arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۹
گزارش "انتخاب" از درگیری ها در مصر (6): ادامه ی غارت در قاهره

به آتش کشیدن ساختمن پلیس/ هجوم مردم به فرودگاهها / کنترل ساختمان اداره امنيت در دست مردم /تمدید حکومت نظامی

هزاران نفر سعي دارند وارد مقر وزارت کشور شوند / در شمال سيناء پنجاه نفر کشته شده اند/ زندان طره قاهره دچار آتش سوزي شد / بانک ه فردا تعطيل هستند / ارتش درباره عواقب وخيم ادامه غارت و ناامني هشدار داد / فروشگاه ها در قاهره به طور گسترده غارت مي‌شود / ارتش مصر از مردم خواست تا خود را در برابر غارتگران محافظت کنند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه تلویزیونی الجزیره که طی روزهای اخیر و پس از بی توجهی رسانه های غربی از جمله بی بی سی، به عنوان بهترین منبع خبری مربوط به درگیری ها در مصر شناخته شده اعلام کرد اوضاع در قاهره همچنان ناپایدار است و غارت در برخی مناطق این شهر ادامه دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری "انتخاب"الجزیره ادامه داد نیروهای پلیس مصر در خیا بان های قاهره دیده نمی شوند و خودروهای ارتش در اماکن حساس مستقر شده است.


ابراز همبستگی پادشاه عربستان با مبارک

عبد الله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان که دوره نقاهتش را پس از درمان در امریکا در مغرب می‌گذراند روز شنبه از حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در سرکوب تظاهرات مردم حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، عبدالله بن عبدالعزیز بامداد امروز در گفتگوی تلفنی با حسنی مبارک با وی اعلام همبستگی کرد.

پادشاه عربستان گفت: عده‌ای به نام آزادی بیان، امنیت و ثبات مصر را به بازی گرفته‌اند.

وی اقدام این عده را محکوم و بر حمایت کشورش از دولت و ملت مصر تاکید کرد. عبد الله بن عبد العزیز در تماس با حسنی مبارک تاکید کرد:  مصر عرب و مسلمان، آن دسته از اعراب و مسلمانانی را که در بین توده‌های ملت برادر مصر نفوذ کرده‌اند و امنیت و ثباتش را به نام آزادی بیان به بازی گرفته‌اند و از آنها برای اجرای کینه های خرابکارانه خود و برای ترساندن، سوزاندن ، غارت و تلاش برای فتنه افکنی شرورانه بهره برداری می‌کنند تحمل نمی کند

پادشاه این کشور افزود ملت و دولت عربستان همه این اقدامات را با قدرت محکوم می کنند و در عین حال با همه امکاناتشان در کنار دولت و ملت مصر ایستاده‌اند

خبرگزاری عربستان تاکید کرد پادشاه این کشور اطمینان داد  اوضاع در مصر باثبات است  

پادشاه عربستان این گفتگوی تلفنی را بامداد امروز با حسنی مبارک انجام داد . مبارک نیز به پادشاه عربستان گفته است  آنچه که جهانیان شاهد آن هستند در چارچوب تلاشهای گروههایی صورت می گیرد که با ثبات و امنیت ملت مصر مخالفند و حتی برای محقق کردن اهدافی مشکوک تلاش می کنند

مبارک همچنین تاکید کرد مصر و ملت آن مصمم هستند نگذارند برخی افراد از آزادیهای موجود به سود خود بهره برداری کنند و اجازه نخواهند داد این عده مصریها را فریب بدهند و از آنها برای تحقق اهداف مشکوک خود استفاده کنند

رئيس ستاد مشترک ارتش مصر از واشنگتن بازگشت

منابع هواپیمایی از بازگشت سرلشکر سامی عنان ، رئیس ستاد مشترک ارتش مصر از واشنگتن به قاهره خبردادند.

انتقال 30 جسد به بيمارستاني در قاهره

یک منبع بیمارستانی در مصر از انتقال سی جسد از جمله جسد دو کودک به بیمارستان الدمرداش در قاهره در پی درگیریهای خونین روز جمعه در این کشور خبر داد.

