arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۹

آمریکا الحاق مرحله‌ای و مناطق نزدیک به قدس را بررسی می‌کند

واشنگتن نگران ضرر‌های جانبی ناشی از قدم برداشتن اسرائیل در مسیر الحاق مناطقی در کرانه باختری است و از این رو حمایت الحاق تعداد اندکی از شهرک‌های نزدیک قدس را بررسی می‌کند. قرار است مسؤولان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همین روز‌ها نشست تعیین کننده‌ای داشته باشند مبنی بر این‌که آیا با طرح بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل موافقت کنند یا نه؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در میان نگرانی‌ها از بابت فروپاشیدن روابط منطقه‌ای یک مسؤول ارشد دولت ترامپ اظهار کرد، نشست این هفته در واشنگتن راه‌هایی را بررسی خواهد کرد که به زعم آن‌ها احتمالا منجر به "افزایش حاکمیت اسرائیل تا تقویت صلح" می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، واشنگتن نگران ضرر‌های جانبی ناشی از قدم برداشتن اسرائیل در مسیر الحاق مناطقی در کرانه باختری است و از این رو حمایت الحاق تعداد اندکی از شهرک‌های نزدیک قدس را بررسی می‌کند.

قرار است مسؤولان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همین روز‌ها نشست تعیین کننده‌ای داشته باشند مبنی بر این‌که آیا با طرح بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل موافقت کنند یا نه؟ طرحی که درباره آغاز الحاق ۱۳۲ شهرک موجود در کرانه باختری و غور اردن یا ۳۰ درصد مساحت کرانه باختری به اسرائیل در قالب طرح دونالد ترامپ موسوم به "معامله قرن" صحبت می‌کند.

نتانیاهو متعهد به شروع روند الحاق از اول ژوئیه شده، اما حمایت آمریکا از این طرح در نتیجه مخالفت شدید هم‌پیمانان آمریکا در خاورمیانه رو به افول نهاده است.

یک مسؤول ارشد دولت ترامپ به خبرگزاری رویترز گفت: زمانی که تیم به ایده الحاق می‌پردازد مساله اصلی که به آن فکر می‌کنیم این است که آیا این واقعیت به پیشبرد روند صلح کمک می‌کند؟ از این رو مناقشات زیادی مطرح می‌شوند.

این گزارش به نقل از یک منبع که هویتش فاش نشده می‌آورد: به جای حمایت از طرح نتانیاهو برای الحاق در سطح گسترده دولت آمریکا راهکاری دیگر از جمله روند الحاق مقطعی و طی مراحل را بررسی می‌کند که اسرائیل ابتدا تنها حاکمیت خود بر چند شهرک در منطقه را اعلام کند.

این مسؤول می‌گوید، واشنگتن طرح‌های نتانیاهو برای الحاق در سطح گسترده را بعید ندانسته، اما نگران است گام اسرائیل در سطح گسترده که شتاب‌زده و یک‌جانبه است می‌تواند هرگونه فرصت موافقت فلسطینی‌ها با بررسی طرح ترامپ برای صلح را که ژانویه از آن پرده برداشت، از بین ببرد.

به گفته این منبع، دولت همچنین نگران است مخالفت‌ها درباره الحاق از سوی اردن و کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس، هم‌پیمانان آمریکا، بیشتر شود در حالیکه در حال توسعه روابط با اسرائیل هم هستند.

پیش‌بینی می‌شود در نشست واشنگتن دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، جارد کوشنر، داماد و مشارو ارشد ترامپ و آوی برکوویچ فرستاده ترامپ در امور صلح حضور داشته باشند.

خبرگزاری رویترز مشخص نکرد آیا ترامپ هم حضور خواهد داشت یا نه.

احتمال می‌رود یکی از مسائل محوری این نشست اختلافات داخلی ائتلاف دولتی اسرائیل درباره الحاق باشد که بین نتانیاهو و بنی گانتس، وزیر جنگ و گابی اشکنازی، وزیر خارجه پیش آمده که معتقدند باید اجرای طرح ترامپ با هماهنگی اردن و فلسطینی‌ها باشد.

نظرات بینندگان