arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

سازمان جنگل ها: پنج درصد آتش‌سوزی‌های اراضی ملی عمدی است

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پنج درصد از آتش‌سوزی‌های اراضی ملی براساس تحقیقات انجام شده به صورت عمدی رخ داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پنج درصد از آتش‌سوزی‌های اراضی ملی براساس تحقیقات انجام شده به صورت عمدی رخ داده است.

محمدرضا همتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در حاشیه آیین معرفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، ابراز داشت: براساس تحقیقات ۸۵ تا ۹۰ درصد علت آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع‌طبیعی به دلیل سهل‌انگاری عوامل انسانی رخ می‌دهد و علت تنها چهار تا پنج‌درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است.

وی بیان کرد: شهروندان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی از انداختن ته‌سیگار روشن و بطری های شفاف یا شیشه ای در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی خوب امسال تراکم گیاهان علفی، یکساله و چندساله به صورت چشمگیری افزایش یافته و به همین میزان خطر آتش‌سوزی نیز دوچندان شده و آموزش همگانی و مشارکت جوامع محلی در جلوگیری و مهار آتش‌سوزی موثر است.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی نقش مهم و غیرقابل انکاری در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دارد و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور این رویکرد مهم را برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی دنبال می‌کند.

۳۵ هزار هکتار مناطق جنگلی سمنان در وضعیت بحرانی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۳۵ هزار هکتار از مناطق جنگلی استان در موقعیت بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی قرار دارد.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: بیشترین مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی و جنگلی مربوط به شهرستان‌های میامی، شاهرود و مهدیشهر است.
وی ادامه داد: علت وقوع ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقشی مؤثر در کاهش آتش سوزی در عرصه‌ها دارد و این رویکرد در استان با استفاده از ظرفیت رسانه ها دنبال می‌شود.

ابوطالبی بیان کرد: آتش‌سوزی در سه ماهه نخست امسال تنها در عرصه‌های مرتعی رخ داد و عرصه‌های جنگلی استان طعمه آتش نشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عرصه‌های مرتعی طعمه آتش شده بعد از گذشت حداکثر ۲ تا سه سال دوباه ترمیم و بازسازی می‌شود، اما یک درخت سالیان سال طول می‌کشد به یک درخت تنومند تبدیل شود.

سه ماه نخست امسال چهار فقره آتش‌سوزی در مناطق مرتعی استان سمنان رخ داد.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور به منظور شرکت در آیین معرفی جعفر مرادی حقیقی به عنوان مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در سفر یک روزه به این استان سفر کرد.

نظرات بینندگان