سه نيروي امنيتي مصر در درگيري هاي ديروز در رفح کشته شدند 

  الجزیره همچنین از کشته شدن سه تن از نیروهای امنیتی مصر در اعتراضات دیروز در رفح مصر خبر داد

اسرائيل خانواده هاي ديپلمات هاي خود را از مصر خارج مي کند

وزارت خارجه اسرائیل خود را برای خارج کردن خانواده دیپلمات های این رژیم از مصر آماده می کند. وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد سفیر این رژیم در مصر باقی خواهد ماند. 

افزايش آمار کشته هاي ناآرامي هاي مصر به 74 نفر

شمار کشته های اعتراضات مردمی در مصر به دست کم هفتاد و چهار نفر رسید.

مقررات منع آمد و رفت در مصر تمديد شد

مقررات منع آمد و رفت از ساعت چهار بعد از ظهر تا هشت صبح به وقت قاهره تمدید شد. قانون منع آمد و شد علاوه بر قاهره، سوئز و اسکندریه را نیز در بر می گیرد.

پنجاه هزار نفر در ميدان التحرير تجمع کرده اند/ احتمال تعويق امتحانات دانشگاه ها

 الجزیره از تجمع حدود پنجاه هزار تظاهرکننده معترض در میدان التحریر در قاهره خبر داد. در همین حال شبکه العربیه نیز از احتمال به تعویق افتادن امتحانات دانشگاه های قاهره و اسکندریه خبر داد.

کارکنان کارخانه فولاد سوئز در مصر اعتصاب کردند

شبکه تلویزیونی العربیه از اعتصاب کارکنان کارخانه فولاد سوئز و درخواست آنان برای تغییرات سیاسی خبر داد.

ارتش در اسماعيليه مصر جايگزين پليس شد

نیروهای ارتش مصر جایگزین نیروهای پلیس در شهر اسماعیلیه شدند.

  محمود سلطان خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در اسماعیلیه مصر در گفتگو با این شبکه گفت: تظاهرات در اسماعیلیه امروز صبح به صورت غیرمنتظره و در مناطق مختلف شهر آغاز شد.

تظاهرکنندگان دستکم یک خودروی نیروهای پلیس را آتش زدند.

شمار تظاهرکنندگان در بخش صنعتی اسماعیلیه حدود سه هزار نفر است.

با خارج شدن نیروهای پلیس از خیابانها، خودروهای زرهی نیروهای ارتش مصر در بعضی مناطق اسماعیلیه مستقر شدند.

تظاهرکنندگان هم با سردادن شعارهایی بر لزوم همراهی ارتش با مردم تاکید کردند.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان دراین تظاهرات که بیشتر کارگران شرکتهای سرمایه گذاری هستند تاکید کردند خواسته آنان هم سرنگونی رژیم مصر است.

جوانان مصري مي گويند پيروز خواهند شد

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی اعلام کرد نیروهای ارتش مصر تمایلی ندارند به سوی مردم تیراندازی کنند و جوانان مصری معتقدند در نهایت پیروز خواهند شد .

در حالی که نظام حاکم مصر به نیروهای ارتش متوسل شده است تا تظاهرکنندگان را سرکوب کند ولی این نیروها بر هدف قرار ندادن برادران خود تاکید می کنند.

خالد عز العرب خبرنگار بی بی سی عربی در گزارشی درباره اقدام حسنی مبارک به برکناری دولت این کشور به بیان واکنشهای مردمی پرداخت. یکی از شهروندان مصری در این باره گفت:  من و تمام افراد این ملت خواستار برکناری رئیس جمهور هستیم و ما در تظاهرات شرکت خواهیم کرد تا حسنی مبارک از قدرت کنار برود و محاکمه شود زیرا مردم در برابر دیدگان ما کشته شدند و خودروهای نیروهای امنیتی با سرعت شدید مردم را زیر می گرفتند و نیروهای پلیس با گلوله های جنگی و نه گلوله پلاستیکی به سوی مردم شلیک می کردند .  تظاهر کننده دیگری گفت:  زمانی که ما داخل مسجد که خانه خداست بودیم نیروهای پلیس به سوی ما شلیک می کردند.

