arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۹

وزارت بهداشت: ۴۰ درصد فوتی‌های کرونا به بیماری غیرواگیر مبتلا بودند

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حداقل ۴۰ درصد فوتی‌های کرونا تاکنون، یک بیماری غیرواگیر داشتند که به ترتیب شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت، فشار خون بالا و سایر موارد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حداقل ۴۰ درصد فوتی‌های کرونا تاکنون، یک بیماری غیرواگیر داشتند که به ترتیب شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت، فشار خون بالا و سایر موارد است.

افشین استوار روز سه شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره تاثیر بیماری‌های غیرواگیر در میزان فوت بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ افزود: همچنین موضوع سن هم در این زمینه مطرح است و می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرها به علت کووید ۱۹ در کسانی اتفاق افتاده که حداقل یک بیماری غیرواگیر داشته یا بیش از ۶۰ سال سن دارند.

وی ادامه داد: از طرفی احتمال شدت بیماری کووید ۱۹ در کسانی که به بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی و عروق، دیابت یا سرطان‌ها مبتلا هستند نیز بیشتر است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: کسانی که بیماری غیرواگیر دارند و باید خدمات درمانی را دریافت کنند به دلایل مختلفی این خدمات را دریافت نکرده‌اند که بخشی از آن می‌تواند اضطرار ایجاد شده به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور باشد. اگر شیوع این بیماری ادامه داشته باشد، نه تنها افراد به خاطر ابتلا به ویروس کرونا فوت می‌کنند، بلکه ممکن است به خاطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست بدهند.

بیماری غیرواگیر باید تحت کنترل باشد

استوار گفت: اغلب بیماری‌های غیرواگیر، درمان پذیر نیستند و در واقع باید به طور مداوم تحت کنترل باشند. بیماری‌هایی مثل دیابت و فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی از این دسته هستند. مردم برای ترس از ابتلا به ویروس کرونا یا متوقف شدن خدمات سرپایی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که بیماری غیرواگیر آنها از کنترل خارج شود.

بیماران مبتلا به غیرواگیر بیشتر مراقب کرونا باشند

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره میزان خطر کرونا برای مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر شامل دسته افراد پرخطر در برابر مرگ ناشی از ویروس کرونا هستند. اگر ابتلا به کرونا در این افراد نسبت به سایر افراد یکسان باشد، ولی احتمال فوت این بیماران نسبت به سایر افراد بیشتر است. در نتیجه هم خانواده آنها و هم خودشان و هم دولت باید از آنها بیشتر حمایت کند. به طور مثال حمایت‌هایی که دولت از این بیماران انجام داد، مثل دورکاری شامل همین حمایت‌ها است.

وی افزود: بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر نسبت به افراد دیگر نیازمند مراقبت و توجه بیشتری در شرایط شیوع ویروس کرونا هستند.

چه اقداماتی برای بیماران غیرواگیر در شرایط کرونا انجام شد؟

استوار درباره اقداماتی که برای بیماران غیرواگیر در شرایط کرونایی انجام شده، گفت: برای بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر در چند مرحله اقداماتی انجام شد. به طور مثال خدمات غیرضروری در حوزه سرپایی تعلیق شد. همچنین در گام دوم، دستورالعمل‌هایی که این بیماران می‌توانند بر اساس آن خدمات را دریافت کنند تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، بحث تله مدیسین بود. همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مراقبت‌ها را از طریق تلفن یا اینترنت افزایش دهیم. یکی از تلاش‌های ما در این شرایط همین بود که مطمئن باشیم بیماری بیماران غیرواگیر ثبت شده در مراقبت‌های اولیه سلامت تحت کنترل است. با این افراد تماس گرفته و به آنها مشاوره ارائه شد.

نظرات بینندگان