arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

راهی برای درمان میگرن

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که عوامل متفاوتی در ایجاد حملات میگرنی تأثیرگذار است که مؤثرترین درمان آن نیز جلوگیری از این بروز این عوامل و ایجاد حملات است. پژوهشگران امیدوارند به کمک این یافته جدید، روش درمان میگرن شناسایی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که عوامل متفاوتی در ایجاد حملات میگرنی تأثیرگذار است که مؤثرترین درمان آن نیز جلوگیری از این بروز این عوامل و ایجاد حملات است. پژوهشگران امیدوارند به کمک این یافته جدید، روش درمان میگرن شناسایی شود.

میگرن نوعی سردرد شدید و شایع در جهان است که با علائمی از سیستم عصبی همراه بوده و درمان قطعی ندارد و معمولاً افراد با مسکن تلاش در کنترل آن دارند. مطالعات بسیاری در رابطه با این بیماری و عوامل ایجادکننده آن صورت گرفته که می‌تواند به نحوه درمان و یا جلوگیری از حملات کمک کند.

معمولاً حملات میگرنی بسیار دردناک بوده و ممکن است بین یک تا دو بار در سال یا حتی یک تا چهار بار در ماه ایجاد شود و از 2 ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. بیشتر مردم معتقدند که میگرن به سادگی یک سردرد شدید است و بعد از مدتی از بین می‌رود اما این درست نیست برخلاف سردرد طبیعی، میگرن ممکن است با نقاط کور، استفراغ و تاری دید همراه باشد.

برای درمان میگرن می‌توان از دو روش استفاده کرد. یکی پیشگیری از ایجاد درد است که درواقع با جلوگیری از ایجاد عوامل آن می‌توان از بروز حمله میگرنی جلوگیری کرد. درحالی‌که ممکن است پزشکان داروهایی را برای درمان حملات میگرنی تجویز کنند، در وهله اول مواردی وجود دارد که می‌توان برای جلوگیری از میگرن انجام داد. دیگری تغییر سبک زندگی می‌تواند از حملات میگرن جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد.

محققان بسیاری در تلاشند تا بفهمند که چه چیزی باعث ایجاد میگرن می‌شود و چه چیزی ممکن است آن را خنثی کند و از ایجاد آن جلوگیری کند. گروهی از پژوهشگران مطالعاتی در این رابطه انجام دادند که خلاصه آن و نتایج به دست آمده از آن را در مجله عصب شناسی (Neurology) به چاپ رساندند.
حمله میگرنی پس از آرامش:

آرام بودن بیش از حد می‌تواند حملات میگرنی را نیز در پی داشته باشد. به این معنا که وقتی تلاش می‌کنیم تا پس از مدت طولانی استرس داشتن به آرامش برسیم، این آرامش می‌تواند به عنوان محرک عمل کردن و باعث ایجاد حمله میگرنی شود. در توضیح علمی این مسئله می‌توان گفت سطح هورمون کورتیزول که در کاهش درد در دوره‌های استرس شناخته می‌شود، ممکن است باعث میگرن در دوره استراحت شود.

البته در این تحقیق آمده است، به جای اینکه فرد اجازه دهد تا استرس ایجاد شده و اوج بگیرد، باید در لحظات استرس زا تلاش کند تا به آرامش برسد.
حمله میگرنی در اثر سوء استفاده عاطفی و بدرفتاری:

یک پژوهش دیگر مشخص کرده است که کودکانی که مورد آزار و اذیت، سوء استفاده و بدرفتاری قرار می‌گیرند نیز ممکن است دچار حمله‌های میگرنی شده و همان‌گونه که بزرگ‌شده و بر سنشان اضافه می‌شود، از این حملات رنج خواهند برد. لازم به توضیح است که ارتباط بین سوء استفاده و میگرن این‌گونه است که سوء استفاده عاطفی از سوء استفاده جسمی یا جنسی قوی‌تر است.

در تحقیقات انجام شده در این رابطه، 52 درصد از شرکت‌کنندگان که مورد سوء استفاده قرار نگرفته بودند، از حملات میگرن رنج می‌بردند. البته پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سوء استفاده جسمی، سوء استفاده جنسی، سن، درآمد، نژاد و رابطه جنسی، این آمار به دست آمد. این پژوهش و نتایج آن در شصت و هشتمین نشست سالانه آکادمی علوم مغز و اعصاب در سال 2016 میلادی در کانادا ارائه شد.
بیماری آسم عامل میگرن:

در برخی از افراد که به بیماری آسم مبتلا هستند و گه گاهی نیز دچار سردردهای شدید می‌شوند، بیماری آسم باعث می‌شود تا سردردها به میگرن مزمن تبدیل شود. تحقیقاتی در این رابطه انجام شده که در مجله سردرد (Headache) به چاپ رسیده و در آن توضیح داده که فرد در هر دو بیماری میگرن و آسم، دچار التهاب و ماهیچه های صاف یا در رگهای خونی یا مجاری هوایی می‌شود. التهاب ناشی از آسم ممکن است حملات میگرنی را بدتر کند.

برای درمان میگرن می‌توان از دو روش استفاده کرد. یکی پیشگیری از ایجاد درد است که درواقع با جلوگیری از ایجاد عوامل آن می‌توان از بروز حمله میگرنی پیشگیری کرد. درحالی‌که ممکن است پزشکان داروهایی را برای درمان حملات میگرنی تجویز کنند، در وهله اول مواردی وجود دارد که می‌توان برای جلوگیری از میگرن انجام داد. ممکن است لازم باشد تا فرد از تمام عواملی که باعث ایجاد میگرن می‌شود، جلوگیری کند. به‌عنوان‌مثال، زنانی که در دوران قاعدگی از میگرن رنج می‌برند، باید میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهند زیرا این امر به کاهش احتباس آب در اثر حملات میگرن کمک می‌کند.

یکی دیگر از اقدامات لازم برای جلوگیری از ایجاد میگرن، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی است زیرا باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده که منجر به میگرن می‌شود. در کنار این، بهتر است افراد، سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند و از حذف هر یک از وعده‌های غذایی خودداری کنند و به طور مرتب ورزش کرده و سیگار را ترک کنند.
سیناپرس

نظرات بینندگان