ما افراد غیر نظامی هستیم، و هیچ سلاحی در دست نداریم. می خواهم کسی به من بگوید این اقدام چه معنایی دارد . یکی دیگر از تظاهرکنندگان نیز افزود:  ای مبارک، تو سی سال رئیس جمهور ما بودی نه سی روز. اکنون درباره اصلاحات سخن می گویی . درباره چه اصلاحاتی حرف می زنی. تو در این سی سال چه کار می کردی و چرا این اصلاحات را در این مدت انجام ندادی؟

خالد عز العرب در ادامه افزود: در میدان التحریر که مقر تحصن هزاران نفر از تظاهر کنندگان است نیروهای ارتش تلاش نمی کنند تا جمع تظاهرکنندگان را متفرق کنند . وی با اشاره به روابط برادرانه سربازان ارتش و تظاهرکنندگان گفت: نیروهای ارتش جلوی شعار نویسی ضد حسنی مبارک را که فرمانده نیروهای مسلح مصری نیز است نگرفتند.

زمانی که با سربازان و افسران صحبت کردم گفتند که امکان ندارد به شهروندان شلیک کنند.

در همین حال این نیروها با مردم غذا و نوشیدنی رد و بدل و تلاش می کنند جلوی درگیری تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس را بگیرند. از سوی دیگر تحصن کنندگان برای خاموش کردن آتش سوزی در ساختمان التحریر کمک کردند .در این ساختمان که بزرگترین ساختمان دولتی است تعداد بسیار زیادی اسناد دولتی وجود دارد . خبرنگار بی بی سی در پایان گزارش گفت:جوانان احساس می کنند این مقابله به نفع آنها پایان خواهد یافت.

تا مبارک کنار نرود مردم ساکت نخواهند نشست

روزنامه نگار مصری تاکید کرد مردم مصر تا زمانی که رژیم مبارک کنار نرود ساکت نخواهند نشست. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، ایان لی درباره ناارامیهای مصر گفت مردم بسیار خشمگین هستند و احتمالا یک بار دیگر به سمت وزارت کشور مصر حرکت خواهند کرد.



انها شعارهای مرگ بر مبارک سر می دهند. به نظر نمی رسد که مردم به این زودیها میدان را خالی کنند بویژه که اکنون ارتش نیروهای خود را در خیابانها مستقر کرده است.

البته نیروهای ارتش سعی دارند بیشتر نظم را برقرار کند و بی طرف باشند با وجود این رفته رفته اوضاع متشنج تر می شود.

این روزنامه نگار افزود تا زمانی که حسنی مبارک کنار نرود مردم ارام نمی گیرند.


راه هاي منتهي به مراکز جهانگردي در مصر بسته شد

ارتش مصر راه های منتهی به اماکن جهانگردی و اهرام ها را بست.

فروشگاه ها در قاهره به طور گسترده غارت مي‌شود 

با خروج نیروهای پلیس مصر از خیابانها در قاهره، فروشگاه ها در مناطق مختلف این شهر غارت می شود.

خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه گفت: تظاهراتی نزدیک ساختمان تلویزیون دولتی مصر در قاهره در برابر زره پوشهای ارتش برگزار شد.

تظاهرکنندگان تاکید کردند از ارتش حمایت می کنند.

ارتش درباره عواقب وخيم ادامه غارت و ناامني هشدار داد

ارتش مصر درباره عواقب ادامه غارت و سرقت و ناامنی در کشور هشدار داد.

زندانيان سياسي درمصر کنترل يک زندان را در دست گرفتند

 بی بی سی گزارش داد، زندانیان سیاسی کنترل زندان البوزعبل مصر را در دست گرفتند. نیروهای پلیس مصر هم اکنون این زندان را محاصره کرده اند.

از سوی دیگر بورس مصر اعلام کرد فردا تعطیل خواهد بود.

