arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

بغداد: آمریکا در گفتگو‌ها خواهان بازاستقرار نظامی در عراق بود

رئیس هیئت مذاکره کننده عراق در مذاکرات با واشنگتن ضمن برشمردن سه اصل بغداد درباره وضعیت حضور نظامیان آمریکایی در عراق فاش کرد که آمریکا در این گفتگو‌ها موضوع بازاستقرار نظامیان خود در عراق را مطرح کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس هیات مذاکره‌کننده عراق در واشنگتن جزئیات جدیدی از دور نخست گفت وگوی راهبردی عراق و آمریکا را فاش کرد.

به گزارش فارس، «عبدالکریم هاشم» رئیس هیئت مذاکره کننده عراق در واشنگتن تاکید کرد که در این گفتگو، بغداد بر سه درخواست درباره حضور نظامی آمریکا تاکید کرد که در چارچوب یک توافق تدوین می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، هاشم در جریان صحبت از مهم‌ترین اصول بغداد در دور نخست گفتگو با آمریکا، نیرو‌های آمریکایی حاضر در عراق را در چارچوب ائتلاف بین المللی مشتمل بر ۸۲ کشور برای مبارزه با داعش خواند و گفت: «ماموریت این نیرو‌ها به عنوان نیرو‌های بین المللی و نه آمریکایی است».

وی در عین حال گفت:: «آمریکا بازاستقرار نیروهایشان در عراق به عنوان ائتلاف بین المللی و با اجازه دولت عراق را خواستار شد تا به ما در مبارزه با داعش از طریق حملات هوایی، آموزش و احیای نیرو‌ها کمک کنند».

این مقام عراقی تصریح کرد: «با وجود اینکه این گفتگو به درخواست آمریکا برگزار شد، اما ضروری بود، زیرا اتفاقی که در اوایل سال رخ داد (اشاره به قضیه ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس) نقض حاکمیت عراق بود و قرار شد که این گفتگو به توافقی دست یابد که خواسته‌های عراق را محقق کند که نخستین آن عدم ایجاد هیچ پایگاه نظامی آمریکا، دومی کاهش نیرو‌های آمریکایی و سومی باقی نماندن این نیرو‌ها جز به درخواست عراق است».

هاشم گفت: «درباره بیانیه پایانی این دور نخست گفتگو‌ها مذاکرات و بحث و بررسی‌های قوی و دشواری انجام شد تا با دقیق‌ترین حساس‌ترین جزئیات همراه باشد و این درست نیست که آن بیانیه توسط آمریکا نوشته شده و قبل از گفتگو‌ها آماده شده باشد، بلکه بیانیه صادر شده عراقی است».

او افزود: «گفتگو نقاط مثبتی دارد و بر اساس مشترکات دو طرف برگزار می‌شود و معتقدیم که زمینه یک قرارداد را فراهم می‌کند که در پنج زمینه به نفع عراق است؛ نخست اینکه عراق درصدد دریافت کمک از آمریکا درباره مشکلات مالی خود است، زمینه دوم اینکه عراق نیاز به وام‌های خارجی دارد و آمریکا قول داده با فشار بر نهاد‌های بین‌المللی و کشور‌های دوست به ما برای گرفتن وام کمک کند».

رئیس هیات مذاکره کننده عراقی همچنین گفت که آمریکا قرار است در زمینه سرمایه گذاری انرژی و گاز، زمینه آموزشی و کمک به مبارزه با شیوع کرونا و ارائه کمک‌های بهداشتی و مادی در این خصوص به عراق کمک کند.

هاشم درباره تعهدات عراق در این گفتگو گفت: «عراق وظیفه دارد که از نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در خاک خود محافظت کند، زیرا آن‌ها به درخواست دولت عراق آمدند و ما همچنین باید از هیات‌های دیپلماتیک از جمله آمریکایی هم حفاظت کنیم و این وظیفه همه دولت‌ها در جهان است که از هیات‌های دیپلماتیک حفاظت کنند و این چیزی بود که ما در گفتگو بر آن تاکید کردیم».

اخیرا مذاکراتی بین عراق و آمریکا صورت گرفت و طرفین خبر دادند که این مذاکرات ادامه خواهد یافت. ناظران می‌گویند که آمریکا از رهگذر این مذاکرات، در پی تثبیت حضور اشغالگرانه خود در عراق است.

نظرات بینندگان