arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
الاخبار گزارش داد؛

تناقضاتی درباره نتیجه دور اول مذاکرات عراق و آمریکا / نزدیکان نخست وزیر: هدف، کنترل درگیری‌ها بین واشنگتن و تهران در خاک عراق است

نزدیکان الکاظمی در گفتگو با الاخبار می‌گویند: از ادامه مذاکره نخست وزیر عراق با ایالات متحده خشنودیم، به این دلیل که ما حمایت خود از او را اعلام کرده و تلاش‌های الکاظمی برای کنترل درگیری‌های بین واشنگتن و تهران در خاک عراق را تایید می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تناقضاتی درباره نتیجه دور اول مذاکرات عراق و آمریکا / نزدیکان نخست وزیر: هد، کنترل درگیری‌ها بین واشنگتن و تهران در خاک عراق است

الاخبار چاپ بیروت نوشت: خوش بینی سیاسی حکایت از آن دارد که هدف اصلی از مذاکره استراتژیک بین عراق و آمریکا، که هفته گذشته شروع شد، بررسی موضوع عقب نشینی نیرو‌های اشغالگر آمریکایی از عراق است. اما این مساله نمی‌تواند تناقض بین آنچه نزدیکان مصطفی الکاظمی نقل می‌کنند و آنچه احزاب و قوای دیگر مطرح می‌کنند را پنهان کند. در نهایت، حکم نهایی، مرهون نتیجه این مذاکره و توافق‌ها و اقدامات حاصل از آن است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: با پایان یافتن اولین دیدار از سلسله دیدار‌های مذاکره استراتژیک بین عراق و ایالات متحده، تناقض شدید است که بین آنچه نزدیکان نخست وزیر عراق می‌گویند و گفته‌های نزدیکان رهبران احزاب و قوای سیاسی آشکار شد. منابع دولتی از مسیر مذاکرات اظهار خشنودی می‌کنند، در حالی که احزاب و قوای مختلف در آنچه کاظمی نقل می‌کند، تردید دارند و آنچه جریان دارد را یک فاجعه دیپلماتیک بین عراق و ایالات متحده توصیف می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در این میان، نزدیکان الکاظمی در گفتگو با الاخبار می‌گویند: از ادامه مذاکره نخست وزیر عراق با ایالات متحده خشنودیم، به این دلیل که ما حمایت خود از او را اعلام کرده و تلاش‌های الکاظمی برای کنترل درگیری‌های بین واشنگتن و تهران در خاک عراق را تایید می‌کنیم.

در مقابل، احزابی در عراق هستند که از مذاکرات ناراضی بوده و معتقدند این مذاکرات به ضرر عراق است. این نیروها، دیدار اول بین مقامات عراقی و آمریکایی را شکست خورده توصیف می‌کنند، به دو دلیل:

اول: شکل تیم مذاکره کننده و دوم، مضمون مذاکرات که خالی از نتیجه‌ای است که منعکس کننده مسیر آینده گفتگو‌ها باشد. اما نزدیکان الکاظمی می‌گویند: وی تلاش کرد تا تیم مذاکره کننده عراقی در مرحله اول در سطح تیم آمریکایی باشد و بیانیه مشترک بغداد و واشنگتن اشاره به آن دارد که مرحله اول، در سطح دیدار بین عبدالکریم هاشم مصطفی و دیوید هیل، بوده و در مرحله دوم، مذاکره در سطح وزرا خواهد بود و دو طرف تلاش می‌کنند به تفاهم کامل برسند. در ادامه، الکاظمی به پارلمان خواهد رفت تا چراغ سبز ان را برای امضای توافق نهایی با ایالات متحده بگیرد. اما آیا این مهم کمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اکتبر اینده اتفاق می‌افتد، یا بعد از آن؟

اما در خصوص مضمون: دیدار اول، تعارفی و پروتکلی بود که کادر عراقی در آن، به یادداشت برداری از اظهارات مقامات آمریکا و گوش دادن به آن اکتفا کردند، هر چند که در این میان برخی مجامع دیپلماتیک در مورد حیله گری آمریکا هشدار می‌دهند. در واقع این سکوت کادر مذاکره کننده عراق، نشان دهنده ضعف و سستی است. با این حال، هدف اصلی مذاکره، برنامه ریزی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق است. در همین رابطه، منابع دیپلماتیک عراقی معتقدند که بغداد از واشنگتن اقرار گرفته است که به حق حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن احترام گذاشته و به تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی مقامات اجرایی و قانونی عراق، پایبند باشد.

براساس بیانیه دور اول مذاکرات، ایالات متحده طی ماه‌های آینده به کاستن از نیرو‌های خود در عراق، ادامه داده و تلاشی برای ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی نمی‌کند. ضمن اینکه طبق اطلاعات رسیده، بخش قابل توجهی از نیرو‌های آمریکایی که تعداد ان‌ها حدود ۲۵۰۰ سرباز است، در آغاز پاییز آینده از عراق خارج می‌شوند. اما عقب نشینی کلی یا تغییر ارایش نظامی این نیروها، در گرو امضای توافق جدید است. علاوه بر اینکه طرف آمریکایی تلاش می‌کند دولت عراق را مجبور به پرداخت هزینه‌های مالی عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی، به مبلغ ۳ میلیارد دلار کند.

نظرات بینندگان