محرک شما در اخذ کارت الکترال چیست؟» چون معلوم بود دستجات [رهبری‌شده] Organise نیستند و زن و مرد متفرقه می‌باشند. جواب آن‌ها این بود: «این انتخابات شاه است، ما هم آمده‌ایم کارت بگیریم که امر شاهنشاه را اطاعت کنیم.» خیلی باعث تعجب و خوش‌وقتی قلبی و باطنی من شد.

نظرات بینندگان