arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

اتحادیه اروپا: مایل به حفظ برجام هستیم / ایران به توافق پایبند شود

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه مدعی شده خواستار حفظ توافق هسته‌ای برجام است و تهران را به انجام فعالیت‌های مغایر با این توافق متهم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این ادعا که این اتحادیه خواستار حفظ توافق هسته‌ای است تهران را به برداشتن گام‌های مغایر با این توافق متهم کرده است.

به گزارش فارس، نماینده اتحادیه اروپا این اظهارات را در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این اتحادیه قرار گرفته آمده است: «اتحادیه اروپا تعهد راسخ خودش را به ادامه حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک ابراز داشته و مصمم به ادامه همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام است. این توافق یک دستاورد مهم چندجانبه است و به اتفاق آرا توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده است.»

اتحادیه اروپا بار دیگر از خروج ایالات متحده از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف کرده است.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا عمیقاً از بابت خارج ایالات متحده از برجام و بازاعمال تحریم‌ها متأسف است.»

نماینده اتحادیه اروپا در بخش دیگر بیانیه از اقدامات ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق انتقاد کرده است: «اتحادیه اروپا بار دیگر نگرانی‌های خودش را از ادامه انباشت اورانیوم کم‌غنا فراتر از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام ابراز می‌کند.»

وی اضافه کرد: «اتحادیه اروپا از بیانیه ایران در مورخ ۵ ژانویه مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای این کشور دیگر مشمول هیچ محدودیت عملیاتی نخواهد بود عمیقاً متأسفیم.»

ساعاتی قبل‌تر، سه کشور اروپایی هم بیانیه مشترکی درباره برنامه هسته‌ای ایران و برجام منتشر کردند. کشور‌های اروپایی در این بیانیه مدعی شده‌اند که اقدام آن‌ها در کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم حل اختلاف» در برجام از سر حسن نیت بوده است.

در این بیانیه آمده است: «تروئیکای اروپا با توجه به انجام اقدامات مغایر با برجام توسط ایران روز ۱۴ ژانویه "مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام" را فعال کرد. ما این کار را از سر حسن نیت و به امید یافتن راهی برای یافتن راهی دیپلماتیک جهت حرکت رو به جلو، در حین حفظ توافق انجام دادیم.»

کشور‌های اروپایی خاطرنشان کرده‌اند: «ما به صراحت گفته‌ایم که هدف کلی ما یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران به پایبندی [به توافق]است و این تصمیم به معنای قدم گذاشتن در مسیر خودکارِ منتهی به شورای امنیت سازمان ملل نبود. ما ایران را به تعامل سازنده در این خصوص طی رایزنی‌های جدی با ما و طرف‌های باقی‌مانده در بجام ترغیب می‌کنیم.»

با آنکه کشور‌های اروپایی برای اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران از عبارت «نقض» استفاده کرده‌اند درباره اقدام واشنگتن که با نقض برجام از آن خارج شده عبارت «خروج» را به کار برده‌اند. کشور‌های اروپایی البته از «خروج آمریکا از برجام» ابراز تأسف کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما در ابراز تأسف و نگرانی در خصوص خروج آمریکا از برجام و من‌جمله عدم تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های منع اشاعه که از بخش‌های کلیدی برجام بوده و به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده همواره صراحت داشته‌ایم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی ماه پیش ضمن اذعان به اینکه در حال انجام بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده ایران است گفت: خواستار بازرسی از اماکنی است که ممکن است در آن‌ها در اوایل سال ۲۰۰۰ پژوهش‌هایی در مقیاس کوچک بر روی مواد هسته‌ای انجام شده است.

ادعایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده نخستین بار توسط اسرائیل مطرح شده است.

نظرات بینندگان