arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

وزیر خارجه عراق به پومپئو: بغداد به دنبال ایجاد روابط متوازن با تمام کشورهاست

فواد حسین وزیر امورخارجه عراق سه‌شنبه شب در گفت وگوی تلفنی با "مایک پمپئو" همتای آمریکایی‌ خود گفت که دولت بغداد به دنبال ایجاد روابط متوازن با تمام کشورها براساس منافع مشترک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا نوشت: "فواد حسین" وزیر امورخارجه عراق سه‌شنبه شب در گفت وگوی تلفنی با "مایک پمپئو" همتای آمریکایی‌ خود گفت که دولت بغداد به دنبال ایجاد روابط متوازن با تمام کشورها براساس منافع مشترک است.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه عراق، حسین تصریح کرد که این کشور براساس اصل عدم دخالت کشورها در امور داخلی بغداد، احترام به حاکمیت ملی و استقلال عراق براساس منافع مشترک است.

وزیر امورخارجه عراق همچنین در این تماس تلفنی به سفر احتمالی "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر این کشور به واشنگتن در صورتی که شرایط بهداشتی [ناشی از شیوع کرونا اجازه دهد] اشاره کرد.

پمپئو نیز در این تماس تلفنی که به مناسبت انتخاب حسین به عنوان وزیر امورخارجه عراق صورت گرفت گفت، آمریکا از نتایج اولیه گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن خرسند و امیدوار است که این گفت‌وگوها ادامه یابد.

وی مدعی شد: دولت آمریکا به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد و ضمن حمایت از دولت الکاظمی، حاضر است به لحاظ اقتصادی به دولت بغداد کمک کند.

دو طرف همچنین بر لزوم تشویق به سرمایه‌گذاری در تمام زمینه‌ها از جمله بخش نفت، تأسیسات زیربنایی و نیز تشویق سرمایه‌گذاران برای فعالیت در عراق تأکید کردند.

گفت‌وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن پنجشنبه گذشته (۱۱ ژوئن/۲۲ خرداد ۹۹) از طریق ویدئو کنفرانس برگزار و روز جمعه بیانیه مشترکی درباره نتایج آن منتشر شد.

نخست وزیر عراق در نخستین کنفرانس خبری پس از این نشست گفت که عراق در این گفت‌وگو تحقق حاکمیت ملی را در اولویت خود قرار داده و سه بار تکرار کرد که هدف این گفت‌وگوها با آمریکا اول حاکمیت، دوم حاکمیت و سوم حاکمیت ملی عراق است.

نظرات بینندگان