arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۳۱/

۱۳۶۱؛ جاسوسی عضو ارشد ساواک از حزب توده

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه ترجمه‌ی سی و یکمین سند وزارت امنیت آلمان شرقی درباره ایران، آمده است:

سازمان جاسوسی آمریکا مسئولان عالی رتبه سابق سازمان اطلاعات سابق ایران، ساواک، را در برلین غربی معرفی می کند

تاریخ: 09 جولای 1982 (جمعه، ۱۸ تیر ۱۳۶۱)

یک منبع موثق اطلاع داده است که {پاک شده} عضو سابق سازمان اطلاعات قبلی ایران، ساواک، در کنسولگری مرکزی ایران در برلین غربی دوباره در آنجا فعال شده است.

بعد از سقوط رژیم شاه {پاک شده} تعداد قابل توجهی سند را در اختیار سازمان اطلاعات آمریکا در برلین غربی قرار داد. او خودش سپس برای مدت زیادی به آمریکا رفت. در آغاز سال 1981 به نورمبرگ رفت. در پایان سال 1981 مشخص شد که در هامبورگ بصورت مخفیانه فعالیت می کرده است.

در برلین غربی {پاک شده} با اعضای سابق ساواک در هفته های اخیر تماس گرفته است. هدف او، نیروهای پیشرو در برلین غربی و آلمان شرقی بوده است. تمرکز اصلی او جمع آوری اطلاعات از حزب توده است.

{پاک شده} همچنین در سازمان های ملی ایرانیان در برلین غربی هم فعال است تا آنها را در تلاش برای مقابله با حکومت [امام] خمینی متحد کند.

نظرات بینندگان