arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۱۶۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
تحلیل نشریه «القدس العربی» از عقب نشینی آمریکا از سوریه؛

آیا «استراتژی بزرگ» پایان می یابد؟

«در سوریه نخواهیم ماند و خروج از آن یک تصمیم سیاسی است». اظهار نظر جدیدی که نشانه ها و ابعاد نقش آینده آمریکا در منطقه را ترسیم می کند و این بار، از سوی یک مسئول آمریکایی بلند پایه یعنی ژنرال مکنزی، فرمانده مرکزی ارتش امریکا، اعلام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وائل عصام در القدس العربی نوشت: «در سوریه نخواهیم ماند و خروج از آن یک تصمیم سیاسی است». اظهار نظر جدیدی که نشانه ها و ابعاد نقش آینده آمریکا در منطقه را ترسیم می کند و این بار، از سوی یک مسئول آمریکایی بلند پایه یعنی ژنرال مکنزی، فرمانده مرکزی ارتش امریکا، اعلام شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: صحبتهای مکنزی نشان می دهد که تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه قطعی است، ولو اینکه با تاخیر باشد و چه بسا دلیل این به تاخیر انداختن، ترتیب دادن شرایط امنی برای هم پیمانان کرد واشنگتن در شمال سوریه است و به احتمال زیاد، پس از این، کردها به سمت صلح با اسد می روند، به نحوی که بخشی از حقوق آنها حفظ شود.

در همین رابطه، مقاله مهمی در فارین افریز نوشته شد که در آن، تحلیلگران بر این عقیده اند که سیطره واشنگتن در سطح جهانی کاهش یافته و در مقابل، قطب های جدیدی در حال افزایش قدرت و نفوذ خود هستند.

در این میان، چین و ایران، از جمله دولتهایی هستند که در این مقاله به قدرت آنها اشاره شده است، برای مثال، چین از توانایی زیادی در زمینه جنگ الکترونیک در مقابل آمریکا برخوردار است، همچنانکه ایران برای مقابله با ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، از زیردریایی ها و سامانه های ضد موشکی و مینهای پیچیده استفاده می کند، تا ورود به منطقه مذکور برای نیروهای دریایی آمریکا ممنوع شود.

براساس این مقاله، حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه هزینه زیادی برای آن دارد و با توجه به اینکه آمریکا دیگر نمی خواهد جان سربازان خود را به خطر بیندازد، مجبور به عقب نشینی و خالی کردن میدان است. به این دلیل که قدرتهای بزرگ، امروز، مصمم به انجام دو اقدام مهم هستند: کسب ثروت و دوری از ماجراجویی های نظامی فاجعه بار. علاوه بر این، با توجه به هزینه های هنگفت جنگ، قدرتهای بزرگ باید به فکر حل مشکلات خود از طریق مذاکره باشند.

چه بسا مهمترین مساله ای که در این مقاله به آن پرداخته شده، آن است که قواعد و اصول سنتی قدرت در میان کشورهای جهان تغییر کرده و اکنون، این گروههای مسلح و شبه نظامیان هستند که بر سر قدرت با دولتهای بزرگی نظیر آمریکا مبارزه می کنند و حتی آن را مجبور به تغییر سیاستهای قبلی اش در مورد حفظ حضور در خاورمیانه می نمایند. این گروهها هستند که تعریف قدرت در تمام جهان را تغییر می دهند.

در نهایت، نویسندگان مقاله فارین افریز بر این عقیده اند که ابرقدرتهای قدیمی، در حال از دست دادن هیبت خود در برابر قطبهای قدرت جدید و قوای منطقه ای و داخلی و شبه نظامیان فرا مرزی هستند و به دیگر بیان:«سگهای بزرگ، در حال از دست دادن دندانهایشان هستند».

نظرات بینندگان