arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۹

۱۹ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش داشته است.

محمدرضا حسنی مقدم  در نشست خبری افزود: بیشترین کشفیات در این مدت مربوط به تریاک بوده است.

وی گفت: در این مدت دستگیری‌ها ۲ درصد و توقیف خودرو هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی در ارتباط با دلیل افزایش کشفیات گفت: این افزایش به معنای مصرف تمامی کشفیات در استان نیست بلکه قرار گرفتن خراسان جنوبی در محور ترانزیت و هم مرز بودن با کشور افغانستان سبب این روند شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷۶ درصد کشفیات مواد مخدر در کشور مربوط به شرق و جنوب شرق است تصریح کرد: سیستان بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان و فارس بیشترین کشفیات را داشته‌اند.

وی بیان کرد: تریاک، حشیش، هرویین، شیشه، مرفین، گراس و پیشساز از مهمترین موارد کشف شده در خراسان جنوبی است.

وی گفت: افزایش تولید مواد صنعتی در کشور سبب نگرانی است زیرا بسیاری از افراد تمایل به مصرف همزمان و ترکیبی دارند.

حسنی مقدم با بیان اینکه امروزه استکبار جهانی و معاندان نظام با بهره‌گیری از شبکه‌های سایبری و ماهواره‌ای اقدام با ترویج نگرش‌های غلط در بین جوانان و نوجوانان می‌کنند افزود: مدارس و محیط‌های کار از مهمترین مکان‌های مورد نظر معاندان است.

وی گفت: سطح زیر کشت تریاک در افغانستان به ۹ هزار تن در سال رسیده و از طرفی قاچاق پیشسازها از آمریکا و بعضا ایران نگران کننده است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی تصریح کرد: هرچند همجواری با کشور افغانستان و از طرفی مرز ماهیرود می‌تواند در این زمینه مورد توجه باشد اما با اقداماتی که در حوزه‌های مرزی استان صورت گرفته هرگونه قاچاق مواد مخدر در بسیاری از جاها به صفر رسیده است.

وی گفت: استقرار تجهیزات الکترونیکی به خصوص در مرز ماهیرود و ارتقای تجهیزات موجود از جمله اولویت‌هایی است که می‌تواند تا بخش قابل توجهی جلوی قاچاق مواد مخدر را بگیرد.

وی نرخ شیوع مواد مخدر را در کشور ۵.۴ و در خراسان جنوبی ۳.۷۸ بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۲ میلیون ۸۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارند که ۱۹ هزار نفر سهم این استان است که باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه تشدید شود.

حسنی مقدم خسارت‌های بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی را از مهمترین پیامدهای مصرف مواد مخدر دانست که در حوزه جامعه بزه‌کاری، همسر آزاری، کودک آزاری، طلاق و نزاع از مهمترین نتایج آن است.

درمان ۲۷۷ معتاد زیر ۱۸ سال در خراسان جنوبی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ هزار و ۷۵۰ معتاد تحت پوشش مراکز مراقبتی قرار گرفتند افزود: در این مدت ۲۷۷ معتاد زیر ۱۸ سال درمان شدند.

وی گفت: در این مدت پنج بیمارستان به کودکان معتاد زیر ۱۸ سال خدمات دادند و ۴۰۰ معتاد متهاجر از خدمات مراقبتی تبصره ۲ ماده ۱۶ بهره‌مند شدند.

حسنی مقدم تولید محتوای پیشگیرانه و پخش از صدا و سیما، طرح یاریگران زندگی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه خانواده شهدا و ایثارگران و عقد تفاهم‌نامه با ورزش و جوانان برای توسعه و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی را از مهمترین اقدامات پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد.

وی اظهار داشت: اجرای تفاهم‌نامه «نه به اعتیاد» با همکاری جمعیت هلال احمر، آموزش مستمر ۲ هزار و ۶۷۵ خانواده زندانی در طرح یاریگران زندگی، بسته‌های آموزشی فرزند پروری ویژه خانواده کار و تولید، توسعه و تقویت کانون‌های دانشجویی پیشگیری و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این حوزه را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طرح توانمندسازی دانش آموزان متوسطه برای ۴۵ هزار و ۳۳۶ دانش‌آموز استان برگزار شد افزود: در این طرح ۲۲ هزار و ۶۶۸ نفر از والدین و هشت هزار و ۶۴۲ معلم توانمند سازی شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: همچنین در ارتباط با آموزش‌های مستمر ۳۴ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز، هزار و ۷۵۰ والدین و هفت هزار ۴۹۶ معلم از کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی استفاده کردند.

وی از حمایت طرح‌های پژوهشی دانشگاهی در حوزه مبارزه با مواد مخدر خبر داد و اظهار داشت: تاکنون ۵۳ طرح دانشجویی مورد حمایت قرار گرفته و در سال جاری یک طرح پژوهشی در حال اجرا و حمایت است.

حسنی مقدم ادامه داد: در طرح یاریگران زندگی درمان، کاهش آسیب و صیانت از بهبود یافتگان، تلاش برای توقف بروز و شیوع مواد مخدرو استمراز ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به ۲۶ ژوئن سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، حضور در نمازجمعه، درج پیام‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی، همایش مبارزه با مواد مخدر، نصب بنر، ابلاغ شعار نه به اعتیاد به امور صنفی، برگزاری مسابقات مجازی و هم‌اندیشی سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر را از مهمترین برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته مبارزه با مواد مخدر بیان کرد.

حسنی مقدم افزود: این برنامه‌ها با عناوین مسوولیت‌پذیری اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردمی، یاریگران زندگی، پژوهش محوری، مشارکت خیران، ارتقای فرهنگ عمومی پیشگیری از اعتیاد و تقویت و ارتقای دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی مبارزه با مواد مخدر اجرایی خواهد شد.

از ۳۱ شهریور تا پنجم تیرماه به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر گرامی داشته می‌شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان