arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۹

احتمال رسیدن برزیل به صدر جدول جهانیِ مبتلایان کرونا در تابستان

شمار مبتلایان کرونا در برزیل روز جمعه با ثبت رکورد روزانه‌ی موارد جدید ابتلا به کروناویروس، به بیش از یک میلیون مورد رسید که نشان می‌دهد این کشورِ آمریکای جنوبی ممکن است در تابستان امسال به صدر جدول کشورهای درگیر همه‌گیری کووید-۱۹ برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شمار مبتلایان کرونا در برزیل روز جمعه با ثبت رکورد روزانه‌ی موارد جدید ابتلا به کروناویروس، به بیش از یک میلیون مورد رسید که نشان می‌دهد این کشورِ آمریکای جنوبی ممکن است در تابستان امسال به صدر جدول کشورهای درگیر همه‌گیری کووید-۱۹ برسد.

 کارشناسان می‌گویند: نگرش ضد علمی ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل نسبت به ویروس و مقاومت در برابر اقدامات موثری چون فاصله‌گذاری اجتماعی نقش به سزایی در گسترش سریع کووید-۱۹ و میزان مرگ و میر آن در این کشور داشته است.

روز جمعه برزیل ۵۴ هزار و ۷۷۱ مورد جدید ابتلا به کرونا را تایید کرده و تاکنون شمار کلی مبتلایان این کشور به یک میلیون و ۷۰ هزار و ۱۳۹ مورد رسیده است.

هم‌چنین طبق آمارهای رسمی ۵۰ هزار و ۵۸ نفر تاکنون در برزیل به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند که با توجه به سرعت بالای شیوع عفونت این شمار به زودی افزایش زیادی خواهد یافت.

کارشناسان می‌گویند احتمالاً تعداد موارد واقعی ابتلا به کرونا در برزیل به میزان قابل توجهی بیشتر از شمار اعلام شده است. برخی کارشناسان بر این باورند که شمار موارد واقعی ابتلا به کرونا بین پنج تا ۱۰ برابر آمارهای رسمی دولت برزیل است. هم‌چنین سوالاتی در مورد چگونگی تست‌گیری در مناطقی که بیشترین تأثیر را از کرونا گرفته‌اند وجود دارد که ممکن است بر این تعداد نیز تأثیر بگذارد.

در اوایل ماه ژوئن، وزارت بهداشت برزیل جمع کل موارد ابتلا و مرگ و میرها را از روی وب‌سایت خود حذف کرده و در عوض تنها داده‌های مربوط به موارد جدید ابتلا و مرگ و میر را به صورت ۲۴ ساعته در معرض نمایش قرار داد.

بولسونارو در آن زمان در توئیتی اعلام کرد که "تغییر داده‌های موجود بر روی وب‌سایت وزارت بهداشت این کشور به این دلیل است که "داده‌های تجمعی علاوه بر این که نشان نمی‌دهد که بخش عمده‌ای از بیماران بهبود یافته‌اند، وضعیت لحظه‌ای کشور را نیز نشان نمی‌دهد."

اما این اقدام با واکنش‌های شدیدی مواجه شده و دادگاه عالی برزیل نیز حکم داد که دولت باید داده‌های تجمعی مربوط به کرونا را گزارش کند.

بر اساس مدل‌سازی دانشگاه واشنگتن، برزیل می‌تواند بیشترین شمار موارد کروناویروس در جهان را در اوایل اول اوت به خود اختصاص دهد. این مدل پیش‌بینی می‌کند که شمار تلفات این کشور می‌تواند در کمتر از یک ماه از ۱۰۰ هزار مورد عبور کند.

شیوع ویروس تهدیدی جدی برای جمعیت آسیب‌پذیر اقتصادی و اجتماعی برزیل محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان، سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور از نظر کیفیت و تجهیزات برای ارائه مراقبت‌های مناسب برای بیشتر افراد ضعیف بوده و کروناویروس به عاملی اضافه تبدیل شده که منجر به انقراض گروه‌های مختلف بومی می‌شود.

کارشناسان می‌گویند بخش اعظم بحران فعلی را می‌توان به سبک رهبری و تصمیمات سیاسی بولسونارو نسبت داد.

بولسونارو به طور مداوم کروناویروس را دست‌کم گرفته، آن را "آنفلوآنزای کوچک" نامیده و اظهار داشت که برزیلی‌ها در برابر این همه‌گیری بسیار مقاوم‌اند، زیرا می‌توان آن‌ها را بدون آن که بیمار شوند، حتی در فاضلاب نیز غرق کرد.

رئیس جمهور برزیل همچنین غالباً با دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی مخالفت کرده، تظاهرات گسترده را تشویق کرده و با محدودیت‌ها و اعمال قرنطینه‌ای که توسط فرمانداران ایالت‌ها اعمال شده است، مخالفت کرده و آن‌ها را به سوء استفاده از همه‌گیری کرونا برای منافع سیاسی متهم کرده است.

در ماه آوریل، بولسونارو وزیر بهداشت خود، لوئیز هنریکه ماندتا را که محبوبیت بالایی داشت، برکنار کرد، زیرا ماندتا از برزیلی‌ها خواسته بود تا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و در خانه بمانند. این برکناری پس از چند هفته از دو نسخه متفاوتی که برای چگونگی اقدام مردم برای کاهش شیوع ویروس اعلام شده بود، صورت گرفت و موجب خشم بسیاری از برزیلی‌ها شد. وزیر بهداشتی که پس از ماندتا تعیین شد نیز تنها چهار هفته پس از آغاز کار خود استعفا داد.

علاوه بر تضعیف فعالانه توصیه‌های مسئولان بهداشت عمومی کشور، بولسونارو مردم را به استفاده از داروهای درمانی که برای درمان کووید-۱۹ ثابت نشده است، مانند کلروکین و هیدروکسیکلروکین تشویق کرده است.

بنا بر گزارش وب‌سایت خبری وُکس، وزرای بهداشت سابق برزیل پیش‌بینی کرده‌اند که شیوع کروناویروس در اواسط ماه مه و ژوئیه در این کشور به اوج خود برسد اما با توجه به مقاومت بولسونارو در پیروی از هرگونه توصیه علمی، پیش‌بینی مسیر این عفونت در برزیل بسیار دشوار است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان