arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۹۲۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
گزارش «العربی الجدید» از اجرایی شدن قانون «قیصر»؛

آیا پوتین شمشیر سزار را لمس می کند؟

روس‌ها بر سیطره نظامی و اقتصادی خود در سوریه افزوده و نماینده‌ای را به این کشور فرستاده اند، اما این اقدام هم نمی‌تواند اجرای قانون قیصر را متوقف کند. چه بسا روسیه دیگر نتواند از مناطق تحت سیطره خود در سوریه استفاده کرده و سرمایه گذاری‌های خود در این کشور عربی را به نتیجه برساند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا پوتین شمشیر سزار را لمس می کند؟

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

عمار دیوب در العربی الجدید نوشت: قانون قیصر یا «سزار» در تاریخ ۱۷/۶/۲۰۲۰ اجرایی شد، قانونی که عصای محکمی در دست آمریکایی‌ها بوده و تمام هم پیمانان نظام سوریه، بویژه روسیه، ایران و حزب الله را محاصره می‌کند. در ادامه، شرایط سوریه کاملا بحرانی می‌شود و تظاهرات مردمی که خواستار اخراج نیرو‌های خارجی از کشورشان هستند، اوج می‌گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: بند‌های قانون سزار، به صورت خاص شامل سخت گیری در قبال تامین مالی طرح‌های بازسازی می‌شود، کمک‌های مالی به مردم سوریه که از سوی نظام انجام می‌شد، متوقف خواهد شد و وجوه مختلف حیات اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این مساله تنها شامل موسسات وابسته به نظام نمی‌شود و مواد غذایی و دارویی نیز قطعا از این قانون تاثیر می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید:

وخامت این قانون در آن است که در لحظه حساسی در تاریخ نظام سوریه، روسیه و ایران، اجرایی می‌شود، چرا که دو دولت اخیر تحت محاصره و تحریم قرار داشته و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی دارند. علاوه بر این، ذخایر مالی و ثروت نظام سوریه رو به کاهش بوده و حرکت اقتصاد آن تقریبا متوقف شده است.

در ادامه، این قانون آثار زیادی بر جنبه‌های مختلف نظامی داشته و تمام بخش‌های آن از قانون مذکور تاثیر پذیرفته و این نظام در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت. در این میان، روس‌ها بر سیطره نظامی و اقتصادی خود در سوریه افزوده و نماینده‌ای را به این کشور فرستاده اند، اما این اقدام هم نمی‌تواند اجرای قانون قیصر را متوقف کند. چه بسا روسیه دیگر نتواند از مناطق تحت سیطره خود در سوریه استفاده کرده و سرمایه گذاری‌های خود در این کشور عربی را به نتیجه برساند.

با اجرای قانون سزار، روسیه در می‌یابد که فرصت‌های زیادی را برای حل بحران سوریه از دست داده و حال، این آمریکاست که مستقیما بر روابط نظام سوریه با جهان، سیطره می‌یابد.

نظام سوریه مسئول تمام مشکلاتی است که اجرای قانون مذکور برای ملت سوریه دارد و تمام مسئولیت‌ها در این باره متوجه نظام اسد است. از این رو، لازم است در خصوص تاثیراتی که اجرای این قانون دارد و همچنین در مورد نتایج فاجعه بار آن، تحقیق شود. در این شرایط انتظار می‌رود روس‌ها در روز‌های آینده به دنبال راه حلی باشند که منافع ان‌ها را تضمین کرده و محوریت آن، اخراج اسد از رأس قدرت باشد.

این قانون اجرایی می‌شود و نظام اسد هم نمی‌تواند از طریق لبنان، یا ادلب و مناطق نیرو‌های دموکرات سوریه، آن را دور بزند.

در هر صورت، آثار قانون و پیش از آن، سیاست‌های شکست خورده نظام سوریه و روسیه، باعث فروپاشی و تجزیه خاندان حاکم در سوریه، همچنین سقوط ارز آن و شکل گیری تظاهرات گسترده شد. این شرایط در ماه‌های آینده پیچیده‌تر نیز خواهد شد.

اجرای قانون سزار، باید همراه شود با شروع یک نهضت مخالف آن و سوق دادن امور به سمت یک صلح سیاسی و تلاش برای گرفتن معافیت‌های غذایی و دارویی و واگذاری حواله‌ها به اغلب مردم. البته این مساله ساده‌ای نیست، اما مأموریتی است که بر عهده تمام مردم سوریه است. طبعا نظام اسد این مأموریت‌ها را انجام نخواهد داد و تنها به دنبال حفظ قدرت خود، با کمک روسهاست.

بله، شرایط سوریه وارد مرحله جدیدی می‌شود، که هم قابل حل است و هم این ظرفیت را دارد که بحرانی‌تر شود. در این مرحله، پوتین نقش حاکم مطلق «مایسترو» را ایفا می‌کند که ممکن است در معرض لبه تیز قانون سزار قرار بگیرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
11
12
تو ...و غلط کردی چاپش کردی خبرگزاری غرب زده غرب گدای ... دزد مرفه بی درد انتخاب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
8
10
به نویسنده مقاله العربی الجدید بگین دچار توهم شده جهان امروز جهان دیروز نیست که مثل گذشته چشم بسته تحت سلطه آمریکا باشد و هر قانونی که آمریکا وضع کند همه دنیا مجبور باشند از آن تبعیت کنند !!! همانگونه که آمریکا هم آمریکای دیروز نیست ...
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
8
10
پایه روسیه را ما به سوریه باز کردیم وحالا او به ما خیانت می کند هرچه هزبنه کردیم وهرچه شهید دادیم با این سیاست از بین رفت
Zarei
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
3
4
سایت انتخام موضوع اعمال قانون سزار را کلی وبسیارخوب توضیح داده ،که البته درمقابل عمل آمریکا ،،برای کشورهای درگیر درسوریه هم برون رفت های آبرومندانه ای وجوددارد ،یا اینکه همانگونه که انتخاب گفت بشاراسد رابه گونه ای ازقدرت کناربگذارند تا مردم باهمبستگی دولت وقانون اساسی موردنظرشان راابقا کنند ،یا دولتهای روسیه وسوریه وایران وترکیه هرکدام به سهمه سرمایه های مقبولی را درشکل کاروکمک مالی وبازسازی سوریه درحلق موافق ومخالف مردم سوریه بریزند وزیرساختارها ونیازهای روزمره مردم رااصلاح کنند تا غائله سوریه تبدیل به یک اجتماع بارفاه نسبی شود واین کشورها به مرورزمان ازطریق همین سرمایه گذاریها منافع خودرابرداشت کنند وبه موازات این اعمال دولتی را درسوریه حاکم کنند که بیشتر به اینطرف تمایل داشته باشد ونه آمریکا
نظرات بینندگان