arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

زمانبندی نوشیدن آب چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

یک متخصص تغذیه گفت: آب مورد نیاز بدن باید در طول شبانه روز و به صورت تقسیم بندی شده، مصرف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک متخصص تغذیه گفت: آب مورد نیاز بدن باید در طول شبانه روز و به صورت تقسیم بندی شده، مصرف شود.

 

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه ، اظهار کرد: آب مورد نیاز بدن باید در طول شبانه روز و به صورت تقسیم بندی شده مصرف شود؛ اگر مقادیر زیادی آب به ناگهان وارد بدن شود، معده را تحت فشار قرار می‌دهد و مشکلات گوارشی را در پی خواهد داشت بنابراین بهترین وضعیت برای مصرف آب این است که در هر ساعت، مقداری آب بنوشیم تا کل نیاز بدن، در طول شبانه روز جبران شود.

 

او ادامه داد: هر چند توصیه علمی محکمی درباره نوشیدن آب به صورت ناشتا و فواید آن وجود ندارد، اما بر اساس تجربه می‌توان گفت نوشیدن آب به صورت ناشتا ضرری ندارد و ممکن است فوایدی را نیز به دنبال داشته باشد.

 

شهاب اولیایی افزود: اصلی‌ترین قاعده‌ای که باید در خصوص مصرف آب رعایت شود این است که حین وعده‌های اصلی غذا، آب مصرف نشود؛ بهتر است نیم ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذای اصلی آب مصرف نشود. سند علمی مبنی بر مصرف آب قبل از غذا برای لاغر کردن وجود ندارد؛ در واقع اگر دقایقی قبل از غذا آب مصرف کنیم، اسید معده رقیق می‌شود و این مورد نسبت به هضم غذا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

این رژیم شناس و متخصص تغذیه بیان کرد: یک راه مناسب برای احساس سیری و لاغر کردن این است که مصرف سالاد و سبزیجات در ابتدا و قبل از خوردن غذا انجام شود؛ این کار می‌تواند حالت سیری کاذب ایجاد و گرسنگی زیاد را کم کند.

 

شهاب اولیایی گفت: نوشیدن آب قبل و بعد از ورزش بسیار حائز اهمیت است، حتی توصیه می‌کنیم علاوه بر قبل و بعد ورزش، هنگام ورزش نیز آب نوشیده شود؛ به این صورت که هر ۱۵ دقیقه، مقدار متعادل آب مصرف شود تا روند هیدراته کردن بدن در طی ورزش ادامه داشته باشد. هر چه بدن آب بیشتری داشته و هیدراته باشد، ورزشکار از نظر کیفیت و عملکرد ورزشی می‌تواند فعالیت بهتری انجام دهد. البته با توجه به تعریقی که حین ورزش وجود دارد مصرف آب جایگزین مقداری می‌شود که بدن از دست داده است.

 

او در پایان تاکید کرد: ورزشکاران باید به این نکته توجه داشته باشند در صورتی که ورزش بیش از ۶۰ دقیقه طول بکشد بهتر است به جای آب از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده کنند؛ نوشیدنی‌های ورزشی که حاوی ۶ تا ۸ درصد قند و مقدار بسیار کم نمک برای جبران سدیم و الکترولیت‌های بدن باشد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان