arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۹

ادعای تازه ترامپ: اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار پول به ایران داد؛ برای هیچ!

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین سخنرانی انتخاباتی خود پس از شیوع ویروس کرونا به شهر تالسا در ایالت اوکلاهما رفت و مدعی شد باراک اوباما پس از توافق هسته‌ای ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران پول داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای تازه ترامپ: اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار پول به ایران داد؛ برای هیچ!دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین سخنرانی انتخاباتی خود پس از شیوع ویروس کرونا به شهر تالسا در ایالت اوکلاهما رفت و مدعی شد باراک اوباما پس از توافق هسته‌ای ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران پول داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، دونالد ترامپ در گردهمایی هوادارانش در تالسا گریزی هم به ایران زد و چند ادعای عجیب و نادرست مطرح کرد؛ از جمله اینکه باراک اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار «در قبال هیچ» به ایران پول داده و ۱.۸ میلیارد دلار آن اسکناس سبز بوده است. هر چند پیش‌تر برخی مقام‌های آمریکایی از توقیف حدود ۵۰ میلیارد دلار دارایی ایران در آمریکا خبر داده بودند اما آنچه پس از توافق هسته‌ای به ایران رسید، ۱.۷ میلیارد دلار اسکناس سبز بود؛ ۴۰۰ میلیون دلار در یک نوبت و ۱.۳ میلیارد دلار در نوبت دوم و پایانی.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها منتظر پیروزی جوزف بایدن در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ هستند، افزود: «ایران می‌خواهد بایدن پیروز شود. صریح می‌گویم من می‌توانم بهترین و سریع‌ترین توافق را با ایران انجام بدهم. آنها می‌خواهند من ببازم تا صاحب آمریکا شوند. باراک اوباما میلیاردها دلار به ایرانی‌ها پول داد اما آنها وضع‌شان خوب نیست. ایران وحشتناک می‌خواهد با ما توافق کند اما جان کری و بقیه گفته‌اند صبر کنید، اگر ترامپ ببازد شما صاحب آمریکا می‌شوید. من گفتم ما می‌توانیم صبر کنیم اما ایران باید هزینه‌ای بزرگ و وحشتناک برای توافق بدهد.»

ترامپ در این سخنرانی دست‌کم ۱۱ بار نام چین را به زبان آورد و ویروس کرونا با «کُنگ فلو» توصیف کرد؛ ترکیبی از ورزش چینی کنگ فو و بیماری آنفلوانزا. او مدعی شد بسیار خوب با شیوع کرونا مبارزه کرده و دستور داده است روند آزمایش‌های مربوط به یافتن بیماران کووید-۱۹ کندتر شود.

نظرات بینندگان