arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۵۲۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۹

اعلام حمایت روسیه از عضویت دائمی هند در شورای امنیت

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش در راستای دمکراتیک‌تر و عادلانه‌تر شدن ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار عضویت دائمی هند در این شورا است. لاوروف اضافه کرد: هند مدعی قوی برای عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل است و این اقدام در راستای اصلاح این نهاد بین المللی مورد پیگیری قرار گرفته است به همین دلیل کرملین از نامزدی برای عضویت دهلی‌نو حمایت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش در راستای دمکراتیک‌تر و عادلانه‌تر شدن ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار عضویت دائمی هند در این شورا است.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف پس از اجلاسی که به صورت وبینار میان وی و وزیران امور خارجه هند و چین برگزار شد به خبرنگاران این مطلب را گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد: نمونه‌های فراوانی از همکاری مشترک میان روسیه، چین و هند وجود دارد و نشان می‌دهد که سه کشور قدم‌های خود را در بسیاری از مسائل با هم هماهنگ می‌کنند ضمن اینکه روسیه بار دیگر اعلام می‌کند که از عضویت هند به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد.

لاوروف اضافه کرد: هند مدعی قوی برای عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل است و این اقدام در راستای اصلاح این نهاد بین المللی مورد پیگیری قرار گرفته است به همین دلیل کرملین از نامزدی برای عضویت دهلی‌نو حمایت می‌کند.

وی گفت: ما با حمایت خود از هند نشان می‌دهیم که ساختار فعلی اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل نشانگر نقش نداشتن کشور‌های در حال توسعه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است البته طرف دیگر این سکه، نشانگر نقش برتر شرکای غربی برای تسلط بر شورای امنیت است حال آنکه شرایط فعلی می‌طلبد این ساختار عادلانه‌تر و دمکتراتیک‌تر باشد.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: امروز با همتایان خود از چین و هند درباره صیانت از حقایق جنگ جهانی دوم نیز به صورت مشروح گفت: وگو کردیم و برتلاش مشترک برای مقابله با جعل تاریخ تاکید شد ضمن اینکه در خصوص همکاری‌های مشترک میان «ریک» (به روسی مخفف: روسیه، هند و چین) برای مقابله با ویروس کرونا میان سه کشور و سطح جهانی تاکید کردیم.

وی گفت: سه کشور با ابراز نگرانی از سیاست‌های مخرب شماری از کشور‌ها برای برهم زدن معماری امنیت جهان به نفع خود انتقاد کرده و آن را اقدامی غیرسازنده و یک جانبه خواندند که بر استفاده نامشروع از زور، دخالت در امور داخلی کشور‌های مستقل و تلاش برای تحمیل قوانین ملی بر قوانین بین المللی استوار شده است.

لاوروف گفت: اطمینان دارم که هر سه کشور با یک جانبه گرایی و روند منفی فعلی در جهان مقابله خواهند کرد و به تقویت همکاری‌های چند جانبه ادامه خواهند داد.

وزیر امور خارجه روسیه با تشریح توافقات سه کشور برای گسترش همکاری‌های دوجانبه، سه جانبه، منطقه‌ای و بین المللی ادامه داد: روسیه به چین و هند پیشنهاد داده است که نشستی در قالب وزرای دفاع سه کشور به رهبری روسیه برگزار شود که مورد موافقت قرار گرفت.

وی گفت: طرف چینی نیز پیشنهاد کرد که نشست بعدی وزیران امور خارجه ریک پیش از نشست گروه ۲۰ کشور صنعتی جهان برگزار شود.

نظرات بینندگان