بانک هاي مصر فردا تعطيل هستند

فردا همه بانک های مصر برای جلوگیری از غارت و سرقت تعطیل هستند اما بانک مرکزی اعلام کرده است مردم از در امان بودن اموال خود مطمئن باشند

تعطیلی بورس مصر

رویترز در همین حال گزارش داد که بورس مصر از فردا بسته خواهد شد.

حمایت رئیس اتحادیه عرب از معترضین در مصر


عدم درگیری سربازان ارتش با معترضین

شبکه تلویزیونی الجزیره با نشان دادن تصاویری از عدم درگیری سربازان ارتش با معترضین خبر داد. خبرنگار الجزیره در ادامه گفت: سربازان و معترضین برای یکدیگر دست تکان می دهند و به یکدیگر لبخند می زنند. معترضین حتی بر روی تانک های انها می روند و با ارتشیان دست می دهند.

خبرنگار الجزیره گفت: واکنش های اینده ارتش، معلوم خواهد کرد که چه اتفاقی در مصر خواهد افتاد.

زندان طره قاهره دچار آتش سوزي شد

خبرها از آتش سوزی در زندان طره قاهره حکایت دارند.

از سوی دیگر مرکز پلیس و کتابخانه ای در منطقه قدیمی قاهره به آتش کشیده شد.

مردم ساختمان پليس "الجيزه" مصر را آتش زدند

تظاهرکنندگان خشمگین در شهر الجیزه مصر ساختمان پلیس این شهر را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان به نیروهایی که داخل این ساختمان بودند حمله کردند.

مسافران براي خروج از مصر به فرودگاه بين المللي قاهره هجوم آوردند

نظامیان مصری مانع بازدید گردشگران از اهرام ثلاثه می شوند .

تانکها و نفربرهای ارتش اطراف گیزا را که همیشه مملو از گردشگربود ؛ محاصره کرده اند و مانع بازدید گردشگران از اهرام ثلاثه می شوند. باوجود استعفای کابینه صدها تن از معترضان روز شنبه به خیابانهای قاهره ریختند و خواستار عزل حسنی مبارک شدند. تعداد زیادی از گردشگران و همچنین شهروندان مصری باهجوم به فرودگاه اصلی قاهره درپی یافتن پروازی به خارج از کشور شدند.

بین هزارو پانصد تا دوهزار مسافر وارد دو پایانه خروجی اصلی فرودگاه شده اند بدون آنکه پروازی را از قبل رزرو کرده باشند. یکی از مسئولان فرودگاه بین المللی قاهره گفت: یک هواپیمای خط هوایی العال اسرائیل قصد داشت تا حدود دویست گردشگر اسرائیلی را از مصر خارج کند. بین کشته های دو روز گذشته که تعداد رسمی انها نزدیک به پنجاه نفر براورده شده است ؛ نیروی پلیس نیز وجود دارد

کنترل ساختمان اداره امنيت در دست مردم

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد، مردم شهر رفح مصر کنترل ساختمان اداره امنیت این شهر را در دست گرفتند.

در یورش مردم به این ساختمان یکی از کارکنان این اداره کشته شد.

منابع خبری شمار قربانیان درگیریها در شمال صحرای سینا را سیزده کشته و بیش از چهل زخمی اعلام کردند.

در شمال سيناء پنجاه نفر کشته شده اند

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد خبرها حاکیست در شمال سیناء پنجاه نفر کشته شدند.

هزاران نفر سعي دارند وارد مقر وزارت کشور در قاهره شوند

حدود هزار نفر سعی دارند وارد مقر وزارت کشور در قاهره شوند و نیروهای پلیس نیز تیراندازی می کنند.

از سوی دیگر بیش از پنجاه هزار تظاهرکننده در مقابل مسجدی در اسکندریه تجمع کرده اند و خواستار کناره گیری حسنی مبارک از قدرت هستند.

ارتش مصر از مردم خواست تا خود را در برابر غارتگران محافظت کنند

ارتش مصر شنبه در بیانیه ای که از تلویزیون دولتی این کشور قرائت شد از مردم خواست تا از خود در برابر غارتگران محافظت کنند.

نظرات بینندگان